Annons

Porträtt/allround objektiv till d80

Produkter
(logga in för att koppla)

fizzi

Medlem
Är inne på att köpa ett nytt objektiv som ska främst fungera som porträttobjektiv och lite som allround vid semsterresan. Har tänkt mig ett objektiv som är fast och har tänkt att lägga ut 5000 kr. Kom gärna med tips.

Mitt tips blir min nya favorit, Nikon AF-S 60/2,8G. Det är skarpt, har bra autofokushastighet och fantastisk närgräns. Det är först när motljusskyddet tar i motivet som man har kommit för nära.

Som porträttobjektiv är det bra. Det har en krämig bakgrundsoskärpa (bokeh).

Måste bara instämma med Per här.
Jag köpte mitt under en resa och sålde genast mitt andra macroobjektiv. Har tagit en del porträttbilder med det och är OTROLIGT nöjd!

Kan du tänka dig att betala 5000 kr är det här perfekt.
Nikons 35/2 är också skarpt men inte lika bra som detta, kanske inte helt optimalt som porträttglugg men möjligen lite bättre som allround.

/malin

Varför inte ett Tamron 28-75 2.8? Väldigt bra som porträttglugg och dessutom betydligt mer allround än Nikon 60mm macro. 28-75:an är ganska nära Canon 24-70 2.8 i bildkvalité för en bit under 4 lakan.

60mm macrot är ju väldigt bra, men kanske inte sådär superallround. En ljusstark normalzoom är betydligt mer allround.

fizzi skrev:
allround vid semsterresan [...] ett objektiv som är fast

Då bör det nog inte vara alltför lång brännvidd. 30mm borde passa bäst som medelväg, kanske neråt 24mm. Nikon AF 24/2,8, kanske?

Per.

PS: Varför vill du fast optik, förresten? DS

Eftersom du vill ha fast brännvidd och du sa att porträtt ät viktigt kan du inte komma undan 50/1,8, sedan ryms en 28/2,8 inom 5 000 ramen också. Det bästa objektivet för just detta ändamål är annars 18-200 :an, men den kostar lite mer.
Mvh
JB

Har du redan ett makro objektiv så är Nikons AF-D 85/f1.8 ett mycket bra val för porträtt och kort tele, även bra innomhus vid typ sport och andra arena tillställningar som konserter mm då det är väldigt ljusstarkt.

Annars så är Nikon AF-S 60/2,8G micro bästa valet, för då får du en suveränt bra makroglugg på köpet.

/kent

Bokeh skrev:
Har du redan ett makro objektiv så är Nikons AF-D 85/f1.8 ett mycket bra val för porträtt och kort tele, även bra innomhus vid typ sport och andra arena tillställningar som konserter mm då det är väldigt ljusstarkt.

... men inget jag skulle vilja ha som allroundobjektiv på semesterresan, vilket också var ett tänkt användningsområde.

Per

50mm 1,8 som någon föreslog är nog ett rätt bra val.
Perfekt för porträtt och en fantastiskt fin bokeh.
Knivskarpt , ja nog antagligen ett av Nikons skarpaste objektiv , det är ju ingen nackdel.
Och det till det lägsta priset ca 1200kr.
Då har du ca 4000 kr att ha kul för.

Och funkar väl hyfsat som reseobjektiv också, zooma får man göra med fötterna!:)

Tack för era svar. Har just köpt ett vidvinkelobjektiv nikon 28/2,8 och har sedan tidigare nikon 50/1,8 men saknar det lilla extra med detta objektivet. Det roliga är att jag just har vunnit en presentcheck på 2500 kr på en valfri butik och funderar på att ta presenchecken på expert och invenstera i Nikon AF-S 60/2,8G eller möjligtvis en blixt till kameran.

fizzi skrev:
Har just köpt ett vidvinkelobjektiv nikon 28/2,8 och har sedan tidigare nikon 50/1,8 men saknar det lilla extra med detta objektivet.
Nikon 28/2,8 är vad som kallas ett normalobjektiv.

Skulle jag välja en uppsättning objektiv för resa hade jag valt Nikon AF-S 12-24/4 och Nikon AF-s 60/2,8G

Tack för erat svar om vidvinkelobjektivet och det är så att jag har läst på cyberphoto. Men just nu ska jag undersöka om jag ska köpa nikons nyaste blixt sb-900

ANNONS
Götaplatsens Foto