Annons

pixlars betydelse

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa220

Aktiv medlem
Jag sökte på pixlar men fick upp 25 sidor som handlade om diverse saker så därför ställer jag frågan här.

Vilken betydelse har egentligen pixlarna? Jag fotar mest familjen och vårt vardagsliv. Tar ofta ut en detalj i foton och förstorar rejält.

Är i mitt fall pixlarna av stort värde? jmf 6 vs 10 megapixels.

Kajsa220 skrev:
...Tar ofta ut en detalj i foton och förstorar rejält...

Lite matematik såhär på söndagsförmiddagen :)

En bild från nya Sony A100, med ca 10MP får storleken 3872 x 2592 pixlar.
Bra kvalitet på en bild för närstudie är 120 pixlar per cm.
Alltså dividerar jag 3872 pixlar med 120 och får lite drygt 32 cm. Det är alltså den storleken (bredden) som en hel bild med nya Sonyn kan förstoras till (det kommer en disclaimer nedan).

Klipper du ut en bit av bilden, tex 20%, vilket då blir ca 775 pixlar, så kan du förstora den till 775/120=ca 6.5 cm med kvaliteten 120 pixlar per cm.

Disclaimer:
Ovan har jag bara nämnt antalet pixlar på ena ledden, men det är samma sak på höjden. 120 pixlar per cm är optimalt (kan skilja något).

OCH! Hur många pixlar per cm som behövs beror på betraktningsavstånd och vilken kvalitet du vill ha på bilden.

OCH! Man kan öka på antalet pixlar i ett bildbehandlingsprogram (man förstorar bilden helt enkelt). I det fallet räknar bildbehandlingprogrammet ut hur det ska se ut mellan dina originalpixlar.

MEN! Var noggrannare vid fotoögonblicket, så du slipper beskära...

Jag kommer beställa en kamera med 6MP, tror det räcker väl för mig. En nackdel med massor pixlar är ju att det går åt större minneskort, tar längre tid att tanka över till datorn och längre tid att redigera etc.
Givetvis kan man dock ställa in en 10PM-kamera till lägre upplösning när man inte behöver alla pixlar.

Lär dig komponera bilden i kameran så slipper du croppa, men för viss fotografering, tex fågelfoto är det ju bra om man kan croppa då det är svårt att få en flygande fågel rätt komponerad i kameran.

Sen är ju långa teleobjektiv dyra så då kan man komma runt det med att croppa bilden hårt, då är det en stor fördel med mycket pixlar, annars klarar man sig med betydligt mindre, en 6mp kamera gör du A3+ förstoringar från utan problem.

kent.

Kajsa220 skrev:
Jag sökte på pixlar men fick upp 25 sidor som handlade om diverse saker så därför ställer jag frågan här.

Vilken betydelse har egentligen pixlarna? Jag fotar mest familjen och vårt vardagsliv. Tar ofta ut en detalj i foton och förstorar rejält.

Är i mitt fall pixlarna av stort värde? jmf 6 vs 10 megapixels.

Skillnaden mellan 6 och 10 mpixlar ær mycket mindre æn man kanske tror. Viktigare ær att bilderna du tar blir någorlunda skarpa, bra optik och att stælla in kameran rætt gør større skilllan æn 6 vs 10 MP.

Sitter just och tittar på en bild i en medicinsk tidskrift som ser riktigt bra ut fast det rør sig om ca. 320x240 pixlar tryckta på 10x7 cm, långt under rekommendationerna.

Ser æven flera tidningsomslag hær på biblioteket som består av rætt låguppløsta bilder, och de ser bra ut om man inte verkligen tittar på detaljskærpan -- och gør man det ær kanske inte bilden tillræckligt intressant ;-)

Det ær viktigare att du har bra kontrast i bilden æn att den ær høguppløst, då får du ændå intryck av skærpa.

pixlar

Har haft funderingar på att byta Nikon D70 till D200, men kommit fram till att det var ett bätre objektiv som skulle komma först.

Kanske det blir mer intressant nu när Nikon släpper sin upphottade D80 till ett förhoppningsvis bra pris.

6 till 10 Mpixlar blir +60% förstoring

Re: pixlar

kirre2 skrev:
6 till 10 Mpixlar blir +60% förstoring

Nej - det är en vanlig tankevurpa, åtminstone om du använder "förstoring" i den vanliga betydelsen.

En bild som förstoras faktorn X (förstoring 60% innebär förstoring faktorn 1,6) behöver X i kvadrat fler punkter. 1,6 i kvadrat är 1,96.

En ökning från 6 till 12 Mpixlar blir alltså +60% förstoring.

Re: Re: pixlar

BengtJohnsson skrev:
Nej - det är en vanlig tankevurpa, åtminstone om du använder "förstoring" i den vanliga betydelsen.

En bild som förstoras faktorn X (förstoring 60% innebär förstoring faktorn 1,6) behöver X i kvadrat fler punkter. 1,6 i kvadrat är 1,96.

En ökning från 6 till 12 Mpixlar blir alltså +60% förstoring.

Låter skumt. Borde det inte bli en 40% førstoring?

ANNONS
Götaplatsens Foto