Annons

Priser?!

Produkter
(logga in för att koppla)

AJDiiiZ

Ny medlem
Okeej, jag har sökt runt jättemycket på internet efter någon slags "mall" att gå efter när det kommer till att som hobbyfotograf sätta priser, därför frågar jag här.

Jag gick foto (alltså inte typ media foto, utan alltså ren och skär foto) på gymnasiet, så jag har en bra grund att stå på. Jag anser mig själv vara en ganska duktig fotograf, och i många fall snäppet bättre än "amatörfotografer" brukar vara.
Nu har jag startat både en Facebook-sida och en hemsida där jag slängt upp mina bilder för att nå ut till människor, och förhoppningsvis få lite uppdrag och få in några extra slantar som komplement till studentinkomsten.

Efter att ha funderat fram och tillbaka så har jag tänkt att det kanske går med någonting i stil med
1 timmes fotografering, 10 bilder: 500:-
2 timmar fotografering, 15 bilder: 750:-
Om man vill ha färre bilder så 200 kr/timme och 50:- per bild.

Men samtidigt så har jag så sjuuukt svårt att sätta värde på mina egna bilder, och avgöra vad som är ett rimligt pris eller inte. Jag vill ju att kunden ska få vad den betalar för, men samtidigt få tillbaka lite för den tid jag faktiskt lägger ner + till viss del även lite resekostnad.

Skulle NI kunna betala det för mina bilder?
Finns att hitta här https://www.facebook.com/idahagbergfotograf , så att ni vet ungefär vad ni får liksom.


Behöver veeeerkligen hjälp! vill ju liksom komma igång såhär inför jul, men det är svårt när man inte kommer på några bra priser.
 

AJDiiiZ

Ny medlem
Har läst igenom den där, men tycker att den känns mest riktad till proffsfotografer typ, så jag fick inte ut speciellt mycket av det :(

men får läsa igenom igen och kolla om jag blir klokare!
 

Håkanpixel

Ny medlem
Sjuuukt svår prissättning:)

Hej Ida,
jag är också inte professionell fotograf (ännu). Visst är det svårt nr man är ovan, att sätta rimliga priser. Därför tror jag det är viktigt att "kliva ur sig själv" och se till vad det är kunden kan tänkas vilka ha och vad du själv faktiskt kan leverera. Har kikat på din FB och fotosida, det är säljbara bilder , tveka inte på det!

Om en kund använder sig till en fotograf (oavsett "kändehet etc") så är det för att kunden vill ha någon annans synsätt och hantverksskicklighet för att skapa bilder av situationer och objekt de själva sätter värde på. Annars plåtar de själva.

Vänder man sig till en kommersiellt tillgänglig leverantör så vet man att det kostar. Hantverkare 300-800 kr /H plus resor, förberedelser etc, psykolog 900-1500/ 45 min, jurist 1300-..., och så vidare.

Eftersom du ÄR en fotograf som kan tillräckligt om hantverket (bevisas av dina utlagda bilder) och har blick för "bilder" så ÄR du lämplig att utföra fototjänster kommersiellt. (Jämför gärna med snittet av skicklighet hos alla andra hantverkare, konsulter, säljare etc ).

Det viktigaste för en lyckad KOMMERSIELL leverans av fototjänster är nog att du och kunden pratar igenom och kommer överens i förväg om vad kunden faktiskt behöver och vill ha och att du själv ser att det är något som ligger inom din förmåga. Den slutliga kvalitetskollen ligger ju i att kunden faktiskt själv väljer när de ser de färdiga bilderna!

Mitt förslag är att du utgår från en rekommenderad prislista (icke-professionella skall inte DUMPA priserna så att det blir svårare för andra att försörja sig på foto). Bestäm från fall till fall om det finns anledning för dig att "sponsra" uppdraget genom att lägga mer egen tid, alltså INTE genom att sänka priset!

Är du väldigt osäker på om du kan möta kundens förväntningar så avstår du helt enkelt. Ta inte uppdraget! Det är leverantörens frihet att välja jobb som man själv känner är rimliga!

Och som sagt, prata utförligt med den blivande kunden, i förväg, om vad de tror att de vill ha, berätta och visa vad du kan och hur du kan lösa uppdraget åt dem. Är ni sedan fortfarande överens så ska du självklart få betalt för ditt arbete.

Fotografering är en konstnärlig och i viss mån vetenskaplig syssla. Därför är inte den kommersiella erfarenheten den viktigaste för att kunna göra ett bra fotouppdrag, det är den bildmässiga och hantverksmässiga . Och att kunna prata med kunden och ta hand om dennes behov:)

Kort sagt: den som gör kommersiella uppdrag skall ta betalt i nivå med branschen i övrigt. Känner du att du vill lägga mer egen tid än debiterat för att lösa och kvalitetssäkra uppgiften, lägg mer egen tid bakom men SÄNK INTE timpriset eller bildpriset!

När du är klar, så håller ju bilderna kommersiell kvalitet (dvs överenskommen kvalitet:))

Tror Håkan






Okeej, jag har sökt runt jättemycket på internet efter någon slags "mall" att gå efter när det kommer till att som hobbyfotograf sätta priser, därför frågar jag här.

Jag gick foto (alltså inte typ media foto, utan alltså ren och skär foto) på gymnasiet, så jag har en bra grund att stå på. Jag anser mig själv vara en ganska duktig fotograf, och i många fall snäppet bättre än "amatörfotografer" brukar vara.
Nu har jag startat både en Facebook-sida och en hemsida där jag slängt upp mina bilder för att nå ut till människor, och förhoppningsvis få lite uppdrag och få in några extra slantar som komplement till studentinkomsten.

Efter att ha funderat fram och tillbaka så har jag tänkt att det kanske går med någonting i stil med
1 timmes fotografering, 10 bilder: 500:-
2 timmar fotografering, 15 bilder: 750:-
Om man vill ha färre bilder så 200 kr/timme och 50:- per bild.

Men samtidigt så har jag så sjuuukt svårt att sätta värde på mina egna bilder, och avgöra vad som är ett rimligt pris eller inte. Jag vill ju att kunden ska få vad den betalar för, men samtidigt få tillbaka lite för den tid jag faktiskt lägger ner + till viss del även lite resekostnad.

Skulle NI kunna betala det för mina bilder?
Finns att hitta här https://www.facebook.com/idahagbergfotograf , så att ni vet ungefär vad ni får liksom.


Behöver veeeerkligen hjälp! vill ju liksom komma igång såhär inför jul, men det är svårt när man inte kommer på några bra priser.
 
ANNONS