Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Presskonferens: Hagamannen

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Tänkte bara höra om det var fler än jag som för en gångs skull tog tillfället i akt och åkte ut på lite "pressfoto" när tillfället gavs? Såg att det var väldigt många fotografer där med mindre utrustning och som säkerligen var lika vilsna som jag. Längst fram hörde man muttrande om "här behövs nog varken penna, papper eller kamera för att komma in" från de mer rutinerade murvlarna.

Annars var det jag reagerade mest på hur viktigt det verkade vara att visa vilken tidning man kom ifrån. Kvarten innan var det som vilken kväll som helst på Oleary´s (eller annan valfri bar). Man fick intryck av att det raggades hej vilt. Alla skulle presenteras för alla.

Roligast förutom fotograferandet är att man idag både stoltserar i TV och i de stora tidningana, även om jag då är med på bilderna istället för att ha mitt namn under bilderna...

Vilka var där, och hur gick det för er?

Passar på att lägga upp några exempelbilder också:

Bilagor

• img_9794gold.jpg
    img_9794gold.jpg
    56.8 KB · Visningar: 2,692
Tackar! Var lite orolig för att inte få komma in, så jag knatade dit med 350D, batterigrepp, 70-200/2.8 och blixt för att verkligen se ut att tillhöra pressen. Kändes lite overkill, men vafan. :)

Väl inne byttes optiken till Tamron 28-75/2.8 som var alldeles lagom.

Jag förstår mycket väl pressens muttrande. Som pressfotografer är vi där för att göra ett jobb, inte för att ha roligt. Om en bunt människor som inte är inbjudna tar plats från oss och därmed antingen hindrar eller besvärar vårt arbete förstår jag irritationen.

marten_p skrev:
Annars var det jag reagerade mest på hur viktigt det verkade vara att visa vilken tidning man kom ifrån. Kvarten innan var det som vilken kväll som helst på Oleary´s (eller annan valfri bar). Man fick intryck av att det raggades hej vilt. Alla skulle presenteras för alla.

Det här förstod jag inte riktigt vad du försökte berätta här. Var presskonferensen inne i en pub?

P.S. Fina bilder!

Jag kan förstå att pressfotograferna blev lite buttra. Har man en uppdragsgivare ska man självklart vara på plats och ta fina bilder åt sin redaktör. Vill man bara ha roligt och vara med de stora grabbarna tycker jag nog man ska respektera tidningsfolket och låta de göra sitt jobb ostört.

/ Jens@

Mårten, jag tycker det är verkligt fina bilder du tagit. MYCKET bra jobbat!

Nu får jag väl alla FS pressfotografer på mig, men jag hoppas ni tar det på rätt sätt, som en reflektion.

Hur ska man se det här som pressfotograf? Klart att jag har förståelse för att ni är där för att göra ett bra jobb. Jag är faktiskt också övertygad om att ni gjorde det, de bilder jag sett tidigare har varit helt ok.

Men kanske kan man se det så här. Mårten är en kille med ambitioner inom foto. Han uppmärksammar en händelse, plockar med sig sin utrustning och drar dit. För att ha roligt? Ja, jag kan väl inte se annat än att det i så fall är positivt med glädje och kreativitet inom fotografin, eller? Det tyder dessutom på att killen har ambitioner. Resultatet han visar här tycker jag visar på talang. Förmodligen har han också uppfört sig bra, annars hade nog arrangörerna hanterat det. Så kanske var det en duktig blivande kollega som stod där mitt ibland er och som med sin i sammanhanget enkla utrustning tog klart konkurrenskraftiga bilder, riktigt konkurrenskraftiga.

Det kunde lika gärna varit ytterligare en riktig pressfotograf som stod där och då hade han/hon förmodligen accepterats utan något muttrande. Men platsen för alla hade varit densamma och det hade inte setts som ett problem.

Det behöver inte ha varit så, och jag hoppas jag har fel, men jag kan tänka mig att en orsak till muttrandet var att Mårten inte såg ut som alla andra, han hade inte rätt "kod", var inte "en i gänget". Han tillhörde inte gruppen och det var därför ok att fälla kommentarer. Är det så tycker jag nog att det tåler att reflekteras över.

Detta innebär inte att vi ska låta alla amatörer tränga sig fram bland pressfolket hur som helst, men den risken torde vara obefintlig. Det är inte många som har de ambitionerna och den viljan. Och de som har det bör vi ta hand om, en mer eller mindre kan nog kvitta.

Lycka till i ditt fortsatta fotgraferande Mårten!
Jag är övertygad om att du själv är kapabel till att föra din talan här i tråden, men jag var bara tvungen att skriva vad jag kände när jag läste det. Om du tycker att jag trampar dig på tårna ber jag om ursäkt.

Anm: När jag skriver "ni", "er" o.s.v menar jag inte de som hittills svarat här i tråden. Jag menar gruppen pressfotografer som allmänhet.

