Pseudopajas skrev:
Nästa steg är att sy ihop bilder på både höjden och bredden...
/Johan
JAg har tyvärr inga fotobevis att visa eftersom jag har tagit bort dessa av olika anledningar från min dator..
Men jag kan endå berätta lite problem som uppstår.
Jag ställde mig på skansen krona, för er som inte bor i Götet så är det en hög bergskulle med en fästning på toppen i centrala Göteborg. Därifrån plåtade jag över halva göteborg, från Älvsborgsbron till SKF i sidled om jag minns rätt. och sedan från himmel till fötterna i princip i höjdled.
Utrustning var ett 400mm tele och stativ. Nu börjar problemen. totalt blev det runt 70-100 bilder tror jag i stående format från en 20D.
Photomerge i Photoshop är TRÖGJOBBAT med så många bilder! När du förflyttar kameran för nästa tagning så uppstår ett problem med stativet. Kameran blir mer och mer sned ju mer du vrider på stativet! Man måste alltså passa in det där med en vansinnig noggranhet, annars funkar det inte bra med Photoshop och man kan få konstiga effekter vid överlappningarna. Nästan så att plåta på frihand är bättre i vissa lägen...
Resultatet blir flera dagars pillande i frustration med en jätte seg maskin men med ett helt otroligt resultat! eftersom jag plåtade med 400 så kan man zooma in i bilden från halva göteborgs stadsbild till enskilda personer som man ser genom fönstren när dom åt fukost! Jag tom fick med att dom läste Göteborgsposten i ena rutan!! Smått fantastiskt!
Jag har länge tänkt forska i detta lite mer ingående och lägga ner mer energi på detta projekt, men innan dess måste en ny dator av superkraft inhandlas och även beställa programmet från denna sida
http://www.autopano.net/
Har ladadt hem något demo och det var ruggigt bra... inte särskilt dyrt heller så efter dessa inköp så ska det sättas ihop superbilder!