Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Photoshop automatisering

Produkter
(logga in för att koppla)

Luinmir

Ny medlem
En enkel fråga som kan vara lite svår.

I photoshop finns det en inspels del som man sedan kan använda för att göra samma sak igen.

Frågan är hur detta fungerar, jag har tagit kort med min digital kamera och har ett antal bilder i väldigt stort format, nu vill jag minska ner dessa till 800x600 för Webb publisering.

Nu så måste jag göra det en och en, kan man göra det så Photoshop automatiserar det hela och gör likadant på alla bilderna?

Först gör du ett funktionsmacro.
Om du inte vet var det ligger går du in på fönster och sedan funktionsmacro.

Välj sedan nytt funktionsmacro och skriv ett namn.

Tryck på "rec" och from nu så spelas alla kommandon du gör in.
Så ställ in storlek på bilden och gör allt annat du vill skall hända.
Tryck sedan på STOPP, glöm inte det ;)

Om du nu skall göra om en bild enbart så går du in i fönstret funkrionsmacro och letar upp ditt macro, sedan trycker du på play. sen är det klart!

Om du vill göra en hel mapp går du in på Arkiv/automatisera/gruppera och väljer ditt macro i dropdown listorna.

Personligen så tycker jag att det är enklare att använda ett gratisprogram man kan ladda ner på nätet som heter EasyThumbnail. Man ställer lätt in vilken strolek bilderna ska ha, om dom ska döpas om i processen, var dom ska hämtas och var dom förminskade kopiorna ska lagras osv.
Fungerar bra tycker jag.

Greven

ANNONS
Götaplatsens Foto