Annons

Polfilterproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

tobbe107

Medlem
Hej,

Lite ny på detta området men jag kände iaf att jag behövde ett polfilter av ngn anledning.

Hittade ett för 150 kr på kaffebrus vilket verkade bra för min ekonomi, men nu när jag fått det så strular det lite. Hur mycket ett filter nu kan strula men iaf.

Jag tycker inte det blir så jättestor skillnad på himmeln när man vrider filtret. Men om jag håller det i handen "åt andra hållet", så den sida som skall vara mot objektivet mot himmeln istället, blir det stor skillnad.

Min fråga är alltså om det skall vara så eller om det är monterat på fel håll?

Tacksam för svar!

Mvh Tobbe

Det är möjligt att det är monterat åt fel håll så den dubbelbrytande kristallen sitter först och sen kommer planpolariseringen men det borde du inte se någon skillnad på. Men kamerans autofokus kan dock gnälla lite. Tänk på att det inte är alltid ett polfilter gör någon skillnad på himlen. Testa att rikta det runt på olika ställen på himlen. Vill minnas att du får mest effekt 90 grader från solen.

Jag tycker autofokusen har svårare att fokusera, både med UV- och polfilter. Kan det bero på låg kvalitet på filtren eller är det i kameran felet ligger. Det handlar om en Canon 350D.

Jag tittade bara på det när vi åkte bil förut så jag hade nog inte jättebra koll på var solen befann sig. Jag ska titta på det så fort himlen blir blå igen.
För som det var nu minns jag att jag upplevde en stor skillnad beoroende på vilket håll man höll det, och ett polfilter ska väl förstärka himlens effekt och ta bort reflexer om jag inte är felinformerad?

Tack för svar!

/Tobbe

UV-filtret borde inte göra någon skillnad men polfiltret däremot minskar ju ljusinsläppet så där borde AF få det lite svårare.

Kom ihåg att polfiltret inte gör någon skillnad på molnen, bara blå himmel.

Om AF inte fungerar så bra längre verkar det som du har fått ett linjärt polarisationsfilter. Det måste vara cirkulärt. Annars beror funktionen på vridningen. AF kan lägga av helt om du lyckas ställa det 90 grader mot den polarisationen som sker i spegeln före AF-mätaren.

tobbe107 skrev:
Jag tycker autofokusen har svårare att fokusera, både med UV- och polfilter. Kan det bero på låg kvalitet på filtren eller är det i kameran felet ligger. Det handlar om en Canon 350D.

Jag tittade bara på det när vi åkte bil förut så jag hade nog inte jättebra koll på var solen befann sig. Jag ska titta på det så fort himlen blir blå igen.
För som det var nu minns jag att jag upplevde en stor skillnad beoroende på vilket håll man höll det, och ett polfilter ska väl förstärka himlens effekt och ta bort reflexer om jag inte är felinformerad?

Tack för svar!

/Tobbe
Det låter som billiga filter.
Ett polfilter kan göra himlen blåare men effekten varierar beroende på vart du befinner dig i förhållande till solen.
150kr låter väldigt billigt för ett filter i allmänhet och ett polfilter i synnerhet. Det brukar alltid löna sig att köpa bra filter.

tobbe107 skrev:

Tack för svar!

/Tobbe

Åkte bil...plexiglas polariserar ojämnt, fotade du genom rutorna?

Tack, jag ska läsa igenom länken och se om jag bli nå klokare. ;)

Yes, jag fotade genom rutorna men provade sen på golfbanan oxå och jag tycker inte att det gav så stor skillnad, trots att jag stod 90 grader från solen.

Jag vred runt och provade mig fram, har hört att man ska göra så på polfilter? Hittade ett läge där jag tyckte att det blev mest skillnad. Fungerar det inte så på ett cikulärt filter? För på detta märker jag tydlig skillnad när man vrider det, främst när man håller det åt "fel håll" då.

Konstigt att AF försämras med UV-filtret också då, jag kör på kit-objektiv så man tycker ju att dem borde vara ganska synkade, trots ett UV-filter.

Tack för alla svar!

Mvh Tobbe

ANNONS
Götaplatsens Foto