Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Presskonferens: Hagamannen

Produkter
(logga in för att koppla)
tormig skrev:
Man kan ju undra varför tidningar skickar ut fotografer till sådana här tillställningar överhuvudtaget. Några människor bakom ett skrivbord som säger något, ganska meningslös bild. Det är det som sägs som är intressant, knappast hur de som säger det ser ut.

Delvis kan jag instämma, men inte helt.
Bara det faktum att man ser bilder från presskonferensen, kanske också pressuppbådet, sänder ju en signal om allvaret i händelsen och att massmedia anser att det finns ett stort allmänintresse i nyheten. Det ger också en bild av den miljö som det hela utspelar sig i. Så helt meningslöst tycker jag nog inte att det är.

Skurmedel skrev:
Ja borde de inte vara det? Om jag skulle bege mig till en presskonferens skulle jag iallafall kolla omständigheterna. Och borde man inte vara där så tidigt som möjligt i vilket fall som helst. Du & andra pressfotografer konkurrerar ju trots allt.

Det är ju extremt ovanligt att en presskonferens är ett publikt arrangemang. Menar du att man då ändå alltid ska ringa och kolla om det kommer vanligt folk? Det är inte logiskt.

Snarare borde polisen upplysa pressen om de bryter mot gängse normer och bjuder in allmänheten.

froderberg skrev:
Det är ju extremt ovanligt att en presskonferens är ett publikt arrangemang. Menar du att man då ändå alltid ska ringa och kolla om det kommer vanligt folk? Det är inte logiskt.

Snarare borde polisen upplysa pressen om de bryter mot gängse normer och bjuder in allmänheten.

Nej men från samma informationskälla som du får veta om presskonferensen borde du ju rimligtvis veta vad som gäller, isåfall är det en kass källa.

Och som någon nämnde. Hur het är presskonferenserna oftast ändå? Det resulterar nästan alltid ändå i bilder på gubbar med ett glas vatten och en mikrofon under näsan.

Skurmedel skrev:
Ja borde de inte vara det?

Nej, absolut inte.
Om jag skulle bege mig till en presskonferens skulle jag iallafall kolla omständigheterna. Och borde man inte vara där så tidigt som möjligt i vilket fall som helst. Du & andra pressfotografer konkurrerar ju trots allt.

En presskonferens är per defintition en konferens för pressen. Sen kan det vara väldigt mycket press samtidigt, men det är en annan sak.
Presskonferensen är helt enkelt den kommunikationskanal som oftast politiker och journalister använder sig av för att göra sitt respektive jobb i lugn och ro.
Skulle jag gå på en presskonferens i Rosenbad eller polishuset i Värnamo så är det inte för att konkurrera utan för en chans att göra mitt jobb, det vill säga prata med dem har något att säga och ta en bild på dem som gör det.

Med tanke på att de heter presskonferens är väll det smått självklart eller?

Sen så pratar vi huruvida den här var det eller inte så Rosenbad är inte riktigt relevant i sammanhanget.

Skurmedel skrev:
Med tanke på att de heter presskonferens är väll det smått självklart eller?

Det verkar inte vara så för alla. Trådstartaren verkar ju ha gjort allting rätt. Men av andra inlägg i tråden framstår det som att många vill vara med och leka på yrkesfotografernas spelplan. Varför bara vara med när man leker "spännande presskonferens" men inte vid de tråkiga rutinjobben?

Sen så pratar vi huruvida den här var det eller inte så Rosenbad är inte riktigt relevant i sammanhanget.

Jag har varit på jävligt många presskonferenser, och bara någon enstaka har påmint om något som liknar det folk tänker på i allmänhet när de hör ordet presskonferens. Tog därför Rosenbad som ett exempel där presskonferensen kan vara välbesökt av pressen och det kan bli trångt om platserna.
Men oavsett var presskonferensen är så är den till för pressen.

En brandfackla i baken...

...det är vad många (men inte alla) av landets pressfotografer behöver. Jag har själv varit på mängder av presskonferenser och liknande tillställningar. Både som skrivande journalist, radioreporter för SR, och inte minst som fotograf.

