Kajsa220 skrev:
...Tar ofta ut en detalj i foton och förstorar rejält...
Lite matematik såhär på söndagsförmiddagen
En bild från nya Sony A100, med ca 10MP får storleken 3872 x 2592 pixlar.
Bra kvalitet på en bild för närstudie är 120 pixlar per cm.
Alltså dividerar jag 3872 pixlar med 120 och får lite drygt 32 cm. Det är alltså den storleken (bredden) som en hel bild med nya Sonyn kan förstoras till (det kommer en disclaimer nedan).
Klipper du ut en bit av bilden, tex 20%, vilket då blir ca 775 pixlar, så kan du förstora den till 775/120=ca 6.5 cm med kvaliteten 120 pixlar per cm.
Disclaimer:
Ovan har jag bara nämnt antalet pixlar på ena ledden, men det är samma sak på höjden. 120 pixlar per cm är optimalt (kan skilja något).
OCH! Hur många pixlar per cm som behövs beror på betraktningsavstånd och vilken kvalitet du vill ha på bilden.
OCH! Man kan öka på antalet pixlar i ett bildbehandlingsprogram (man förstorar bilden helt enkelt). I det fallet räknar bildbehandlingprogrammet ut hur det ska se ut mellan dina originalpixlar.
MEN! Var noggrannare vid fotoögonblicket, så du slipper beskära...
Jag kommer beställa en kamera med 6MP, tror det räcker väl för mig. En nackdel med massor pixlar är ju att det går åt större minneskort, tar längre tid att tanka över till datorn och längre tid att redigera etc.
Givetvis kan man dock ställa in en 10PM-kamera till lägre upplösning när man inte behöver alla pixlar.