Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisfråga Canon eos 3

Produkter
(logga in för att koppla)
Den är nog ganska svårsåld och svårvärderad. Jag sålde min för något år sedan, men minns inte vad jag fick. Jag skulle tro att rätt köpare kan betala 3000 kr för ett fint hus utan booster, något mer med.

Jag har ett hus på gång för 1500:--
Hade det vart för 3år sen hade jag aldrig frågat!
Det som lockar är ju byggkvaliteten,men samtidigt har jag numer en digital systemkamera!
Vet inte om jag orkar gå tillbaka till småbildsfilm.
Men,jag kanske får tillbaka pengarna om det visar sig att den bara blir liggande!

Kanske bör du istället sträva efter att hitta en beggad Eos 1:a om byggkvalitet är en prioritet. Dom dyker upp till bra priser då och då. Ex. en begagnad Eos 1n kanske kan vara nåt?

3:an är ändå lite av en kompromiss. Visst, byggvaliteten är bra. Men den har inte exempelvis 100% sökarbild som ju 1:eek:rna har.

Jag skulle klart välja en Eos 3:a istället för 1N.

Med en Eos 3 får du en nyare kamera. Sannolikheten för att du ska behöva byta slutare är mindre, både pga åldern och att 1N varit vanligare bland proffs.

Eos 3 har samma tålighet mot väta och damm som Eos 1n och slutaren är specad för lika många exponeringar. Att Eos 3 inte visar 100 % av bilden (vilket få kameror gör) beror på ögonstyrningen. En trevlig finess för övrigt.

Med 3:an får du en modernare kamera med samma autofokus som i dagens digitala 1D-serie. Du får också E-TTL blixtmätning och möjlighet att använda alla tillbehör i EX-serien.

Du kan använda ljussvagare objektiv med bibehållen autofokus. Bländare 8 istället för 5,6 som gräns för största bländare.

Till Eos 3 kan du använda den nyare motorn med full funktionalitet.

Jag har haft 2 st Eos 3:eek:r och 2 st Eos 1V. Jag tror inte att 3:an skulle hålla sämre. Mitt ena hus var hårdkörd på tidning, kan säga att kameran är snygg när metallen lyser igenom. Så nog håller den.

För mig är Eos 3 en modernare version av 1n.

Ok,tack för all info.
Priset då,är 1500:- ett pris som är acceptabelt,eller ska jag vänta,kanske kommer dom ner i en tusing till sommarn?

ANNONS
Götaplatsens Foto