Väldigt många (men inte alla) pressfotografer kommer insvansande sist av alla, inte sällan rejält försenade (vilket inte beror på tidsbrist eftersom de alltid kommer lika sent). De är ofokuserade och ointresserade men kräver ändå att de ska ha företräde och bemötas med någon slags respekt. Tittar man sedan på deras bilder i blaskorna dagen efter är de lika usla som man kunnat förvänta sig

Det är därför enbart bra om fler duktiga "amatörer" och frilansare sätter press på dessa medelmåttor. Klarar de inte av sina jobb under dessa omständigheter kan de lämna in kameran till redaktören och ägna sig åt något annat. För då är de helt enkelt inte tillräckligt bra.

Så mitt tips till alla "amatörer" med ambitioner är följande; ge er ut i verkligheten och visa vad ni går för. Håll inte tillbaka er egen driftighet för att några självgoda pösmunkar tror att de är något.

/Joakim

P.S. Vill bara tillägga att jag inte syftar på någon av de fotografer som skrivit i denna tråd och att det även finns mängder med pressfotografer som är extremt duktiga, otroligt trevliga och som gör ett fantastiskt jobb.

Re: En brandfackla i baken...

Liax skrev:
...det är vad många (men inte alla) av landets pressfotografer behöver. Jag har själv varit på mängder av presskonferenser och liknande tillställningar. Både som skrivande journalist, radioreporter för SR, och inte minst som fotograf.

Väldigt många (men inte alla) pressfotografer kommer insvansande sist av alla, inte sällan rejält försenade (vilket inte beror på tidsbrist eftersom de alltid kommer lika sent). De är ofokuserade och ointresserade men kräver ändå att de ska ha företräde och bemötas med någon slags respekt. Tittar man sedan på deras bilder i blaskorna dagen efter är de lika usla som man kunnat förvänta sig

Det är därför enbart bra om fler duktiga "amatörer" och frilansare sätter press på dessa medelmåttor. Klarar de inte av sina jobb under dessa omständigheter kan de lämna in kameran till redaktören och ägna sig åt något annat. För då är de helt enkelt inte tillräckligt bra.

Så mitt tips till alla "amatörer" med ambitioner är följande; ge er ut i verkligheten och visa vad ni går för. Håll inte tillbaka er egen driftighet för att några självgoda pösmunkar tror att de är något.

/Joakim

P.S. Vill bara tillägga att jag inte syftar på någon av de fotografer som skrivit i denna tråd och att det även finns pressfotografer som är extremt duktiga, otroligt trevliga och som gör ett fantastiskt jobb.

Word!

Går kanske lite offtopic nu, men är det bara jag som tycker att media som vanligt går för långt innan man vet om mannen överhuvutaget är skyldig. Så vitt jag vet är han ännu inte dömd. Varför får jag då se snaksiga reportage i tv där man smygfilmar hans hus, intervjuar grannen, expressen visar bilder i tidningen o.s.v.
Man målar alltså upp en hatbild inför hela svenska befolkningen innan en dom är lagd. Jag tycker det är fel.

Det är mycket möjligt att allt som sägs om mannen är helt rätt och riktigt. Men kan inte media vänta med att gotta sig åtminstonde tills det att dom är helt säkra på sin sak.

Kolla bara på Anna Lindh fallet.

Vad jag menar är inte att man ska sluta rapportera kring fallet, men just det här snaskiga intervjuerna med närstående, filma hans hus, lägga ut bilder i tidningen o.s.v. Vad är det för allmänintresse i det?

Kijana skrev:
Skulle jag gå på en presskonferens i Rosenbad eller polishuset i Värnamo så är det inte för att konkurrera utan för en chans att göra mitt jobb, det vill säga prata med dem har något att säga och ta en bild på dem som gör det.

Mjae... är det ändå inte så att det även inom pressyrket råder en konkurrenssituation, en konkurrens om nyheter och bilder. Alltså blir du nog ganska så tvungen att konkurrera om du vill göra ditt jobb.

hej!

har suttit ett tag och läst genom tråden...hittade på VK.se en härlig bil om en "press fotograf" som varit på hagamanen's häktnings presskonferans

han till vänster knappast jobbade åt lokala tidningen, och på bilden kan man förstå varför yrkesfolk blir irriterad. trångt, konkurans och folk som inte kanske hör hemma där!

