Annons

Polariseringsfilter till EF-S 10-22 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Stene_68

Aktiv medlem
Det står i manualen att man ska använda Canons PL-C 77 mm om man vill använda polariseringsfilter. Är detta bättre än ett cirkulärt B+W för detta objektiv? Jag har märkt att det är svårt att få himlen bra med stor vidvinkel när jag använder mitt B+W och undrar om Canons fungerar bättre.

Är problemet att himlen blir ojämnt blå? I så fall har det inte med kvalitén på polfiltret att göra. Himmelsljuset har olika kraftig polarisering i olika riktningar på himlen. Det brukar synas i bilder tagna med vidvinkel+polfilter.

acke skrev:
Är problemet att himlen blir ojämnt blå? I så fall har det inte med kvalitén på polfiltret att göra. Himmelsljuset har olika kraftig polarisering i olika riktningar på himlen. Det brukar synas i bilder tagna med vidvinkel+polfilter.

Ja, den är ojämnt blå. Jag känner till det där men jag undrar om Canons filter är anpssat till objektivet så att denna effekt inte uppstår eller blir mindre tydlig.

Canon filter är knappast bättre anpassat.

polfilter effekten kan bli för kraftig ibland med kraftiga vidvinklar då man får med stora delar av himlavalvet. Lösningen är då att vrida bort lite av polfiltereffekten.

Alternativt så kan man tona ner himlen med avtonat gråfilter i stället för polfilter, om motivet så tillåter.

ANNONS
Götaplatsens Foto