Skurmedel
Aktiv medlem
reflux skrev:
Tycker att ALLA ska vara snälla mot varandra och kramas mer.
Instämmer till fullo. De "glada amatörerna" kan ju faktiskt vara de som tar över efter de äldre.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
reflux skrev:
Tycker att ALLA ska vara snälla mot varandra och kramas mer.
tormig skrev:
Man kan ju undra varför tidningar skickar ut fotografer till sådana här tillställningar överhuvudtaget. Några människor bakom ett skrivbord som säger något, ganska meningslös bild. Det är det som sägs som är intressant, knappast hur de som säger det ser ut.
Skurmedel skrev:
Ja borde de inte vara det? Om jag skulle bege mig till en presskonferens skulle jag iallafall kolla omständigheterna. Och borde man inte vara där så tidigt som möjligt i vilket fall som helst. Du & andra pressfotografer konkurrerar ju trots allt.
froderberg skrev:
Det är ju extremt ovanligt att en presskonferens är ett publikt arrangemang. Menar du att man då ändå alltid ska ringa och kolla om det kommer vanligt folk? Det är inte logiskt.
Snarare borde polisen upplysa pressen om de bryter mot gängse normer och bjuder in allmänheten.
Skurmedel skrev:
Ja borde de inte vara det?
Om jag skulle bege mig till en presskonferens skulle jag iallafall kolla omständigheterna. Och borde man inte vara där så tidigt som möjligt i vilket fall som helst. Du & andra pressfotografer konkurrerar ju trots allt.
Skurmedel skrev:
Med tanke på att de heter presskonferens är väll det smått självklart eller?
Sen så pratar vi huruvida den här var det eller inte så Rosenbad är inte riktigt relevant i sammanhanget.
Liax skrev:
...det är vad många (men inte alla) av landets pressfotografer behöver. Jag har själv varit på mängder av presskonferenser och liknande tillställningar. Både som skrivande journalist, radioreporter för SR, och inte minst som fotograf.
Väldigt många (men inte alla) pressfotografer kommer insvansande sist av alla, inte sällan rejält försenade (vilket inte beror på tidsbrist eftersom de alltid kommer lika sent). De är ofokuserade och ointresserade men kräver ändå att de ska ha företräde och bemötas med någon slags respekt. Tittar man sedan på deras bilder i blaskorna dagen efter är de lika usla som man kunnat förvänta sig
Det är därför enbart bra om fler duktiga "amatörer" och frilansare sätter press på dessa medelmåttor. Klarar de inte av sina jobb under dessa omständigheter kan de lämna in kameran till redaktören och ägna sig åt något annat. För då är de helt enkelt inte tillräckligt bra.
Så mitt tips till alla "amatörer" med ambitioner är följande; ge er ut i verkligheten och visa vad ni går för. Håll inte tillbaka er egen driftighet för att några självgoda pösmunkar tror att de är något.
/Joakim
P.S. Vill bara tillägga att jag inte syftar på någon av de fotografer som skrivit i denna tråd och att det även finns pressfotografer som är extremt duktiga, otroligt trevliga och som gör ett fantastiskt jobb.
Kijana skrev:
Skulle jag gå på en presskonferens i Rosenbad eller polishuset i Värnamo så är det inte för att konkurrera utan för en chans att göra mitt jobb, det vill säga prata med dem har något att säga och ta en bild på dem som gör det.
lacrits68 skrev:
hej!
har suttit ett tag och läst genom tråden...hittade på VK.se en härlig bil om en "press fotograf" som varit på hagamanen's häktnings presskonferans
han till vänster knappast jobbade åt lokala tidningen, och på bilden kan man förstå varför yrkesfolk blir irriterad. trångt, konkurans och folk som inte kanske hör hemma där!
Bilden tagen av Bertil Wallin
HDFS) (KGS skrev:
Tja, med tanke på hur media kan vinkla o vrida så kanske de som har möjlighet vill ha förstahandsinformation.
Om då presskonferensen är öppen för allmänheten så kan väl ingen säga att någon inte hör hemma där. Mannen till vänster kanske har mycket mer där att göra än nån utomstående fotograf/reporter...
HDFS) (KGS skrev:
De får väl bli hur irriterade de vill, proffsen som inte var där i tid för att få de bästa platserna, mooooaaahahaha...
lacrits68 skrev:
han till vänster knappast jobbade åt lokala tidningen