Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Photoshop Elements 3 och 20D
- Trådstartare arldic
- Start datum
steppen7
Aktiv medlem
20D är så pass ny att du måste hämta hem "camera raw 2.4 beta". En gratis uppdatering.
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=Windows
http://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=39&platform=Windows
curts
Aktiv medlem
steppen7 skrev:
20D är så pass ny att du måste hämta hem "camera raw 2.4 beta". En gratis uppdatering.
Detta gäller Photoshop CS!
För Photoshop Elements 3 som frågan gällde så fungerar det "out-of-the-box".
/Curt
Hämtar? Öppnas? Jag ber om ursäkt, men jag förstår faktiskt inte riktigt vad du gör eller menar. Stanna till ett tag och testa lite systematiskt.
Vad händer om du kopierar en bildfil från din kamera till din hårddisk och sen går in i Elements och öppnar den därifrån?
Vad händer om du kopierar en bildfil från din kamera till din hårddisk och sen går in i Elements och öppnar den därifrån?
Nej.judas skrev:
Svara tydligt nu; finns det någon plugin (adobe camera raw) att ladda ned till 7.0 så jag kan hantera mina raw-bilder där?
maxzomborszki
Aktiv medlem
Jag är inte heller riktigt med på hur du gör. Själv har jag ingen 20D men när denna fråga dök upp tidigare hittade jag en CRW-fil från en 20D på nätet och laddade ned. Den gick bra att öppna i Photoshop Elements 3 och jag fick upp Adobes Raw-importerare. Nu tror jag visserligen det var från en "preproduction"-modell så om du har en fil att skicka över kan jag testa.citroen skrev:
Det jag har försökt är att, hämtat/öppnat filerna ifrån kameran när jag är i programmet photoshop el. 3, då öppnas endast filerna i jpeg
Själv använder jag inte PSE3s inbyggda "hämta bilder från kameran"-funktion utan laddar först över mina NEF:ar till hårddisken och öppnar dem sedan med Elements. Även om jag kört NEF+Jpeg så öppnas den filen jag väljer att klicka på.
maxzomborszki
Aktiv medlem
16 bitarsstöd kom i och med Photoshop Elements 3 (PSE3). Försöker jag öppna en 16-bitarsfil, antingen via den NEF-plugin som konverterar Nikons NEF eller till exempel en 16-bitars TIFF via vanliga filöppningsdialogen, frågar PSE2 om jag vill öppna den som 8-bitar eller avbryta (den säger att filen inte har ett färgdjup som stöds, ska filen öppnas med standardfärgdjup?).BugEyes skrev:
Den photoshop elements som följde med min 300D kan inte heller hantera raw filerna. Inte heller klarar den TIF med 16 bits/kanal.
Men även med PSE3 kan man inte göra allt i 16-bitarsläge utan är hänvisad till vissa operationer. Adobe vill väl ha några anledningar till att tvinga på folk CS
citroen
Medlem
20 d och pse3
Tackar för att ni orkar svara på alla "korkade" frågor! Jag är helt färsk när det gäller, bildbehandlings program.
Det jag har försökt är att " hämta " bilderna från kameran (20d) via pse3, i verktygsfältet hämta från kamera , filer,skanner,kortläsare osv.
Då "hämtar" pse3 bilderna endast i jpeg-formatet, men inte raw- 20d (cr2) !
Men jag kan först ladda ner bilderna,till hårdisken via canons egna program som följer med kameran och sedan " hämta bilderna från hårdisken via pse3 och samma verktygsfält "hämta från kamera, filer osv, jag väljer då från filer!!
Trodde alltså att pse3 hämtade raw-(cr2) direkt från 20d ! mvh Rikard !
Tackar för att ni orkar svara på alla "korkade" frågor! Jag är helt färsk när det gäller, bildbehandlings program.
Det jag har försökt är att " hämta " bilderna från kameran (20d) via pse3, i verktygsfältet hämta från kamera , filer,skanner,kortläsare osv.
Då "hämtar" pse3 bilderna endast i jpeg-formatet, men inte raw- 20d (cr2) !
Men jag kan först ladda ner bilderna,till hårdisken via canons egna program som följer med kameran och sedan " hämta bilderna från hårdisken via pse3 och samma verktygsfält "hämta från kamera, filer osv, jag väljer då från filer!!
Trodde alltså att pse3 hämtade raw-(cr2) direkt från 20d ! mvh Rikard !
Senast ändrad:
curts
Aktiv medlem
curts skrev:
Har inte provat att hämta från kameran.
Provade att hämta direkt från kameran.
Då fungerar det inte! PSE3 påstår att det inte finns någon bild som den kan hämta. Det gick ju bra när jag hämtade samma typ (RAW) av bild från minneskortet. Märkligt!!!
/Curt
maxzomborszki
Aktiv medlem
Mycket lustigt. Kan det ha med kommunikationsläget att göra? På D70 kan man ställa om mellan "USB Mass Storage" och "PTP". Har ett vagt minne att det ser lite olika ut ur datorns synvinkel när man "öppnar" kameran som en extern enhet i en utforskare. Jag blev förvånad när jag plåtade RAW+Jpeg och hittade dubbla uppsättningar JPEG-bilder. Brydde mig inte om det då och har inte fått upp det igen då jag numera bara använder extern kortläsare.curts skrev:
PSE3 påstår att det inte finns någon bild som den kan hämta. Det gick ju bra när jag hämtade samma typ (RAW) av bild från minneskortet.
Ställer man sin kamera i "Mass storage"-läget bör det inte vara någon skillnad mot att använda extern kortläsare, å andra sidan förlorar man möjligheten att styra kameran via datorn och använda kameran till mer än som bara kortläsare.
Jag hittade manualen till 20D på nätet och det var ju inte direkt ett under av klarhet! Men enligt den ska man kunna ställa om "Communication" mellan "Normal" och "PTP" i den gula ("Set-up") menyn. Prova och se om det är någon skillnad. Har inte orkat lusläsa manualen så här sent på kvällen och jag har ju heller ingen 20D att pilla på under tiden
[edit]Enligt manualen, sid 116, engelsk version, ska man ha "Communication" satt till "Normal" om man har den kopplat till datorn. Det funkar inte med "PTP" enligt manualen. Tyvärr står inte så mycket mer vad jag kan finna. Hör gärna av er med resultat.[/edit]
Senast ändrad: