Annons

Photomerge i Cs3 är ju otroligt!!

Produkter
(logga in för att koppla)
F.Malvefors skrev:
Det är inga hemmaskrivare jag pratar om, Epson 7800 PRO med GMG rip. Jag är medveten om detta efter 13 år i tryckeribranchen.

Ansåg att det var en självklarhet att det inte är några hemmapularskrivare jag pratar om.

Nu går ju den skrivaren att köra med Epsons drivrutin, med de begränsningar som den har. Till och med för vår Epson 11880, som har en maxbredd på 162 cm, går att köra med Epsons skrivardrivrutin.

Stefan

tettimul skrev:
Lättare än så till och med. Det är bara att välja ut vilka filer man vill ha med. Sen kan man finlira med lagermasker om man vill och behöver

Är det bara jag som är otroligt korkad och inte får till det? Jag kommer till File/Automate/Photomerge och där får jag bara alternativet vilka filer jag vill klistra ihop?
Jag har läst på Adobes sida att man där kan komma in i nåt slags Photomerge-fönster där man själv kan justera ihop bilderna eller köra på auto men nåt sånt existerar inte hos mig.
Och väljer jag 2 enkla bilder och klickar ok (för auto) så får jag till svar att CS3 kan inte sätta ihop dessa bilder.

Känner mig duktigt korkad just nu...

Bilagor

• merge2.jpg
    merge2.jpg
    51.8 KB · Visningar: 312
Robin Gyllander skrev:
Få se bilderna kanske de som är konstiga.

Bilderna är dessa:
Bild 1: Grön soffa till vänster i bild, vit vägg resten.

Bild 2: Vit vägg vänster till mitten och sen en byrå på höger sida.

Kan mycket väl vara så att den inte kan sätta ihop bilderna av någon anledning men jag stör mig på att jag ej hittar detta "photomerge window" där jag ska kunna "dra" bilderna själv och mecka ihop dem.
Det står i denna länk från adobe men jag känner inte igen bilden "fig 1" som de visar här.
Jag hittar alltså inte det fönstret i min CS3 någonstans?

http://www.adobe.com/designcenter/photoshop/articles/phs8ppphotomerge.html

Exakt vad menas med denna text från Adobe?

"but our preferred method is to highlight the targeted images in the File Browser and select Automate > Photomerge from the File Browser menu."

Fungerar även i Elements 6

Elements version 6 har samma suveräna panoramafunktion (den ver betydligt sämre i tidigare versioner). Jag kan ta bildserier på 6-7 bilder på fri hand och med automatisk exponering, och Photomerge lägger ihop dem utan problem.

Att det ibland kan verka buggigt och strunta i att blanda tror jag beror på att internminnet tar slut, mina 2 gig går åt snabbt om man kör tre bilder. Jag har provat att ta två bilder först och den ta den ihopslagna bilden och slå ihop med den tredje och då har det funkat med blandningen.

Pseudopajas skrev:

Nästa steg är att sy ihop bilder på både höjden och bredden...

/Johan

JAg har tyvärr inga fotobevis att visa eftersom jag har tagit bort dessa av olika anledningar från min dator.. :)

Men jag kan endå berätta lite problem som uppstår.

Jag ställde mig på skansen krona, för er som inte bor i Götet så är det en hög bergskulle med en fästning på toppen i centrala Göteborg. Därifrån plåtade jag över halva göteborg, från Älvsborgsbron till SKF i sidled om jag minns rätt. och sedan från himmel till fötterna i princip i höjdled.

Utrustning var ett 400mm tele och stativ. Nu börjar problemen. totalt blev det runt 70-100 bilder tror jag i stående format från en 20D.

Photomerge i Photoshop är TRÖGJOBBAT med så många bilder! När du förflyttar kameran för nästa tagning så uppstår ett problem med stativet. Kameran blir mer och mer sned ju mer du vrider på stativet! Man måste alltså passa in det där med en vansinnig noggranhet, annars funkar det inte bra med Photoshop och man kan få konstiga effekter vid överlappningarna. Nästan så att plåta på frihand är bättre i vissa lägen...

Resultatet blir flera dagars pillande i frustration med en jätte seg maskin men med ett helt otroligt resultat! eftersom jag plåtade med 400 så kan man zooma in i bilden från halva göteborgs stadsbild till enskilda personer som man ser genom fönstren när dom åt fukost! Jag tom fick med att dom läste Göteborgsposten i ena rutan!! Smått fantastiskt!

