Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Polfilter Canon G9

Produkter
(logga in för att koppla)

Curacao

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon G9 och har köpt en adapter, främst för att kunna
använda filter.

Jag har provar 81A och cikulärt polfilter men tycker inte att jag får
någon vidare effekt med polfiltret, i alla fall inte jämfört med när
jag använde det på en DSLR med fast optik.

Kan det möjligen vara så att jag skall använda ett linjärt polfilter
till "icke DSLR" kamera. Om jag minns rätt skulle man inte använda
cirkulära polfilter till mätsökarkameror.

Mvh Bruno

Du bör få samma resultat som med en DSLR, problemet är att vrida det i rätt läge när man inte direkt ser effekten i sökaren och om du kör med lcd:n så kompenserar kameran hela tiden ljuset så när himlen normalt blir mörkare i sökaren på en DSLR så ljusas bilden upp i lcd:n.

Du bör få samma resultat som med en DSLR, problemet är att vrida det i rätt läge när man inte direkt ser effekten i sökaren och om du kör med lcd:n så kompenserar kameran hela tiden ljuset så när himlen normalt blir mörkare i sökaren på en DSLR så ljusas bilden upp i lcd:n.

Tack för svar!

Det verkar vara så som du skriver. Om jag är snabb, mörknar t.ex. den blå himlen på LCD:n för att sedan bli ljusare. Dom färdiga bilderna hade "normal" poleffekt. Det blir väl till att syfta med hjälp av den vita pricken på filtret.

Mvh Bruno

ANNONS
Götaplatsens Foto