Någon ny 1D MkII blir det inte till hösten. Det som det istället ryktas om är en ny 1Ds med 21MP (samma pixelpitch som 30D och det minsta acceptabla måttet för Canons del).
Istället tror jag på en ny instegsmodell. Canon har positionerat sig väl på marknaden med sina produkter (jag har skrivit om detta redan en gång innan). Titta på det analoga sortimentet vs det digitala.
EOS 300X - EOS 350D
EOS 30V - EOS 30D
EOS 3 - EOS 5D
EOS 1V - EOS 1D/Ds
Den analoga kamera som saknas, är EOS 3000X, som är en väldigt basic modell, jag skulle tro att Canon släpper en ny instegsmodell som är aningen enklare och billigare. Om inte till hösten, så till nästa vår.
1.3x APS-H sensorn kommer Canon att lägga ner enligt dem själva. Personligen tycker jag det är synd, då det är i mina ögon en optimal storlek. Hade gärna sett en modell med samma pixelpitch som 30D, vilket hade inneburit en upplösning på 4470x2974 pixlar, eller 13,3MP. Men det är nog mer önsketänkande från min sida.
Jag är mer intresserad av Canons planer på nya objektiv. Inte för att jag direkt saknar något, men för att tysta kritikerna. Carl Zeiss kan ju uppenbarligen göra vidvinklar som är skarpa från kant till kant.
Om allt vill sig väl och allt fungerar, så kommer jag att i likhet med förra gången rapportera direkt från Photokina här på FS.