Jag har länge tänkt forska i detta lite mer ingående och lägga ner mer energi på detta projekt, men innan dess måste en ny dator av superkraft inhandlas och även beställa programmet från denna sida http://www.autopano.net/

Har ladadt hem något demo och det var ruggigt bra... inte särskilt dyrt heller så efter dessa inköp så ska det sättas ihop superbilder!

Kalle_B skrev:

Photomerge i Photoshop är TRÖGJOBBAT med så många bilder! När du förflyttar kameran för nästa tagning så uppstår ett problem med stativet. Kameran blir mer och mer sned ju mer du vrider på stativet! Man måste alltså passa in det där med en vansinnig noggranhet, annars funkar det inte bra med Photoshop och man kan få konstiga effekter vid överlappningarna. Nästan så att plåta på frihand är bättre i vissa lägen...

Jag har inte gått fullt så seriöst till väga :) Har enbart kört på frihand och inte heller jobbat i höjdled. Måste testa det nån gång. Vilken version av PS använde du, Kalle?

gesoulis skrev:

Jag har läst på Adobes sida att man där kan komma in i nåt slags Photomerge-fönster där man själv kan justera ihop bilderna eller köra på auto men nåt sånt existerar inte hos mig.

Klicka i alternativet längst ner till ävnster i fönstret, att fixa till bilderna manuellt.

WFS) (Graylingman skrev:
Jag har inte gått fullt så seriöst till väga :) Har enbart kört på frihand och inte heller jobbat i höjdled. Måste testa det nån gång. Vilken version av PS använde du, Kalle?

CS2 ver 9.02

Ett mycket bra tips är att plåta tex RAW + sämsta tänkbara Jpeg

Kör med jpeg bilderna och testa hur det artar sig, känner du att du vill gå vidare så "framkalla" din RAW bidler med exakt samma inställningar och gör dom till Jpeg bilder av hög kvalitet, annars funkar det bara inte... jag mitt dumma nöt gjorde 70 TIFF filer, öppnade alla samtidigt i PS och sedan satt jag där i en halv evighet och väntade tills det var klart! sedan började jag flytta runt bilder eftersom Photoshop lägger ju alla bilder den inte kan pussla ihop i en hög bara vid sidan om.... Jag insåg ganska fort att TIFF file går bara inte. Hur kåt man än är på bästa kvalitet.

Anledningen til latt jag tog bort mina bilder var att med ungefär 90% klart så fattades det några bilder som jag inte fick omlott vid fototillfället...

Ett annat tips är att ta dubbelt på alla bilder och med MYCKET omlott! det får man igen mångfalt när man jobbar med så många bilder! Så kant i kant och tro att det går är att glömma på en gång, minst 30-40 procent omlott skulle jag tippa på

ahh ok... Har inte testat CS3 och jag tänke börja en laglig bana nu med bara köpa mina licenser så jag får nog nöta CS2 ett tag... ;)

CS3 är inte såååå dyrt om man är student. Själv köpte jag mitt när jag gick Högskolan i Jönköpings distanskurs i bildbehandling.

Låt mig stämma in i lovordens kör för photomerge. Jag tog några bilder på frihand med min D80+18-135 över queenstown och tänkte göra panorama själv, helt manuellt. Gick ju förstås inte eftersom jag tog med 18mm.. surfade runt här och såg den här tråden och gav förstås mina idiotförklarade bilder en ny chans.

http://crusader.nordiccrew.com/panorama_queenstown2.jpg

Består av sju stycken bilder, bilden blev 12000 pixlar bred. Kört lite simpel sharpen och hue på den.
Tack vare den kuperade terrängen ser man inte någon eventuellt skev horisont i min mening.
Ska upp till Tromsö om en månad, det här kan bli hur bra som helst med stativ och lite möda. Tack för att det här forumet finns!

Fredric_Kihlberg skrev:
Ska upp till Tromsö om en månad, det här kan bli hur bra som helst med stativ och lite möda. Tack för att det här forumet finns!

Då får du fina panoramor om du tar fjellheisen upp på ett fjäll som jag inte kommer ihåg namnet på med utsikt över staden och fjällen bakom.

Sen glöm inte att äta på Blå Rock!!

kiwawa skrev:
Då får du fina panoramor om du tar fjellheisen upp på ett fjäll som jag inte kommer ihåg namnet på med utsikt över staden och fjällen bakom.

Sen glöm inte att äta på Blå Rock!!
Jag ska framföra det till min lokala guide, som jag av en händelse stötte på just på Nya Zeeland.

ANNONS
Götaplatsens Foto