Senast ändrad:
Du skrev bra Arne. Jag tycker du har rätt ganska mycket. De jag kan förstå av andra fotografer är att flera oerfarna personer kommer dit och uppför sig illa. Respekterar inte varandra och sådana saker. De kan vara att man tränger sig förnära motivet och sabbar för de andra. De kan vara att någon ställer sig framför någons annans vinkel och sådana saker. Jag tycker Johan verkar ha skött sig bra och bilderna blev ju fina.
/ Jens@

Arne S skrev:
Mårten, jag tycker det är verkligt fina bilder du tagit. MYCKET bra jobbat!

Nu får jag väl alla FS pressfotografer på mig, men jag hoppas ni tar det på rätt sätt, som en reflektion.

Hur ska man se det här som pressfotograf? Klart att jag har förståelse för att ni är där för att göra ett bra jobb. Jag är faktiskt också övertygad om att ni gjorde det, de bilder jag sett tidigare har varit helt ok.

Men kanske kan man se det så här. Mårten är en kille med ambitioner inom foto. Han uppmärksammar en händelse, plockar med sig sin utrustning och drar dit. För att ha roligt? Ja, jag kan väl inte se annat än att det i så fall är positivt med glädje och kreativitet inom fotografin, eller? Det tyder dessutom på att killen har ambitioner. Resultatet han visar här tycker jag visar på talang. Förmodligen har han också uppfört sig bra, annars hade nog arrangörerna hanterat det. Så kanske var det en duktig blivande kollega som stod där mitt ibland er och som med sin i sammanhanget enkla utrustning tog klart konkurrenskraftiga bilder, riktigt konkurrenskraftiga.

Det kunde lika gärna varit ytterligare en riktig pressfotograf som stod där och då hade han/hon förmodligen accepterats utan något muttrande. Men platsen för alla hade varit densamma och det hade inte setts som ett problem.

Det behöver inte ha varit så, och jag hoppas jag har fel, men jag kan tänka mig att en orsak till muttrandet var att Mårten inte såg ut som alla andra, han hade inte rätt "kod", var inte "en i gänget". Han tillhörde inte gruppen och det var därför ok att fälla kommentarer. Är det så tycker jag nog att det tåler att reflekteras över.

Detta innebär inte att vi ska låta alla amatörer tränga sig fram bland pressfolket hur som helst, men den risken torde vara obefintlig. Det är inte många som har de ambitionerna och den viljan. Och de som har det bör vi ta hand om, en mer eller mindre kan nog kvitta.

Lycka till i ditt fortsatta fotgraferande Mårten!
Jag är övertygad om att du själv är kapabel till att föra din talan här i tråden, men jag var bara tvungen att skriva vad jag kände när jag läste det. Om du tycker att jag trampar dig på tårna ber jag om ursäkt.

Anm: När jag skriver "ni", "er" o.s.v menar jag inte de som hittills svarat här i tråden. Jag menar gruppen pressfotografer som allmänhet.

Om man kan respektera fotograferna och hålla sig i bakgrunden är det väl okej. Den senaste erfarenheten jag har är dock fotografer som tränger sig och faktiskt sabbar vårt jobb. Det är inte bara amatörer det gäller, utan också andra fotografer. Senast så fanns det en fotograf från ett skolfotoföretag (!) som trängde sig med pressfotograferna under Skid-SM. Vad har han där att göra? (nej, det var ingen som sålde frilans till tidningar)

Vanligt är att amatörer tar sig in på musik- och sportarrangemang. Då det finns plats, t.ex. på fotbollsarenor, då bryr jag mig inte. Men när man trängs på ställen som redan är väldigt dåligt anpassade för arbetande fotografer är det lätt att bli irriterad.

Söderhamns-fotograf skrev:
Jag kan förstå att pressfotograferna blev lite buttra. Har man en uppdragsgivare ska man självklart vara på plats och ta fina bilder åt sin redaktör. Vill man bara ha roligt och vara med de stora grabbarna tycker jag nog man ska respektera tidningsfolket och låta de göra sitt jobb ostört.

/ Jens@

Pressen ställer också till med en massa förtret åt andra människor, titta bara jakten på alla som råkat bli lite känd.

Skulle de visa hänsyn? ..... Knappast!

Nä bred ut er som bara f_n. Visst gör de sitt jobb, men har man tid att bli irriterad på en enstaka "frilansare", så borde de också kunna ta sig tid att ge f_n i människor som vill vara ifred.

Man kan inte bara skylla allt på ett "jobb"... var fasen har det sunda förnuftet tagit vägen. Är inte "stalking" ett brott?

;-) Vad säger ni nu rå?

Söderhamns-fotograf skrev:
Du skrev bra Arne. Jag tycker du har rätt ganska mycket. De jag kan förstå av andra fotografer är att flera oerfarna personer kommer dit och uppför sig illa. Respekterar inte varandra och sådana saker. De kan vara att man tränger sig förnära motivet och sabbar för de andra. De kan vara att någon ställer sig framför någons annans vinkel och sådana saker. Jag tycker Johan verkar ha skött sig bra och bilderna blev ju fina.
/ Jens@

Tack, och jag instämmer i dina rader. Förutom den sista, han heter Mårten...;)

Chet skrev:
Pressen ställer också till med en massa förtret åt andra människor, titta bara jakten på alla som råkat bli lite känd.

