Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Nu säljer Fotokungen 5D för 11 790 kr, om det nu är ett enstaka ex eller flera, och 30D för 4 995 kr med normalzoom. Har prisfallen börjat nu mtp nyheterna? Då borde ju 5D ligga på under tio begagnat.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Då borde försäljningen av demoexet bekräfta att det kommer en ny modell
Känner precis som du. Inte förrän jag fick höra om en uppföljare till en 5D har jag känt att jag vill byta upp mig. 20D:n har presterat jäkligt bra hittills. Men nu på senare dar när jag blivit tvungen att fota i jobbiga miljöer har jag stört mig på den höga brusnivån redan på ISO400 och den slöa autofokusen.sitter i ett litet taskigt läge nu.. eller taskigt och taskigt, beror ju på hur man ser på saken
Köpte för fyra år sedan en 20D, kanon kamera enligt mig. 30D presenterades och sedan 40D, aldrig varit det minsta intresserad av ett byte...
De som sitter med en 40D sitter ju i en liknande sits nu, vad kan den vara värd efter nyår? Max 5000 kr beg.
//Daniel
Rackarns! Jag som nyss (april) köpt en 5D med ett 24-70/2,8. Men inte är jag bitter inte! Jag älskar den här maskinen och kommer aldrig att sälja den. Varför skulle den inte duga ett par år till och sedan som backup när den räcker gott idag? Jag säljer den INTE!
Well, that´s life! Men det vet vi ju redan när vi köper en ny kameramodell...att den kommer ersättas inom 12-18 månader och att priset på våran beg. då sjunker! What´s the big deal?
Vad jag menar är att...inget nytt vatten under bron och de som köper 50D eller en ev. efterföljare till 5D råkar ut för exakt samma sak!
Förhoppninfsvis är vi alla nöjda med våra köp även efter 12-18 månader!? Om inte DÅ är det surt!
Mvh!
// Niklas
Köpte för fyra år sedan en 20D, kanon kamera enligt mig.....................................
Jo exakt, men nu blev 40D ännu mer kortlivad än vad många hade trott. Jag tror t.o.m att butikerna kommer att få svårt att bli av med de 40D-kameror som de har i lager. Såvida inte butikerna dumpar priset ännu mer och då sjunker beg ännu mer, kanske till den nivån som 20D ligger på. Men detta gäller ju bara så länge 40D finns kvar i butikerna.
40D har ju slutat att tillverkats som jag har kommit att förstå det.
//Daniel
Vad är det för impulskonsumenter som säljer 1 år gamla kameror egentligen?!
Jo exakt, men nu blev 40D ännu mer kortlivad än vad många hade trott.
//Daniel
Intressant läsning om hur olika vi alla är. Min första fråga är om du lånat någon 40D eller 1D mk2/mk3 -hus å fotat med under nån/några dagar å sen gått tillbaka till 20D?
När jag gick från 350D till 400D så hoppade jag av lycka å tänkte aldrig ta i en 350D igen.. känner nästan likadant nu när jag är van vid min 1D mark III, Mark II blir det aldrig igen.
sitter i ett litet taskigt läge nu.. eller taskigt och taskigt, beror ju på hur man ser på saken
Köpte för fyra år sedan en 20D, kanon kamera enligt mig. 30D presenterades och sedan 40D, aldrig varit det minsta intresserad av ett byte...
senaste månaderna har man gått och funderat lite sporadiskt om man kanske skulle byta, har velat haft en hybrid mellan 1D Mark III och en 5D. Nu kom 50D och mitt habegär för den kameran är fortfarande 0... inget sug alls, säkert en toppenkamera men det skal ltill mycket för att det ska vara värt att byta upp sig från en 20D. Varför köpa en likadan men med lite finjusteringar? Näe jag väntar med spänning på nya 5D kameran. Är ingen stor fantast av spekuleringar i framtiden, men har den det jag vill ha, mämligen fullformat och minst 6 bilder/sek då är jag först på beställningsknappen.
jag struntar helt i vädertätning, stor skärm, upplösningen på dito, live sökare, filminspelning osv osv, det känsn som dom trycker in massa onödiga saker för att övertyga om förträffligheten. Dom skapar ett behov som inte finns. Jaja.. en 50D blir det itne i alla fall... traskar runt med min 20D tills jag får se 5D Mark II specen. Faktiskt den första presentationen jag har förväntningar på...