transalp-01
Aktiv medlem
RickardForsberg skrev:
Haha... det var den bästa på länge... modemkapare, det var länge sen man hörde den gamla dräparen
Modem förekommer fortfarande i delar av landet. Sen så finns det ju även länder utanför sverige...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
RickardForsberg skrev:
Haha... det var den bästa på länge... modemkapare, det var länge sen man hörde den gamla dräparen
transalp-01 skrev:
Modem förekommer fortfarande i delar av landet. Sen så finns det ju även länder utanför sverige...
Splanky skrev:
Tror inte en modemjägare sitter och tankar ned filer på flera hundra MB.
Richards skrev:
Kul debatt!
Såg just att man får kostnadsfri frakt hos Adobe om man slår till på ett Photoshop CS2 Fullversion innan 4 januari 2007. Kostar blott från SEK 10 075,00.
Jag har extra tur för jag kan visst uppgradera ett av mina Elements till Photoshop CS2 för fjuttiga SEK 8 625,00. Tror jag slår till bums... eller kanske skall jag vänta lite?
PS. Man får kartong med. Och vem kan motstå ett sådant erbjudande? DS.
andreasc89 skrev:
Finns det ett enda fritt som funkar till seriös bildredigering?
Jag har försökt använda Gimp men förstår inte hur man gör för att arbeta i 16 bitar, eller ens för att konvertera till en annan färgprofil.
Hade det funnits bra och fria alternativ till Photoshop så är det väl självklart att folk skulle använda dom.
PeterWem skrev:
Stora bolag som äger exempelvis autocad osv tycker om att varorna piratkopieras och används. Tänk er att ett program kostar 25000 kr. Ingen privatperson kommer köpa det. Endast företag. Men när företaget anställer folk vill de att personalen ska kunna programmet. Alltså kommer företaget välja ett enklare program som kanske är billigare och mer känd, för att det ska vara familjärt för de anställda.
Posera att ett företag frågar mig om vilket skydd de ska ha på sina 40 datorer. Jag har testat en del antivirus och vet för och nackdelar. Alltså kan jag rekommendera Kaspersky istället för Norton. Bägge antivirusen förlorar mindre än 800 kr på mig, men Kaspersky vinner istället säkerheten för ett helt företag.
tomjo skrev:
Om de så mycket gillar att hemanvändarna använder deras program. Varför erbjuder de då inte en differentierad prislista där programmen kanske rentav kan vara gratis för privatbruk men att kommersiella organisationer måste betala? Det finns många program som gör den skillnaden, men varför inte Adobe eller Autocad om de vill att deras program ska användas i hemmen?
PeterWem skrev:
Posera att ett företag frågar mig om vilket skydd de ska ha på sina 40 datorer. Jag har testat en del antivirus och vet för och nackdelar. Alltså kan jag rekommendera Kaspersky istället för Norton. Bägge antivirusen förlorar mindre än 800 kr på mig, men Kaspersky vinner istället säkerheten för ett helt företag.
Henrik_L skrev:
klart att dom inte vill det, det fattar ju alladet är bara ett försök att rättfärdiga piratkopierande. om det nu hade varit så att att jag själv hade använt piratkopior hade jag mer sagt "jag kopierar för att det är gratis, jag skiter fullständigt i tilverkaren, alla mellanhänder osv bara jag slipper betala" allt annat är struntprat....
boran skrev:
Varför skall företag betala för sig när privatpersoner slipper? Det är väl inte mer fel om ett företag fuskar lite?
Zoso skrev:
Därför att företag och Proffisionella fotografer tjänar pengar på att använda programmet.
foppe skrev:
Inte alls struntprat. Under ett seminarium för ett par år sen så pratade företaget som gör programmet Alias inför en klass med grafiker-studerande. Han frågade vilka i salen som har en piratkopierad version av Alias i sin dator.... De flesta skruvade på sig och några räckte upp handen.
-Bra, sa han. Det är precis det vi vill. När ni kommer ut i arbetslivet och skall börja jobba så kommer ni att kräva att företaget köper in det arbetsredskap som ni hanterar bäst. Vi förstår ju mycket väl att en privatperson vanligtvis inte har råd att köpa en så dyr programvara.
Tycker det är ett sunt sätt att diskutera. Jag har hållit på med musik och inspelning i många år. Jag har kört piratkopierad version av Cubase ända sen jag kom på att det gick att spela in på en dator. Nu har jag skaffat mig utrustning till en liten hemmastudio och har gjort några små inspelningar och faktiskt tjänat en liten summa pengar på det. Jag är nu ägare av alla mina musikprogramvaror och pluggar som jag använder.
Hade jag inte lärt mig Cubase utantill så skulle jag förmodligen aldrig ens ha sysslat med inspelning, och de skulle inte ha fått sälja programvara till mig.
Det är bara synd att jag var tvungen att vara olaglig för att de skulle få sålt en sån licens till mig.
Jag talar inte för piratkopiering, men jag tycker helt klart att någon förändring i lagstiftningen/licensavtalen borde göras.
/F
boran skrev:
Spel då? Filmer? Musik?
(nu riktar jag mig naturligtvis inte bara till dig med frågan)
Det är här skon klämmer, vissa tycker det är förkastligt andra tycker att det är som att gå mot röd gubbe, däribland jag.
Hehe. Jag förmodar att jag är rätt ensam om att vänta på grönt.
edit: missade att stänga en tag
boran skrev:
Det är alltså mer ok att kopiera PS än Elements då den senare är mer rimligt prissatt för en privatperson?
boran skrev:
Spel då? Filmer? Musik?