Annons

Photomerge i Cs3 är ju otroligt!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Haha! :D Jag testade Photomerge för första gången igår.. det är fungerar ju helt otroligt bra!

Man behöver ju inte ens vara noga när man fotar!

Nu kan jag stora kvadratiska filer med min D3 utan att behöva ta fram Hasselbladaren!

Här kommer två exempel som jag tog för 5 min sen som består av tre bilder var, ja jag vet att dom är kassa, men det var bara en test : )

Inte tillstymmelse till problem någonstans i "ihop-stitchningen"!

Jag är jättenyfiken på ihopstitchningar som ni gjort och vilka problem ni stött på??

/Danne

Bilagor

• untitled_panorama1_liten.jpg
    untitled_panorama1_liten.jpg
    60.2 KB · Visningar: 2,821
Här kommer en till!

Bilagor

• untitled_panorama2_liten.jpg
    untitled_panorama2_liten.jpg
    77.9 KB · Visningar: 2,825
japp

jag använder den om jag skall scanna större sidor än min flatbäddscanner klarar, tex en hel tidningssida.

Roine

Funkar ju tyvärr inte så bra om man plåtar människor eller något som rör sig. Då får man helt enkelt beskära bilden, funkar skitbra :)

Hur menar du Lars? När jag fotade ett panorama igår så var det en bil som höll på och backade o körde fram o tillbaka och kom med på olika ställen i alla exponeringarna, men Photomerge valde själv ut en bil och tog bort de andra..

Haha, ok, nu fattar jag, jo jag beskär ju alltid den ihopstitchade bilden efteråt såklart :) Det roliga är att det krävs så få exponeringar!

Jag fotar stående tre bilder som jag photomergar och sen skär ut en kvadrat och får en stor högupplöst bild som blir ca 35x35cm.

Underbart!

Den första var skitsnygg Johan! Hög klass på den!

Lustiget det där med horisonten på den andra, varför kan det blivit så? Hade du inget stativ?

Här kommer ett till jag tog alldeles nyss bestående av tre stående bilder tagna på frihand :)

Tillägg: FY SJUTTON vad jag älskar kvadratiskt! Utan tvekan det snyggaste formatet :) Vad säger det egentligen om min personlighet? Haha :D

Bilagor

• untitled_panorama3_liten.jpg
    untitled_panorama3_liten.jpg
    62.4 KB · Visningar: 2,694
Jag vet inte om det är ett lokalt problem i min dator eller om det är ett generellt problem med ps. Men när jag stitchar många bilder hänger PS sig. Ibland får man fram ett resultat men då är inte övergångarna blandade (mellan varje enskild bild). En del andra tråkiga buggigheter uppträder då och då. Samma antal bilder i autostitch funkar klockrent...Problemen börjar dyka upp runt 10 bilder... Ett 16 bilders panorama gjorde jag många försök med men lyckades aldrig få ps att producera ut något...Enskilda bilderna är på 8 mpix...Och jag har inte skalat ner då målet var en riktigt högupplöst bild, men som sagt autostitch hade inga problem med det. Autostitch var dessutom snabbare och använde ändå mindre systemresurser för ändamålet.

PS Har ingen gammal sunkig burk utan en ny med 4 kärnor och 4 gig minne som är nyinstallerad sen i julas... PS CS3.
DS

Andra bilden: Nä, jag hade inget stativ, orkade inte ta med mig det till Storsylens topp. Tyckte jag var noggrann med att hålla kameran rakt, men det blev lite fel. Lustigt nog klarar inte Photomerge av att räta ut horisonten trots stort överlapp i bilderna (närmare 50%).

Första bilden: Ja, den är jag riktigt nöjd med. Funderar på att dra ut den på duk, den är ju rätt stor (bort emot 2 meter bred om jag väljer fullstorlek)

/Johan

Jerry, den andra bilden av mina 2, den med krokig horisont, är en sammansättning av 9 bilder. Jag läste in alla nio i RAW-format till PS CS3 och lät datorn stå och tugga någon timme eller två innan resultatet kom. (Jag har en dualcore och 2 gig RAM)

Har du väntat länge på resultatet?

/Johan

Jag testade att lägga till en bild i taget tom...och med ledning av hur lång tid det tog för antalet bilder precis innan jag la till nästa så tror jag att jag väntat tillräckligt länge...Vad som var än mer irriterande var att man med tex 13 bilder någon gång faktiskt fick ett resultat men då hade ps helt sonika hoppat över blandningen och presenterade en bild med oblandade skarvar...som exempel då alltså...det känns helt enkelt buggigt...i cs2 var det än värre så jag ärinte överraskad om jag säger så...men jag gör kanske fel eller så har jag bara otur?! :-|

När ps hänger sig så får jag en dialogruta som säger att minnet inte räcker till...men andra ggr räckder det alltså men någon blandning blir inte gjord... Men som sagt det är kanske handhavandefel... Annars håller jag med om att ps är riktigt bra när det väl fungerar(för mig). Panoramorna blir riktigt bra och man behöver inte göra särskilt mycket själv...

Senast ändrad:
Testade i helgen. Blåste som f*n på den skånska slätten. Inget stativ. Blev ganska ok. Gjorde ett panorama av 4 bilder. Ska göra ett på alla 9 som är i serien.

Bilden

Zepofan skrev:
Testade i helgen. Blåste som f*n på den skånska slätten. Inget stativ. Blev ganska ok. Gjorde ett panorama av 4 bilder. Ska göra ett på alla 9 som är i serien.

Bilden

Det ser riktigt bra ut! men jag skulle nog dra ner färgen i molnen som ser lite rosa ut som det är nu.

Jag blev så sugen så jag var tvungen att prova genom rutan, och det blir riktigt bra även med gammla CS versionen med 8 bilder!

laan skrev:
Det ser riktigt bra ut! men jag skulle nog dra ner färgen i molnen som ser lite rosa ut som det är nu.

Japp. Bilden är bara snabbt ihopsatt utan någon korrigering av färger och annat. Ska göra en "riktig" vid tillfälle.

Nu blir jag sugen att testa men har inget bra motiv just nu :) Johan, det där med snön var riktigt snyggt! Högklass håller jag med!

Jag har funnit fotoihopslagningsfunktionen vara mycket användbar när jag tar bilder på min modelljärnvägsanläggning. Det är ju omöjligt att ta några riktigt vidvinkliga bilder eftersom man inte kan gå tillräckligt långt ifrån innan man går in i väggen. Tyvärr så är horisonten svår att få ihop pga den punktvisa upplysningen.

Här mitt 3000px breda panorama: http://www.svensktmjforum.se/forum/uploads/3/mjpanorama2.jpg

Om någon händelsevis vill kolla mer på min anläggning: http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=14&PN=1
(De första bilderna är tagna med min gamla komptaktkamera, därav den dåliga kvaliteten, lite bättre bilder på sid.2)

har bara kört på längden, funkar det att blanda på höjden och längden samtidigt, mest nyfiken?

Funkar bra till gruppfoton också där olika människor ser fula ut på olika bilder. Bar att merga och sudda fram tills alla ser bra ut. Funkar också när man tar bilder på turistställen dör folk springer ivägen. Gör flera exponeringar och sudda bort störande folk. På ett adobeseminarium jag var å tog de fram en helt bilfri autobahn.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto