Annons

Photomerge i Cs3 är ju otroligt!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Gutta skrev:
Jag testade att lägga till en bild i taget tom...och med ledning av hur lång tid det tog för antalet bilder precis innan jag la till nästa så tror jag att jag väntat tillräckligt länge...Vad som var än mer irriterande var att man med tex 13 bilder någon gång faktiskt fick ett resultat men då hade ps helt sonika hoppat över blandningen och presenterade en bild med oblandade skarvar...som exempel då alltså...det känns helt enkelt buggigt...i cs2 var det än värre så jag ärinte överraskad om jag säger så...men jag gör kanske fel eller så har jag bara otur?! :-|

När ps hänger sig så får jag en dialogruta som säger att minnet inte räcker till...men andra ggr räckder det alltså men någon blandning blir inte gjord... Men som sagt det är kanske handhavandefel... Annars håller jag med om att ps är riktigt bra när det väl fungerar(för mig). Panoramorna blir riktigt bra och man behöver inte göra särskilt mycket själv...

Jag har nu forskat lite i mitt problem och tänkte jag skulle berätta hur det gick för framtida användare som råkar ut för samma öde...

Jag TROR att det berodde på mina inställningar med historyn. Man kan ju som bekant välja hur många åtgärder tillbaka man vill spara i historyn och det verkar som PS egentligen gör stitchning i form av ett skript eller vad man ska säga... Alltså ps använder sina egna kommandon på ett sådant sätt som jag som användare också skulle kunna göra. Har man då många nivåer i historyn så räcker till slut inte minnet till. Helt säker på att det var detta som var problemet kan man ju förstås inte vara (kör win) men eftersom det nu funkar med de panoraman jag haft problem med innan så är det väl rimligt att anta att historyn var problemet...

Nu har jag testat lite och det funkade väldigt bra! Auto funktionen är lättanvänt och man behöver bara genomföra några musklick tills det är klart :)

Är det alltså bara att lägga bilderna bredvid och ovanför varandra och så fixar programmet det? Låter spännande! :eek:)

Sans skrev:
Är det alltså bara att lägga bilderna bredvid och ovanför varandra och så fixar programmet det? Låter spännande! :eek:)
Lättare än så till och med. Det är bara att välja ut vilka filer man vill ha med. Sen kan man finlira med lagermasker om man vill och behöver

Kan någon tipsa om hur man ska ta bilderna om man försöker fota interiörer och vill bygga en bild av en matris med bilder. Alltså man vill bygga både på bredd och höjd... Jag har försökt med det här med objektivets centrum och jag lyckas inte stitcha både på höjden och bredden....

OBS på avstånd, typ landskap har jag inga problem då motiven är så pass platta...men just interiört funkar det inte för mig...

Panorama är bland det roligaste att skapa i fotoväg i min värld!

Däremot har jag märkt att horisonten blir vågig/krokig om man använder ett vidvinkelobjektiv och det är en väldigt kal horisont.

Jag har rätat upp horistonten på den här bilden:

www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1118125.htm

vilket tog ett tag. Har ni några bra tips på hur man kan göra det lätt? Genom att använda ett objetkiv med längre brännvidd kommer man ifrån problemet lite men det ger inte samma känsla när det är stora vidder.

Jag har också haft svårt att få till interiörbilder där taklisterna inte stitchas ihop riktigt rätt. Händer oftast när det är ett litet rum. Några tips där?

ThePOM skrev:
Panorama är bland det roligaste att skapa i fotoväg i min värld!

Däremot har jag märkt att horisonten blir vågig/krokig om man använder ett vidvinkelobjektiv och det är en väldigt kal horisont.

Jag har rätat upp horistonten på den här bilden:

www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1118125.htm

vilket tog ett tag. Har ni några bra tips på hur man kan göra det lätt? Genom att använda ett objetkiv med längre brännvidd kommer man ifrån problemet lite men det ger inte samma känsla när det är stora vidder.

Jag har också haft svårt att få till interiörbilder där taklisterna inte stitchas ihop riktigt rätt. Händer oftast när det är ett litet rum. Några tips där?

När det gäller brokig horisont som förmodligen beror på distortionen så kan man ju kompensera för denna INNAN man sätter ihop bilderna antar jag.... Detta gör du under "filter->distort->lens correction".

Ditt andra problem är exakt samma som det jag frågar efter. Vad jag förstått så ska man rotera objektivet kring sitt optiska centrum vilket man måste mäta ut. Ju mindre rum ju viktigare desto viktigare blir det att man roterar kring detta centrum. Ett bra hjälpmedel i sammanhanget är dessa speciella panoramahuvuden som tillåter en att montera kameran på ett stativ men ändå rotera kring ett inställbart centrum framför kameran.

Var hittar jag detta?

Tja, jag tycks ju alltid stå för de puckad frågorna i alla forum, så här kommer en till ;-)
Var ligger photomerge och vad heter det i svenska versionen?

Ett par exempel till:
3-bilders panorama
4-bilders panorama
Just nu kompenserar jag min bristande vidvinkelpark med stitchade bilder! ;-D

Funderar också på om övre bilden eg är ett PANORAMA. Jag menar det är ju ganska normala sidförhållanden. Men vad ska man annars kalla bilder som består av flera?

Jag är också förbluffad över hur bra Photomerge fungerar. I helgen tog jag bilder på en båt(?) och använde totalt 22 bilder tagna på höjden i tre olika nivåer, med olika antal bilder i varje nivå.

Jag koncentrerade mig främst på båtens detaljer (tele obj.) då jag främst tog bilden till en intresserad kompis. Den slutliga bilden blev 23165x6669 px och det tog ca 40 minuter på min stackars MacBookPro att få till slutresultatet.

Det mest imponerande är att bilden inte är fullständig och att den är tagen i flera nivåer, snyggt programmerat Adobe!

Med önskan om en trevlig vecka!
/Martin

Bilagor

• boat.jpg
    boat.jpg
    47.9 KB · Visningar: 432
F.Malvefors skrev:
Vi har skrivare som klarar 70 cm bredd och rullarna är 30 meter långa, så visst går det.
Om du använder skrivarens drivrutin har de oftast en gräns på 44", dvs 111 cm. För större storlekar måste du använda en RIP.

Stefan

stefohl skrev:
Om du använder skrivarens drivrutin har de oftast en gräns på 44", dvs 111 cm. För större storlekar måste du använda en RIP.

Stefan

Det är inga hemmaskrivare jag pratar om, Epson 7800 PRO med GMG rip. Jag är medveten om detta efter 13 år i tryckeribranchen.

Ansåg att det var en självklarhet att det inte är några hemmapularskrivare jag pratar om.

ANNONS
Götaplatsens Foto