Annons

"Pirat"-blixt på 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en liten Nissin-blixt (ledtal 18) som jag använt utan problem med min EOS 600 och EOS 500, riktar den i taket för indirekt ljus. Den har endast sync-kontakten i mitten av blixtskon och jag har mätt upp 45 volt max på den. Jag har läst att nyare kameror bara klarar kring 6 volt på denna kontakt. Är det kört att avände min lilla blixt till min nya EOS 350D? Manualen säger lite kryptiskt så här:

Using non-Canon flash units:
The camera can synchronize with compact, non-canon flash units at 1/200 sec. or slower. Be sure to test the flash unit before to make sure it synchronizes properly with the camera.

If the camera is used with a flash unit or flash accessory dedicated to another camera brand, the camera may not operate properly and malfunction may result.
Do not attach a high-voltage flash unit on the camera´s hot shoe. It might not work.

Vart går gränsen för "high-voltage"? Och hursomhelst; det står ju bara "It might not work". Min blixt är ju inte "dedicated" till annat märke eftersom den bara har mittkontakten. Vill helst slippa skaffa en annan, då denna duger gott för mina behov + att den är väldigt liten.

Någon som vet mer?

Friskt vågat hälften brunnet som vi brukade säga på elektroniken.

Det borde inte gå sönder, men Canon rekommenderar som sagt max 6 volt för de kameror som inte är specade för något annat. Flera i olika forum har rapporterat att det funkar med alla möjliga blixtar men jag tror inte du skulle få ut något på garantin om det går illa. Det finns väl även mellankopplingar såsom safe-sync som borde kunna användas om det är viktigt.

Du har iaf lite tur, min gamla Nissin visar 225 volt.

Efter lite mer efterforskningar vågade jag prova min lilla blixt och det verkar funka helt perfekt. Någon på DPreview hade fått info att 350D ska klara 250V i blixtskon. 45V var iaf inga problem... är nu ännu mer nöjd med min 350D!

Hmm, ja, det är en kille där som har lite kontakter med Chuck Westfall, som har varit teknikansvarig på Canon i herrans massa år.

Läste samma poster, troligen efter det jag skrev ovan. Det hela är för att slutaren i 350D är en annan version av den som sitter i 20D, och då kretsarna som styr slutaren även är de som fixar sync-spänningen så är denna alltså gjord för det högre talet som 20D klarar 250v.

ANNONS
Götaplatsens Foto