Bilden tagen av Bertil Wallin

Bilagor

• haktning200.jpg
    haktning200.jpg
    34.2 KB · Visningar: 283
lacrits68 skrev:
hej!

har suttit ett tag och läst genom tråden...hittade på VK.se en härlig bil om en "press fotograf" som varit på hagamanen's häktnings presskonferans

han till vänster knappast jobbade åt lokala tidningen, och på bilden kan man förstå varför yrkesfolk blir irriterad. trångt, konkurans och folk som inte kanske hör hemma där!

Bilden tagen av Bertil Wallin

Förmodar att du har tillstånd att publicera den här?

Tja, med tanke på hur media kan vinkla o vrida så kanske de som har möjlighet vill ha förstahandsinformation.

Om då presskonferensen är öppen för allmänheten så kan väl ingen säga att någon inte hör hemma där. Mannen till vänster kanske har mycket mer där att göra än nån utomstående fotograf/reporter...

Att förse tidningarna med känsliga bilder... är som att dela ut pistoler åt två vansinniga och förbannade kombatanter.

Frågan är inte om... utan när och vem som skjuter först.

Det verkar så viktigt att vara först ut, och finns det någon gräns vad som är etiskt riktigt.
Och blir det fel... tycker jag tidningarna kommer på tok för billigt undan.

Undra just vad prislappen på "minister tabben" skulle ha blivit på andra sidan Atlanten.
Den grabben skulle nog kunna köpa loss båda våra stora tidningar för det skadeståndet....

;-) kanske en smula överdrivet... men ändå tänkvärt!

Tycker Massmedia skulle ta ett större ansvar. Man kan inte sälja allt, bara för att det finns en köpare!

Så klart man skall sätta dit våldsbrottslingarna, men likt lagen så är man inte skyldig förrän man är dömd..... "Tryggheten finns ju i att någon är fast"..... däremot skapar bild och namn bara massa nya frågor för människorna runt de misstänkta.

Om brottslingar skall hängas ut... så ska de väl göra det enligt våra Svenska lagar... eller har media också rätten till att förbise lag och ordning.

Fan man kan bli hur arg som helst på drevet där ute!

HDFS) (KGS skrev:
Tja, med tanke på hur media kan vinkla o vrida så kanske de som har möjlighet vill ha förstahandsinformation.

Om då presskonferensen är öppen för allmänheten så kan väl ingen säga att någon inte hör hemma där. Mannen till vänster kanske har mycket mer där att göra än nån utomstående fotograf/reporter...

hej!

iden var bara att visa att man förstår varför irritation upstår. Sa aldrig att inte hade nåt där att göra, sa bara att han knappast var fotograf fr lokatidningen!

Som man ser på bilden det är inte "generösa" utrymmen!

--J--

De får väl bli hur irriterade de vill, proffsen som inte var där i tid för att få de bästa platserna, mooooaaahahaha...

lacrits68 skrev:

han till vänster knappast jobbade åt lokala tidningen

Du kan omöjligen säga att personen med en lilla kameran inte jobbade åt någon tidning. Många mindre redaktioner låter ofta sina skrivande journalister fotografera, och då har de inte sällan ganska små och enkla kameror.

Men det skulle också kunna vara någon från lokalradion. När jag jobbade på SR brukade vi ta bilder på presskonferenser med mobiltelefoner. Bilder som sedan lades ut på webben.

Likaså händer det att olika myndigheter, typ kommunen, skicka ut folk till större händelser för att sedan kunna lägga ut viktig information på sina hemsidor. Oftast är det då någon från informationsavdelningen som dyker upp med en ganska enkel kamera. Så det är knappast kamerans storlek du ska gå efter i detta sammanhang.

/Joakim

Nä, för det är väl ingen som tror, på allvar, att kamerans storlek, år 2006, säger det minsta om hur bilden blir? Stora kameror är bara tecken på små självförtroenden. Någon skrev själv att han tog sitt största järn bara för att bereda sej plats. När det gäller att fota gubbs framför mikrofoner och vattenglas funkar en Exilim lika bra som en 1DS och så stör de mindre...

ANNONS
Götaplatsens Foto