Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

point & shoot

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_neo

Aktiv medlem
Jag är tankarna att köpa en liten analog kompaktkamera som komplement till den stora klumpen som sällan får vara med på fester och dylikt.

Finns det några bra analoga kompakter som överlåter inställningarna till fotografen likt det digitala ditot, eller är alla av varianten sikta och skjut?

Någon som har tips på märke och modell gärna för äldre varianter, tänkte hålla utkik på begagnatmarknaden.

/Micke

Jag har nyligen skaffat en Minox 35 ML för att ha en kamera som man alltid kan ta med sig. Den är verkligen liten, och hittills har jag gillat den.
Nackdelen kan väl vara att man måste ställa in skärpan manuellt utan hjälp av någon avståndsmätare. Om det är ett problem beror väl mest på vad och hur du fotar.

Minox har jag aldrig hört talas om förut men jag såg nu att det fanns några olika modeller av dem på Tradera.

manuell skärpeinställning är kanske ingen höjdare, men det går väl att lära sig det också. Hur är det med instälning av slutartid och bländare? Såg på en bild att det finns en sko för blixt, vad för blixt använder man?

/Micke

rob skrev:
Kan vekligen rekommendera en Ricoh GR1V

Ricohn ser ut att vara en höjdare, tyvärr överskrider den min ekonomiska smärtgräns trefalldigt. Såg här på Fotosidan att den går för 2500 till 3000 vilket blir halva mitt studiemedel så det fungerar inte.

/micke

Niclasfoto skrev:
Om budgeten är tatjt så kanske en Olympuss Mju med fast 35mm f2,8.

Helt klart en vettigare prisklass för mig, men hur är inställningsmöjligheterna? Vad jag är ute efter är att kunna få "schyssta" festbilder med rörelseoskärpa och ett "fruset" huvudmotiv.

som den här bilden ungerfär
http://www.estethia.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=233920

Fins det möjlighet att styra detta på en Olympus ?

/Micke

Inställningsmöjligheterna är så gott som obefintliga i my2'an. Där är ett blixtläge i kameran där kameran använder lång slutartid men även blixt för att frysa motivet. Jag har dock aldrig testat detta så jag vet inte hur bra och om det funkar. Å andra sidan för runt en femhundring får du en grymt bra kamera. Jag är störtnöjd med min.

MVH Uffe

Har själv funderat lite på det, och är sugen på en Olympus XA (första modellen utan någon siffra...). En mätsökarkamera med bländarautomatik och ett mycket fickvänligt format. Verkar gå på dryga 500:ingen i bra skick.

/Johan

mr_neo skrev:
Hur är det med instälning av slutartid och bländare? Såg på en bild att det finns en sko för blixt, vad för blixt använder man?
/Micke

Den är halvautomatisk. Du väljer bländare och kameran väljer slutartid. Jag tror inte ens den märker om du sätter i en blixt, så då lär slutartiderna bli rätt långa. Jag kan ha fel här - kameran kanske väljer någon standardtid för blixtbilder.

Alla blixter med vanlig blixtsko funkar.

Minox 35 ML har även ett programläge där den väljer både slutartid och bländare.

En högklassig helt manuell kompakt är Rollei 35, dom kan i och för sig kosta en slant, men motsvarar säkert dina behov. Har en själv som jag kan tänka mig att avyttra.

Har precis införskaffat en Konica Auto S3 för samma ändamål som ditt, en kamera att alltid kunna ha med sig. S3:an har en mycket bra optik, den är tyvärr bara halvmanuell. Det går att ställa tiden men ej bländaren. Kameran har ett exponeringslås (tryck ner avtryckaren till hälften) så man klarar 9 av 10 situationer ändå. Manuell skärpeinställning naturligtvis. Smart blixtsystem även om det inte är TTL-mätning. Kameran har även en centralslutare i objektivet vilket gör att du kan synca ända ner på kortaste tiden (1/500s). Ska framkalla min första rulle inom kort så jag får återkomma med ett personligt omdöme.
http://silvermoon.idv.tw/pho-s3.html
http://www.cameraquest.com/kons3.htm

Bilden du länkade till är tagen med en lång slutartid och blixt. Blixten fryser upplysningsområdet i början av exponeringen. Fotografen har sedan under exponering rört kameran i en nedåtgående rörelse vilket skapat effekten. Bara att börja experimentera :)

ANNONS
Götaplatsens Foto