Annons

Plats för bilddiskussion?

Produkter
(logga in för att koppla)

lottawe

Aktiv medlem
Borde inte bilddiskussioner kunna ges ett utrymme i forumet egentligen? Såna som inte riktigt gör sig under kommentarer alltså..

En länk från bilden till speciellt forum med möjlighet att välja diskussion runt bilden vore väl toppen?

Det finns en bild jag skulle vilja diskutera så men jag vet inte vart man kör den diskussionen. Jag är alltså inte nyfiken på sånt som hör till kommentarer i första hand utan snarare på olika tolkningar och att kunna förstå andras syn på den och tankarna runt. Alltså inget som räcker att bara fråga fotografen då det rör den "stora massan".

Du skulle vilja ta någon annans bild, och inbjuda till diskussion?

Det där är något som skulle passa för poolerna, möjligheten att plocka in någon annans bild finns i "konceptet" men inte använt än.

Frågan är; skall fotografen få OK:a först att dennes bild diskuteras på detta sätt?

clindh skrev:
Frågan är; skall fotografen få OK:a först att dennes bild diskuteras på detta sätt?
Njae, egentligen borde det väl räcka att man görs medveten vid uppladdningen om att diskussion kan bli? Och givetvis att fotografen meddelas så den kan delta i diskussionen om en bilddiskussion uppstår.

Jag tror det skulle vara en toppengrej och förhoppningsvis rejält givande för både betraktare och fotograf.

Håller tummarna för att det blir givande bilddiskussioner i framtiden:)

Det är lite snickrande kvar innan vi har en "lägg i pool" på andras bilder, men en pool med inriktningen "Bilddiskussion" för ens egna bilder kanske vore intressant som test först?

Bra idé!

För att begränsa antalet bilder i den poolen, så att det inte blir som i de "gamla vanliga" poolerna kanske man skall begränsa uppladdningen av bilder till den poolen till kanske 1 bild/vecka/person?

På så sätt översvämmas förhopnningsvis inte poolen av bilder, utan diskussionerna får tid att utvecklas ordentligt...

/Paddlare

clindh skrev:
Det är lite snickrande kvar innan vi har en "lägg i pool" på andras bilder, men en pool med inriktningen "Bilddiskussion" för ens egna bilder kanske vore intressant som test först?

oh! ja! :)

/Maria

Som vanligt med pooler behöver vi lite hjälp att formulera en bra beskrivning och regler för poolen.
Hur skall vi formulera beskrivningen så att det framgår att det är diskussion det handlar om, inte att ge bildkritik? För bildkritik är väldigt hårt rotat i beteendet när man kikar på bilder på Fotosidan, så jag ser en pedagogisk utmaning i att få medlemmarna att släppa på det i denna pool. Idéer?

En variant på bilddiskussion vore en "Tolka bilden"-pool där man får skriva sin tolkning av en bild, kanske är bilden abstrakt, dubbelbottnad etc och man vill mer höra vad andra ser i den - inte vad de tycker om den. Jag är tex nyfiken vad andra ser i denna bild, som jag först tyckte var gullig men som jag nu själv tycker är obehaglig på något sätt.

Kanske det går att förena i en och samma pool för att undvika att få för många?

Låt det inte bli för djupt bara, jag tycker "bilddiskussion" låter enklare än "tolka bilden" som låter som en uppmaning, och ger mig associationer till skoluppgifter.

Jag hoppas syftet med poolen bland annat är att locka fler till att "se bilder" och diskutera dem. Många kan avskräckas om poolbeskrivningen bara vänder sig till konstutbildade.

Att se något i en bild och att tycka något om samma bild går ju hand i hand, så jag anser att båda diskussionerna bör få plats.

Vad är det som poolen *inte* bör handla om?
-Kritik?
-Teknik?
-Komposition?
-Ljussättning?
-...

När några klara kandidater finns, så kan väl poolen handla om det som är kvar. Ett par exempel kanske kan läggas in redan från start.

Ja, det var mina tankar just nu.

... att skriva poolregler är ju svårt >_<

... men det är mycket enklare när det väl finns ett förslag att såga/utveckla, så här kommer en startpunkt:

Jag tror funktionen med bilddiskussioner blir mycket bättre när man kan lägga in andras snarare än egna bilder i poolen för diskussion, som det blir nu när jag lägger in en egen bild blir det lite väl likt bildkritikpoolen.
Jag tror nämligen nyckeln till bilddiskussionen att initiativet till diskussionen kommer från nån annan än fotografen (som jag utgår från alltid vill prata om alla sina bilder), att det är nåt som väcks hos betraktaren som gör att en diskussion uppstår.
Men kanske har jag fel i det?

Skulle det vara möjligt att ha som poolkrav att nån i en bildkommentar ska ha skrivit att de vill att man lyfter in bilden i bilddiskussionspoolen? Så att initiativet och första delen av diskussionen kommer från betraktaren även om den tekniska funktionen där betraktaren själv kan lyfta in bilden i poolen dröjer.
(Fotografen kan ju skriva under bilden att 'jag vill gärna ha en diskussion kring bilden, skriv i kommentaren om du vill diskutera så lyfter jag in den i bilddiskussionspoolen.)

I så fall skulle poolbeskrivningen och reglerna se ut ungefär såhär:

Bilddiskussioner

Den här poolen är till för bilddiskussioner. Här finns utrymme för fördjupade diskussioner om frågeställningar som en viss bild väckt, allt är fritt fram att diskuteras från budskap till ljussättningsprinciper. Det är till skillnad från bildkritikspooler fritt att diskutera och reagera på andras funderingar och åsikter, observera dock att forumreglerna som gäller för fotosidans forum även gäller här.

För att kunna lägga in din bild här krävs att bilden föreslagits för bilddiskussionspoolen av en fs-medlem i en bildkommentar. Meddela den som nominerat din bild att den nu ligger öppen för diskussion i poolen.

Regler
Du kan bara lägga in en bild per vecka.

/Maria

ANNONS
Götaplatsens Foto