Annons

Photoshop nekar sedlar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Testade nu.

I Lightroom är det ingen spärr.

Sparar jag ner filen till JPG och öppnar den i Elements så får jag meddelande om att det inte går att skriva ut sedlar. Samma sak men en TIFF.

Om jag däremto sparar som PSD så är det ingen spärr. Ganska tandlöst skydd med andra ord.

Jag tycker vi kan utgå ifrån att den som diskuterar dessa frågor på fotosidan inte har brottsliga avsikter.

Om det nu skulle vara ett brott att fota en hundring, printa den enkelsidigt på ett fotopapper i A4 format och rama in den och hänga den på väggen så får man väl bli stå ut med att bli betraktad som en förfalskare i lagens mening. Jag skulle i vart fall inte ligga sömnlös över saken.

Mvh
Anders

Lustigt, det verkar faktiskt finnas en spärr även i LR. Utskriften startar men blir bara avhuggen när jag skriver till min fotoskrivare. Om jag däremot skriver till en gammal svartvit laser kommer hela bilden ut.

Att skriva ut en JPG från Windows inbyggda imageviewer verkar fungera.

Nåja, nog med meningslöst testande för idag.

Mvh
Anders

virot skrev:
Brottsbalk (1962:700)
14 kap. Om förfalskningsbrott
6 § Den som eftergör inom eller utom riket gällande
penningsedel eller mynt eller på annat sätt förfalskar sedel eller mynt,
...

6a § tar upp definitionen av spridning

fast om man stoppar in fredrik istället för linné så kan väl inte det räknas som förfalskning? så länge man har den på väggen och inte försökte handla med den.

Dollarsedlar

För flera år sedan (ca 10) scannade jag en endollarsedel mest för att testa vad min dåvarande scanner klarade av. Scanningen gick utmärkt och så även den efterföljande behandlingen i något bildbehandlingsprogram typ PhotoShop. När jag sedan skrev ut "bilden" på en färglaser från Lexmark så hade alla gröna detaljer (t ex serienummer) blivit svarta. Denna effekt har kvarstått när jag har skrivit ut bilden på senare generationer av färgskrivare. På skärmen ser det helt OK ut.

Är det också någon sorts kopieringsskydd?

----/Thomas

Undran.

Ett gammalt trick för att få bort moiré på rasterbilder är ju att lägga bilden du vill scanna i tex 45 graders vinkel o scanna den så.
Går det att göra liknande med sedlarnas kopieringssskydd?

Nej, jag ska inte förfalska sedlar :)
..bara nyfiken...

Gabbe

funderar över en sak?

hur kan ps och andra bildbehandlings program veta att det är en sedel jag fotat och försöker öppna?

ps82 skrev:
funderar över en sak?

hur kan ps och andra bildbehandlings program veta att det är en sedel jag fotat och försöker öppna?

Kollade någonstans och dte var ett slags punktmönster som den letade efter.

Men direkt omöjligt är det inte...

varken att skanna eller skriva;-)

Bilagor

• sedel.jpg
    sedel.jpg
    18.3 KB · Visningar: 491
Riksbanken har vissa rekommendationer vad det gäller efterbildning av sedlar:

http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=9094

* efterbildningen återger endast ena sidan av en sedel, under förutsättning att efterbildningens mått uppgår till minst 125 procent av såväl längden som bredden eller högst 75 procent av såväl längden som bredden på sedeln enligt de mått som angivits i Svensk författningssamling för respektive sedel,

* efterbildningen återger båda sidorna av en sedel, under förutsättning att reproduktionens mått uppgår till minst 200 procent av såväl längden som bredden eller högst 50 procent av såväl längden som bredden på sedeln enligt de mått som angivits i Svensk författningssamling för respektive sedel,

* efterbildningen återger endast en del av antingen framsidan eller baksidan av en sedel, under förutsättning att denna del är mindre än en tredjedel av sedelns ursprungliga framsida eller baksida,

* efterbildningen görs av material som är helt olikt papper och som ser påtagligt annorlunda ut än det material som används för sedlar,

* icke-fysiska efterbildningar som görs tillgängliga elektroniskt på webbplatser eller på annat sätt, under förutsättning

- att ordet SPECIMEN är skrivet diagonalt över efterbildningen, att längden på ordet SPECIMEN är minst 75 procent av längden på efterbildningen och höjden på ordet SPECIMEN minst 15 procent av bredden på efterbildningen samt att det är utfört i ogenomskinlig färg som kontrasterar med den dominerande färgen på sedeln och

- att upplösningen på den elektroniska reproduktionen i dess originalstorlek inte överstiger 72 dpi.

Robin Gyllander skrev:
Då får jag ju ha 4000X3000 Pixlar och 72 dpi.

Jag tolkade det lite annorlunda.

Jag fattade det som att om sedeln i verkligheten är t ex 6 tum bred får bilden vara max 432 pixlar bred.

Men jag kanske förstod fel.

Mvh
Anders

gjorde för skoj skull ett test, kanske fel utgångs lägge men la en 100 lapp på bordet och fota, ladda in det i element 3 och skrev ut,

ända skillnaden jag gjorde var att dra ner bild storleken till 10*15 och skrev ut.

varken element eller skrivaren protestera.

ANNONS
Götaplatsens Foto