Annons

Picasa - mappar

Produkter
(logga in för att koppla)

Marie_1

Aktiv medlem
Jag har precis installerat Picasa på min Mac och försöker orientera mig i programmet. Den synkroniserar med finder. Alla bilder är sorterade i mappar och undermappar och det fungerar bra att flytta bilder men det verkar inte gå att "möblera om" mapparna direkt från Picasa. Är den en inställning som kanske ska göras?. tack på förhand, Marie

Högerklicka på en mapp och välj 'Flytta mapp...'

Tack för hjälpen! Jag trodde faktiskt att man hade kunna "dra/flytta om" det direkt i picasa, och så är inte fallet eftersom man ska göra det från finder. Det är så mycket som jag ska sortera bland mapparna och filer så det blir nog inte väldigt effektivt att göra på det sättet. Finder är ju ingen mapp- och filhanterare. En annan fråga vill jag ställa......
Kan man ändra i picasa att undermapps-ikoner ser ut som ikoner och inte som bilder som det är just nu?. tack på förhand, Marie

Tack för hjälpen! Jag trodde faktiskt att man hade kunna "dra/flytta om" det direkt i picasa, och så är inte fallet eftersom man ska göra det från finder. Det är så mycket som jag ska sortera bland mapparna och filer så det blir nog inte väldigt effektivt att göra på det sättet. Finder är ju ingen mapp- och filhanterare. En annan fråga vill jag ställa......
Kan man ändra i picasa att undermapps-ikoner ser ut som ikoner och inte som bilder som det är just nu?. tack på förhand, Marie

Du menar att Picasa inte är en mapp- & filhanterare? Nej, det är Picasa inte.
Så effektivast hantering av filer görs i Finder.

Du menar att Picasa inte är en mapp- & filhanterare? Nej, det är Picasa inte.
Så effektivast hantering av filer görs i Finder.

När man som jag har haft PC och arbetat i utforskaren för windows så är finder ingen filhanterare. I synnerhet när man har en ganska omfattande mapp-hiearchi. Därför hade det varit enklare att sortera och arrangera direkt i själva bildhanterings-programmet. Man får i alla fall en bättre överskådlighet i picasa. mvh/marie

Finder är just en filhanterare medans Picasa är ett bildredigeringsprogram. De gör vad de är gjorda för lite till, men Picasa är lika dålig på filhantering som Finder är på att redigera bilder.

Kan man ändra i picasa att undermapps-ikoner ser ut som ikoner och inte som bilder som det är just nu?.

Nej. Undermappar som inte innehåller fler mappar visas som en liten bild för just den mappen.
Alla andra undermappar har en mapp som ikon.

ANNONS
Götaplatsens Foto