Annons

Porträttglugg för FX?

Produkter
(logga in för att koppla)

irrbloss

Aktiv medlem
Vilken av följande rekommenderas och varför?

1. Nikon 85/1.4D AF
2. Nikon 85/1.8D AF
3. Nikon 105/2D AF DC
4. Nikon 135/2D AF DC

Är själv väldigt inne på 85/1.4 efter att ha sett riktigt bra porträtt tagna med denna. Vad förlorar man om man istället väljer den mycket billigare f/1.8 (förutom ljusstyrka och kortare skärpedjup)? Är f/1.4-versionen värd de extra pengarna? Sällan man tar porträtt vid f/1.4 ändå skulle jag tro (suddig näsa)?

Har även läst lite om DC-objektiven, och de verkar ganska kul att experimentera med, plus att man får lite längre brännvidd (å andra sidan kanske 85/1.4 funkar bra med 1.7 TC = 145/2.4?).

Som sagt lutar det åt 85/1.4, men jag är lite orolig över att den kanske är i kortaste laget på en FX-sensor. Vad anser ni? :)

Brännvidden är en smaksak. 85/1.4 är en riktigt klassisk porträttglugg, den blir du inte besviken på. 105 DC är bättre än 135 DC. Har du ingen telezoom så du kan testa de olika brännvidderna?

Glöm inte klassikern 105/2,5 AI.

Jag vet inte hur 85/1.8 skiljer sig mot 1.4 eftersom jag bara har 1.8'an, men jag upplever att 1.8'an oftast behöver bländas ner lite. Vid full öppning är kontrasten och skärpan lite låg, samtidigt som det blir rätt kraftig CA i kontrastrika situationer.

Personligen skulle jag hellre ha 105 eller 135mm för porträtt på FX. Jag gillar både 70mm och 85mm (och 50mm för halvkropp) på DX.

ANNONS
Götaplatsens Foto