Skulle de visa hänsyn? ..... Knappast!

Det var ju ett synnerligen onyanserat påstående som du knappast kan tro på själv.

Du är oförskämt mot mig och alla min kollegor som sliter för att göra ett bra jobb.

Visst finns det avarter inom journalistkåren. Men du kan bara inte generalisera som du gör.

Det finns inget som säger att fotograferna på presskonferensen är samma fotografer som jagar kändisar åt kvällspressen.

Joel Marklund skrev:
Om man kan respektera fotograferna och hålla sig i bakgrunden är det väl okej. Den senaste erfarenheten jag har är dock fotografer som tränger sig och faktiskt sabbar vårt jobb. Det är inte bara amatörer det gäller, utan också andra fotografer. Senast så fanns det en fotograf från ett skolfotoföretag (!) som trängde sig med pressfotograferna under Skid-SM. Vad har han där att göra? (nej, det var ingen som sålde frilans till tidningar)

Vanligt är att amatörer tar sig in på musik- och sportarrangemang. Då det finns plats, t.ex. på fotbollsarenor, då bryr jag mig inte. Men när man trängs på ställen som redan är väldigt dåligt anpassade för arbetande fotografer är det lätt att bli irriterad.

Jovisst, du har rätt. Jag har full respekt för er situation som inte alltid är den bästa. Absolut.
Och vi blir nog alla då och då irriterade i vår yrkesroll av en eller annan anledning, så är det bara, som Nalle Puh säger. :)

Efter att åter ha läst Mårtens första inlägg måste jag också vara lite självkritisk, jag kanske tolkade det värre än det var. Inlägget andas faktiskt ganska mycket positiva tongångar egentligen.

Jag har generellt inget emot amatörer som vill hänga på proffsen. Men som sagt, var lyhörd för var gränserna går.

Det viktiga är inte om amatörerna står ivägen för pressen. Då åker bara de välvässade armbågarna fram.. :)
Nej värre är om en amatör gör något som polisen blir sut på och som sedan drabbar alla pressfotografer.

Det tar tid att lära sig spelreglerna och det är inte kul om någon blir sur på en amatör som går över gränsen.

froderberg skrev:
Det var ju ett synnerligen onyanserat påstående som du knappast kan tro på själv.

Du är oförskämt mot mig och alla min kollegor som sliter för att göra ett bra jobb.

Visst finns det avarter inom journalistkåren. Men du kan bara inte generalisera som du gör.

Det finns inget som säger att fotograferna på presskonferensen är samma fotografer som jagar kändisar åt kvällspressen.

Napp!

Nä visst gör ni ert jobb och ofta jäkligt bra också.

Men jag tycker inte man måste be om ursäkt för att visa framfötterna som ny fotograf heller. En chans att komma någon vart, om man sitter med ambitioner, kan ju vara att visa att man tar sig fram, man får tillfällen och man kan leverera någonting som fler också tävlade om.

Nu är det andra gången ni generaliserar mig, för att jag ger en vinkel av min åsikt. Sedan begriper nog de flesta att likt universum finns det som du själv sa "avarter".

Sluta ta åt dig/er, när jag försöker belysa någonting från en annan vinkel bara. Allt tål väl att analyseras.

Och visst... de är kanske inte samma killar/trejjer som jagar folk. Men de gör fortfarande liknande jobb fast andra uppdragsgivare.

Men rödbetan var helt enkelt att jag tycker att nya också måste få testa, då pressjobbet kan kräver lite social kompetens också, för att närma sig tillfällena. Det är ju mycket bekvämare att göra ett jobb, nör du har några uppdrag i ryggen.

Och så jäkla många platser att tillbringa tid vid din eller någon annan tidningfotografs sida som lärling tror jag inte heller finns. Framfötter brukar ju uppskattas, speciellt i kreativa och krävande miljöer.

Men det där vet du säkert bättre än mig!

Fasen... sluta att ta åt dig, jag är inte ute efter att jaga folk eller syndabockar. Vill bara ge en annan vinkel på varför man inte alltid måste ursäkta sin existens.

froderberg skrev:

Det viktiga är inte om amatörerna står ivägen för pressen. Då åker bara de välvässade armbågarna fram.. :)

Eller en "missriktad" 580EX från 0,5 meter kanske? Då har man inget behov av sin plats på en stund...

Lite seriöst:

Nyfiken fråga till Magnus m.fl: Är det ofta ett problem för er yrkesfotografer att "vi" amatörer tar plats? Diskuterar vi i så fall ett växande problem, eller hur ser det ut?

Arne S skrev:
Nyfiken fråga till Magnus m.fl: Är det ofta ett problem för er yrkesfotografer att "vi" amatörer tar plats? Diskuterar vi i så fall ett växande problem, eller hur ser det ut?

Nej. Det är inget vanligt problem. Men det förekommer. Och som sagt är i så fall inte problemet att amatörer tar plats utan att de är "tickande bomber".

ANNONS
Götaplatsens Foto