Annons

PP/PVC rör stativ för greenscreens och liknande.

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesusbarnet

Ny medlem
För sådär, extremt länge sedan såg jag en post där man kunde bygga ett stativ med PVC/PP rör. Tänk ett stativ som man kan hänga en green screen på. Försöker hitta denna, eller någon som har koll på vilka delar som behövs för att bygga ett prisvärt sådant stativ. I mitt fall måste höjden vara omkring 180

Den här typen av DIY-projekt brukar vara typiska i början av en fotokarriär, eller när man spårar in på ett nytt fotoområde. Det brukar leda till att man köper "riktiga" prylar (även om det finns en hel del bra DIY-projekt).
Jag gjorde en uppsättning för att ha som bakgrundsram där jag kunde spänna upp tyg. Använde PVC-rör som du beskriver, måttade cirka 1,20*1,80 och använde mellanstora rör (typ 16-18 mm). Det funkade ett tag men var rangligt och tog lite tid att montera/demontera. Slutade med att jag köpte en beg Lastolite hopfällbar bakgrund.

DIY lösningar har jag släppt med två undantag, jag kan göra bättre grejer än det som går att köpa, eller när det inte finns grejer att köpa. I något undantagsfall av ekonomiska skäl, tex har jag en makrosläde som hängt med i över 30 år...

Ska du spänna en greenscreen så är nog träram bättre än PVC rör, den typ av PVC-rör som ofta används på andra sidan Atlanten för sådana projekt är inte tillgängliga i Sverige på samma sätt. Aluminiumrör ochnågra beslag blir säkert dyrare än en färdgi lösning. Planhyvlat, möbelhörnbeslag och häftpicka, blir fullt funktionellt, men jag skulle kolla om det finns något färdigt som troligen blir billigareän detta..

Höjd har vi fått men hur långt ska det vara. Är screenen tung. År den böjlig som en projektorduk. finns det krokar eller dylikt i den som man kan hänga upp i krokar eller kan den hängas över en horisontal stång, stav, läkt). Med lite mer info får du fler svar. Har själv gjort billiga skärmar i måtten 200x150 av trä och tyg som är stadiga billiga och relativt lätta och som kan flyttas runt. Mer info = fler tips!

ANNONS
Götaplatsens Foto