Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Pressning av film

Produkter
(logga in för att koppla)

KriP

Ny medlem
Hej. Jag har en film som jag tror heter Kodak T-max med ASA 100. Är det någon som vet om det går bra att pressa filmen, och i så fall; vad blir effekterna? Jag har hört något om ökade kontraster och ökad kornighet. Svara gärna om ni vet!

//Krille

Varför vill du pressa T-Max 100? Detta är en lågkänslig, finkornig film som blir bäst om du exponerar den efter EI 64 eller 80. Om du behöver högre känslighet ska du välja T-Max 400 eller Tri-X. Om det är riktigt mörkt rekommenderar jag P3200. Vid pressning förlorar man detaljer i lågdagrarna, och kornet ökar.

Är du bara ute efter högre kontrast med T-max 100 så exponera som vanligt och öka framkallningstiden lite. Är du ute efter grövre korn är inte finkorniga T-max 100 att rekommendera ens vid pressning.

ANNONS
Götaplatsens Foto