Annons

Photokina -06

Produkter
(logga in för att koppla)

christian_r

Aktiv medlem
Hej

Jag undrar om folk har någon uppfattning vad som kommer att komma under photokina nu i september?

Några rykte? Specifikationer eller spekulationer ;-) ?

Jag ær vældigt nyfiken på uppføljaren av 1d mark II.

Vad tror ni?

Finns det inte redan en sådan? 1D MkIIn?

Jag gissar på att det kanske kommer en 1Ds MkIIn.. sen har jag hört lösa rykten om nya gluggar som kan teckna skarp hörn till hörn på FF, men jag vet inte om det ligger någon sanning i det..

1d mark II n ær førvisso en uppgradering, men det ær inte i mina øgon enhelt ny modell.

Men det ær dags snart før en Helt ny modell.

Jag undrar om de kommer behålla 1.3 croppen tex, m.m.

Någon ny 1D MkII blir det inte till hösten. Det som det istället ryktas om är en ny 1Ds med 21MP (samma pixelpitch som 30D och det minsta acceptabla måttet för Canons del).

Istället tror jag på en ny instegsmodell. Canon har positionerat sig väl på marknaden med sina produkter (jag har skrivit om detta redan en gång innan). Titta på det analoga sortimentet vs det digitala.

EOS 300X - EOS 350D
EOS 30V - EOS 30D
EOS 3 - EOS 5D
EOS 1V - EOS 1D/Ds

Den analoga kamera som saknas, är EOS 3000X, som är en väldigt basic modell, jag skulle tro att Canon släpper en ny instegsmodell som är aningen enklare och billigare. Om inte till hösten, så till nästa vår.

1.3x APS-H sensorn kommer Canon att lägga ner enligt dem själva. Personligen tycker jag det är synd, då det är i mina ögon en optimal storlek. Hade gärna sett en modell med samma pixelpitch som 30D, vilket hade inneburit en upplösning på 4470x2974 pixlar, eller 13,3MP. Men det är nog mer önsketänkande från min sida.

Jag är mer intresserad av Canons planer på nya objektiv. Inte för att jag direkt saknar något, men för att tysta kritikerna. Carl Zeiss kan ju uppenbarligen göra vidvinklar som är skarpa från kant till kant.

Om allt vill sig väl och allt fungerar, så kommer jag att i likhet med förra gången rapportera direkt från Photokina här på FS.

Jag hade gærna sett en FF sensor på kanske 10mp till kommande 1d markIII hus.

Om man ska lægga ner 1.3 formatet så hoppas jag verkligen inte att man kommer gå ner till 1.6 croppen på kommande 1d modellen.

En dubbla 5d sensorer eller något liknanade hade varit fint ! :)

christian_r skrev:
Jag hade gærna sett en FF sensor på kanske 10mp till kommande 1d markIII hus.

Om man ska lægga ner 1.3 formatet så hoppas jag verkligen inte att man kommer gå ner till 1.6 croppen på kommande 1d modellen.

Varför inte? Det finns ju redan en 1D modell serie med FF. Många sportfotografer(även fågel/däggdjur kanske?) älskar 1,6 sensorerna. Men jag skulle inte bli förvånaf om 1D modellerna bara kommer att ha FF i framtiden..

Kan dom få samma dynamiska omfång och søkare som 1d / 1ds i en 1.6 sensor så ær jag med, men jag tvivlar...

Iofs om de kan fixa samma pixelpitch på FF så borde man ju kunna croppa bilderna i datorn för att få "1,6x effekten" och samtidigt få sökare och dynamiken från FF, då borde alla bli nöjda =)

fhe skrev:
Är det bara jag som inte ser dem som varandras motsvarigheter?

Nej, den jämförelsen är kanske i tunnaste laget, men jag tror inte att Canon komemr med ytterligare en modell mellan 5D och 1D just nu. Det var mer så jag menade.

christian_r skrev:
Hej

Jag undrar om folk har någon uppfattning vad som kommer att komma under photokina nu i september?

Några rykte? Specifikationer eller spekulationer ;-) ?

Jag ær vældigt nyfiken på uppføljaren av 1d mark II.

Vad tror ni?

Läste på dpreview att det spekulerades i att det skulle komma en EF 24-70mm f/2.8L USM me IS...

ANNONS
Götaplatsens Foto