Annons

Printa egen fotobok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Guero

Aktiv medlem
Hej

Inte säker på att detta är rätt plats för denna fråga men vi testar....Jag planerar att skriva ut några fotoböcker men behöver hjälp med att hitta någon firma som kan göra detta på ett bra och enkelt sätt. Bilderna kommer naturligtvis att vara i digital form med tillräcklig kvalitet för 30X40 av hög kvalitet. Har en printer men tycker inte att den håller nog hög klass utan vill skicka iväg bilder via internet, lägga till text etc.och sedan får bok/böcker printade.

Böcker kommer att vara av personlig karaktär, typ barndop coh speciella händelser men jag vill fortfarande ha relativt hög kvalitet. Böckerna kommer att bestå av ett par 10X15 bilder per sida samt beskrivande text.

Jag har hittat www.onskefoto.se men har ingen aning om deras kvalitet. Det måste väl ändå finnas fler här i Sverige som kan göra fotoböcker för privatpersoner?

Vore tacksam för råd och synpunkter.

H

Priserna hos önskefoto verkar ju klart billiga för en fotobok men dom skriver ju att kvalitén bara är nästan som en papperskopia. Skriver du ut bilderna själv blir det nog bättre om du har en modern fotoskrivare och bra papper. Har själv gjort privata böcker men då får man ju häfta/klistra/binda ihop sidorna själv. Fast man får ju precis det resultat man vill vad gäller bildplacering, textform osv. Har själv inte använt det men det finns ju också fotopapper som kan skrivas ut på båda sidor. Har istället använt mig av en metod där sidorna sammanfogas med boktejp på baksidans ytter och innerkanter och sedan, fram och bak, en tjockare kartong som tejpas ihop i ryggen.

Men är inte Extrafilms fotobok bara vanligt ringbundet standardfotopapper (jref formaten 10x15 samt 20x30).

Isf kan man ju lika gärna ta ut via sitt egna labb och sedan låta ringbinda?
Då får du ju bättre koll på att färger och annat blir som det ska.

Min skrivare klarar av att producera bra resultat men tänkte att jag skulle slippa "klippa och klistra"...... Tänkte att det skulle vara kul med en liten bok men hyfsad bindning av något slag, bra kvalitet på bilderna, och lite förklarande text.

H

Text är inget problem att få till. Räcker i princip med ett enkelt standardprogram men ett mera avancerat, typ MS Publisher, gör det både roligt och lättare att få det precis som man vill.

ANNONS
Götaplatsens Foto