Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polarisationsfilter och motljusskydd

Produkter
(logga in för att koppla)

clavicl

Aktiv medlem
Hur gör ni polarisationsfilterexperter med motljusskydden? Slänger ni dem åt fanderns för att smidigt komma åt att vrida på filtret, eller hur gör ni?

Vid det förhållanden som polarisationsfilter är ypperliga (som idag, gnistrande blå himmel, sol, nysnö överallt) så är ju motljusskydd likaså... ypperliga alltså.

Själv offrar jag motljusskyddet. För inte skruvar jag in allt perfekt för att sedan applicera motljusskyddet.

Jag har bara ett polfilter till min 17-40, och eftersom motljusskyddet till det mest liknar en tallrik är det inget större problem att vrida filtret med skyddet på plats :)

Jag brukar, om det går att komma åt filtret med motljusskyddet monterat, köra så. Annars kör jag utan motljusskydd och skuggar med handen om det behövs.

ANNONS
Götaplatsens Foto