Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Porträtt/allround objektiv till d80
- Trådstartare fizzi
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Mitt tips blir min nya favorit, Nikon AF-S 60/2,8G. Det är skarpt, har bra autofokushastighet och fantastisk närgräns. Det är först när motljusskyddet tar i motivet som man har kommit för nära.
Som porträttobjektiv är det bra. Det har en krämig bakgrundsoskärpa (bokeh).
Som porträttobjektiv är det bra. Det har en krämig bakgrundsoskärpa (bokeh).
SmurfMolly
Aktiv medlem
Måste bara instämma med Per här.
Jag köpte mitt under en resa och sålde genast mitt andra macroobjektiv. Har tagit en del porträttbilder med det och är OTROLIGT nöjd!
Kan du tänka dig att betala 5000 kr är det här perfekt.
Nikons 35/2 är också skarpt men inte lika bra som detta, kanske inte helt optimalt som porträttglugg men möjligen lite bättre som allround.
/malin
Jag köpte mitt under en resa och sålde genast mitt andra macroobjektiv. Har tagit en del porträttbilder med det och är OTROLIGT nöjd!
Kan du tänka dig att betala 5000 kr är det här perfekt.
Nikons 35/2 är också skarpt men inte lika bra som detta, kanske inte helt optimalt som porträttglugg men möjligen lite bättre som allround.
/malin
Taka
Aktiv medlem
Varför inte ett Tamron 28-75 2.8? Väldigt bra som porträttglugg och dessutom betydligt mer allround än Nikon 60mm macro. 28-75:an är ganska nära Canon 24-70 2.8 i bildkvalité för en bit under 4 lakan.
60mm macrot är ju väldigt bra, men kanske inte sådär superallround. En ljusstark normalzoom är betydligt mer allround.
60mm macrot är ju väldigt bra, men kanske inte sådär superallround. En ljusstark normalzoom är betydligt mer allround.
perstromgren
Aktiv medlem
fizzi skrev:
allround vid semsterresan [...] ett objektiv som är fast
Då bör det nog inte vara alltför lång brännvidd. 30mm borde passa bäst som medelväg, kanske neråt 24mm. Nikon AF 24/2,8, kanske?
Per.
PS: Varför vill du fast optik, förresten? DS
Bokeh
Aktiv medlem
Har du redan ett makro objektiv så är Nikons AF-D 85/f1.8 ett mycket bra val för porträtt och kort tele, även bra innomhus vid typ sport och andra arena tillställningar som konserter mm då det är väldigt ljusstarkt.
Annars så är Nikon AF-S 60/2,8G micro bästa valet, för då får du en suveränt bra makroglugg på köpet.
/kent
Annars så är Nikon AF-S 60/2,8G micro bästa valet, för då får du en suveränt bra makroglugg på köpet.
/kent
perstromgren
Aktiv medlem
Bokeh skrev:
Har du redan ett makro objektiv så är Nikons AF-D 85/f1.8 ett mycket bra val för porträtt och kort tele, även bra innomhus vid typ sport och andra arena tillställningar som konserter mm då det är väldigt ljusstarkt.
... men inget jag skulle vilja ha som allroundobjektiv på semesterresan, vilket också var ett tänkt användningsområde.
Per
Nordenhed
Aktiv medlem
50mm 1,8 som någon föreslog är nog ett rätt bra val.
Perfekt för porträtt och en fantastiskt fin bokeh.
Knivskarpt , ja nog antagligen ett av Nikons skarpaste objektiv , det är ju ingen nackdel.
Och det till det lägsta priset ca 1200kr.
Då har du ca 4000 kr att ha kul för.
Och funkar väl hyfsat som reseobjektiv också, zooma får man göra med fötterna!
Perfekt för porträtt och en fantastiskt fin bokeh.
Knivskarpt , ja nog antagligen ett av Nikons skarpaste objektiv , det är ju ingen nackdel.
Och det till det lägsta priset ca 1200kr.
Då har du ca 4000 kr att ha kul för.
Och funkar väl hyfsat som reseobjektiv också, zooma får man göra med fötterna!
fizzi
Medlem
Tack för era svar. Har just köpt ett vidvinkelobjektiv nikon 28/2,8 och har sedan tidigare nikon 50/1,8 men saknar det lilla extra med detta objektivet. Det roliga är att jag just har vunnit en presentcheck på 2500 kr på en valfri butik och funderar på att ta presenchecken på expert och invenstera i Nikon AF-S 60/2,8G eller möjligtvis en blixt till kameran.
PerFogelberg
Aktiv medlem
Nikon 28/2,8 är vad som kallas ett normalobjektiv.fizzi skrev:
Har just köpt ett vidvinkelobjektiv nikon 28/2,8 och har sedan tidigare nikon 50/1,8 men saknar det lilla extra med detta objektivet.
Skulle jag välja en uppsättning objektiv för resa hade jag valt Nikon AF-S 12-24/4 och Nikon AF-s 60/2,8G
perstromgren
Aktiv medlem
PerFogelberg skrev:
Nikon 28/2,8 är vad som kallas ett normalobjektiv.
Frida har kanske läst på http://www.cyberphoto.se/, där kallas det vidvinkel!
Det är tyvärr inte så många butiker som använder beteckningen "normalobjektiv" för det som motsvarar 50mm på småbild. "Normalzoom", däremot, verkar omfatta även 18-55, t.ex.