Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plusgiro - vad tusan skall man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Om det finns något kalkonpris för webbplatser så hoppas jag att www.plusgirot.se vinner det. Nu har jag gjort flera allvarliga försök att läsa mig till vad jag behöver för tjänst, hur jag beställer den och vad den kommer att kosta. Men det går inte, jag blir bara asförbannad och tvungen att kyla ner mig med en kaffepaus. Nu blir jag till och med på dåligt humör bara jag minns mitt senaste försök.

Jag har en enskild firma och vill kunna ta emot plusgirobetalningar, inget mer. Är det någon som vet vad jag behöver göra?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Bestämmelser:
http://www.plusgirot.se/sitemod/upload/root/www_plusgirot_se/pdfer/bl_avtal_ans_villk_best/7281_bestammelser_konto.pdf
Ansökan:
http://www.plusgirot.se/sitemod/upload/root/www_plusgirot_se/pdfer/bl_avtal_ans_villk_best/7299_ansokan_konto_foretag_foreningar.pdf

Fast det är väl inte så enkelt som det var förr.. Man fick ett postgirokonto och sen kunde man få inbetalninger till detta och således plocka ut. Numera får man väl betala en hutlös avgift a´la 50:- för att ta ut pengar från plusgirot.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Anledningen till att jag vill ha just plusgiro är att jag då också får möjlighet att skicka saker mot postförskott. För visst är det väl fortfarande så att man behöver det då?
 

Lysmask

Avslutat medlemskap
jimh skrev:
Anledningen till att jag vill ha just plusgiro är att jag då också får möjlighet att skicka saker mot postförskott. För visst är det väl fortfarande så att man behöver det då?
Om du skickar med bussgods behöver du inget pg, vet inte om det fortfarande krävs på posten.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bussgods är kanon i nästan hela Sverige utom just i Stockholmstrakten där jag bor. Att åka till cityterminalen för att lämna är ingen höjdare.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Jag använder eplusgiro Privat. Detta kostar 144:-/år. Jag har begärt ett mail om insättningar på kontot. Så fort som jag får ett mail om insättningar så går jag in på kontot och gör en inbetalning till mitt Skandiabankskonto, via postgiro som inget kostar. Till Skandiabanks-kontot har jag ett bankomatkort som jag tar ut pengar med.
Eftersom jag inte får ränta på pengarna på eplusgiro så flyttas pengarna snarast över till Skandiabanken där jag har en lite ränta. Skulle jag använda eplusgiro för företag så kostar det plötsligt skjortan.
 

clavicl

Aktiv medlem
Ja, de stannade till där på åttiotalet nångång.

Nu var det ett tag sedan jag fixade detta, så jag reserverar mig mot eventuella nymodigheter (fast jag tror knappast det). Ta upp telefonmaskinen och ring 0771-350 360 och säg att du vill ha ett plusgirokonto så kommer du få en bunt papper att fylla i hemskickat. Nuförtiden kan man visst få Bankgiro på samma gång automatiskt, så fråga även om det - man kanske måste ha ytterligare en blankett då.

När detta är klart kan du använda små fåniga plusgiroblanketter för att plocka ut och flytta iväg pengarna från ditt plusgirokonto.

Vill du istället ha internetaccess och kunna flytta pengarna från Plusgirot till en bank måste du även ha tillgång till deras internettjänst och då måste du fylla i nya papper. Fast först måste ditt plusgirokontot vara aktiverat. Så bered dig på en ganska långsam 80-tals process.

Hm. Vill även minnas att de har något svindyr företagspaket för internetdelen, men jag såg aldrig fördelarna med den (å nu har jag glömt vad det va) så ta den billigaste som inte kostade många kronor.
 

Måns H

Aktiv medlem
Använd bankgiro

Postgirot var perfekt för kanske 15 år sen. Men blev dåligt, sämre och sen Plusgirot. Är nog på väg ut ur marknaden tillsammans med Svensk Kassaservice och andra slaktrester efter det att dom hade ihjäl Postverket.

Jag har F-skattesedel och Handelsbanken som bank. Har egen bankman och "Bankgiro direkt" som funkar utan problem. Bra överblick med skriftliga besked om alla transaktioner. (Jag använder inte Internet för detta.) Man får betala för denna tjänst, men den ger en stadga och problemfrihet som jag tycker är värd avgiften.

Det finns andra seriösa banker också, kolla Länsförsäkringar bank.
 

Ola_H

Aktiv medlem
Jag har något som jag tror heter eplusgiro. Det kostar 144 kr per år. Om jag vill ta ut pengar för jag över till mitt konto i Nordea (vilket inte kostar något). Jag kan ta emot plusgirogireringar (inbetalningar) samt betala till giro inom landet utan avgifter. Utlandsbetalningar kostar dock några spänn, typiskt 25kr+50kr om det är "tredjepartsvaluta". Jag har också ibland använt det för postförskottsgrejor.

Överlag tycker jag detta funkar bra. Givetvis sköts allt över nätet och jag har en dosa med kod. Nu tror jag man får kort med engångskoder istället (vilket jag skulle föredra).
 

ErikB

Aktiv medlem
jimh skrev:
Anledningen till att jag vill ha just plusgiro är att jag då också får möjlighet att skicka saker mot postförskott. För visst är det väl fortfarande så att man behöver det då?
Det fungerar att skicka postförskott mot bankgiro också.
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Johan Okker skrev:
Plusgiro suger!

Du kan inte hantera betalningar via bankgiro eller vanlig konto?
Leta rätt på ett kundtjänst nummer, det finns där någonstans, ring och berätta vad du vill göra så skickar dom allt du behöver.

Har kört post/plusgiro länge, numera enbart detta funkar helt problemfritt, och ganska snabbt. Du kopplar enkelt ett bankgiro till plusgirot så hamnar alla pengar på samma konto direkt, kör allt via internet tar ut pengar i med Visa, det blir en årsavgift men den är lägre än om du blandar in någon av affärsbankerna...

/b
 

melker2001

Aktiv medlem
Skaffa dig ett BG

Skaffa dig ett BG kopplat till ditt bankkonto annar tycker jag att det funkar bra med mitt
e-plusgiro på nätet.

// Håkan
 

Happy Horse

Aktiv medlem
Ja, Plusgirot kan ni skippa. Det går utmärkt att skicka postförskott via bankgiro, gjorde det själv häromveckan.
Jobbade 15 år på Postgirot när det begav sig och det var tusen gånger bättre än Plusgiro som alltså ägs av Nordea.

Jag har bankgiro kopplat till konto i Handelsbanken och är mycket nöjd.
//
Nina
 
ANNONS