Annons

Picasa-album till Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

björtelino

Medlem
Är det någon som kan hjälpa mig? Min fru envisas med att använda Picasa och skapar där album. Dessa vill jag importera i Lightroom, men som den relativa datornovis jag är har jag inte klurat ut om det går. Är det nån som vet om det gör det, och i så fall hur.

Tack på förhand
Björn

Picasa till Lightroom

Tack för snabb respons. Menar du att jag ska exportera albumet till en ny plats på hårddisken (blir det inte så att de ligger "dubbelt" då) och därefter importera i Lightroom? (Jag kan alltså inte i Lightroom direktimportera?

(Jag är lite för dum för att fatta - antagligen blir det ett "jaha, var det så det var" när/om jag äntligen fattar allt det här med mappar/album/collections m.m.)

Tack igen

Det beror på vad du menar med album.
Om det är en katalog på disken så kan du importera dem på plats i Lightroom. Det kan bli problem eftersom de ändringar din fru gör på bilderna kan påverka Lightrooms "originalbilder".
Men om det är vad Picasa kallar album så är det bara en virtuell samling av bilder och den finns bara inuti Picasa. Då får du exportera bilderna till en ny katalog.

Picasa till Lightroom

Tack igen,

jo jag menar det som Picasa kallar "album" alltså ett virtuellt album som bara finns i Picasa.

Men jag har fått en idé som jag måste testa när jag kommer hem.

Jag borde kunna markera eller tagga alla bilder i ett album (som heter t.ex. "Sommaren 2008") och kalla dem för vad som helst egentligen men t.ex. "sommaren 2008". Sedan borde jag väl kunna söka i Lightroom efter de bilder som heter "sommaren 2008" och därefter skapa en collection med dem? (Alltså på detta sätt föra över ett album i Picasa till att vara ett "album"(collection) i Lightroom.
/Björn

Tack igen,

jo jag menar det som Picasa kallar "album" alltså ett virtuellt album som bara finns i Picasa.

Men jag har fått en idé som jag måste testa när jag kommer hem.

Jag borde kunna markera eller tagga alla bilder i ett album (som heter t.ex. "Sommaren 2008") och kalla dem för vad som helst egentligen men t.ex. "sommaren 2008". Sedan borde jag väl kunna söka i Lightroom efter de bilder som heter "sommaren 2008" och därefter skapa en collection med dem? (Alltså på detta sätt föra över ett album i Picasa till att vara ett "album"(collection) i Lightroom.
/Björn

Framgår inte i vilka program du tänker göra olika delar. Tagga i Picasa? Du kan inte söka i LR utan att ha importerat bilderna. Kan du inte exportera ut sommaren 2008 till en mapp på disken, och sedan importera den mappen till LR. Senare versioner av LR har smart collections så om du ser till att dina bilder är taggade med keyword "sommaren 2008" så hittar du dom lätt.

Tack Lotta,

jo jag tänkte tagga i Picasa för att sedan använda smart collection. (Vad jag är ute efter är att få över bilderna i de album som hustrun gör i Picasa. Bilderna i sig är ju importerade i LR - jag kanske inte riktigt gör mig förstådd.) Men jag tror att det du skriver är ungefär det jag själv tänkte. Ska testa det i kväll.

ANNONS
Götaplatsens Foto