Annons

Prissänkning på 17-55 2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

vox2000

Aktiv medlem
Är det bara jag eller håller 17-55 2,8 på att få en efterträdare?

Jag har haft ögonen på objektivet ett tag, och prisutvecklingen på nätet, det känns som det är på väg ner. Jag var även och testade objektivet i en butik i Stockholm häromdagen, säljaren sa "priset kan vi åtgärda ganska bra". Det kändes skumt. Sånt brukar ju betyda att de vill bli av med varan för det kommer in en ny?

Kanske med VR? Hoppas :)

Önsketänkande?
Nån som vet nåt?

/Andreas

Du frågade inte HUR bra de kunde "åtgärda det"? Till vilket pris skulle de kunna sälja det till dig för? Ser man på nätet och den statistik som finns där så är det svårt att se en sådan trend om man inte ser på lång sikt, typ något år.

johan.morck skrev:
Du frågade inte HUR bra de kunde "åtgärda det"? Till vilket pris skulle de kunna sälja det till dig för? Ser man på nätet och den statistik som finns där så är det svårt att se en sådan trend om man inte ser på lång sikt, typ något år.

Nej, det gjorde jag inte, jag svarade väl typ "mm, ja jo, jag är ute och testar bara" eller nåt. Och det är väl "bara jag" som tycker mig se nånting (inbillning/spå i kaffesump och fiskrens/för mycket koffein/önsketänkande, välj en :). Du har helt rätt.
Ville bara veta om nån visste nånting, kanske hade hört nåt på Elmia eller så, har ju varit ett par mässor på siståne.

Vore väldigt intressant om de ska komma med en VR-variant. Jag funderar på att köpa en 17-55 men om det är en ny på g så ska man kanske vänta.

Får man fråga vilken butik det var?

Bjorn.Hellstrom skrev:
Vore väldigt intressant om de ska komma med en VR-variant. Jag funderar på att köpa en 17-55 men om det är en ny på g så ska man kanske vänta.

Får man fråga vilken butik det var?

Det var Foto & Video i centrala Stockholm.

/Andreas

vox2000 skrev:
Är det bara jag eller håller 17-55 2,8 på att få en efterträdare?

Jag har haft ögonen på objektivet ett tag, och prisutvecklingen på nätet, det känns som det är på väg ner. Jag var även och testade objektivet i en butik i Stockholm häromdagen, säljaren sa "priset kan vi åtgärda ganska bra". Det kändes skumt. Sånt brukar ju betyda att de vill bli av med varan för det kommer in en ny?

Kanske med VR? Hoppas :)

Önsketänkande?
Nån som vet nåt?

/Andreas
Vad var utgångspriset? Jämför butikens utgångspris med vad ex Cyberphoto tar för gluggen. Ibland kan det skilja ca 1500-2000 och då är väl en smärre prisjustering inte speciellt märkvärdig. Jag har inte hört något rykte om någon ny normalglugg. Tycker de internationella forumen borde reagerat ifall en ny glugg var på gång.

Re: Re: Prissänkning på 17-55 2,8?

paul innergård skrev:
Vad var utgångspriset? Jämför butikens utgångspris med vad ex Cyberphoto tar för gluggen. Ibland kan det skilja ca 1500-2000 och då är väl en smärre prisjustering inte speciellt märkvärdig. Jag har inte hört något rykte om någon ny normalglugg. Tycker de internationella forumen borde reagerat ifall en ny glugg var på gång.

Okej, tack Paul! Utgångspriset var 14'5 om jag inte minns fel.
Det var bara spindelkänslan som lurades lite.

/Andreas

Paul har helt rätt, tycker man borde sett något om det på internationella forum. Därmed inte sagt att det är omöjligt men jag tror persoligen att de satsar på annat först, 17-55 är redan en bra glugg, det finns andra luckor att täppa igen ;-)
Prismäggigt så gissar jag att de kan såga 1000kr direkt nästan eftersom andra i sverige säljer den för 13500kr. Det är kanske det han avser. Sedan finns det väl alltid lite marginaler som man kan fila på.

Lite OT men min gissning är att VR nu kommer på bred front eftersom Nikon sannolikt inte kommer att gå mot VR i husen medan många konkurenter gör det. Tekniken kan heller inte vara särkilt dyr med tanke på vad den nya 55-200 kostar idag.

Senast ändrad:
johan.morck skrev:

Lite OT men min gissning är att VR nu kommer på bred front eftersom Nikon sannolikt inte kommer att gå mot VR i husen medan många konkurenter gör det. Tekniken kan heller inte vara särkilt dyr med tanke på vad den nya 55-200 kostar idag.

man kan väl hoppas,

men nån "bred" front med nya VR-proffsobjektiv från Nikon lär det nog inte bli, det är nog att överskatta nikons utvecklingsresurser,

inte ens 300/4 VR eller 500/4 VR har man ju lyckats klämma ur sig, Canon har väl haft motsvarande IS-gluggar i 100 år känns det som,

;)

cmyk skrev:

men nån "bred" front med nya VR-proffsobjektiv från Nikon lär det nog inte bli, det är nog att överskatta nikons utvecklingsresurser,

inte ens 300/4 VR eller 500/4 VR har man ju lyckats klämma ur sig, Canon har väl haft motsvarande IS-gluggar i 100 år känns det som,

;)

Med "bred" avsåg jag här inte MÅNGA utan att de sträcker sig från den billigaste konsumentoptiken DX 55-200VR för under 249USD upp till proffsoptik. Den bredden har inte ens Canon idag (ja, det beror ju litre hur man räknar ;-)

Om det har någon betydelse men som Nikonrepresentanten sa till Herr Segerholm när han frågan om det kommer fler VR-objektiv:
"And yeas, you can expect to see VR in many more lenses to come" (video på kamerabild.mkf.se)

Enligt samma nikonkille förefaller det inte längre sannolikt att vi får se VR i huset, tyvärr. Nikon verkar inte tro på det. Men som sagt, förhoppningsvis fler objektiv med VR.

johan.morck skrev:
Med "bred" avsåg jag här inte MÅNGA utan att de sträcker sig från den billigaste konsumentoptiken DX 55-200VR för under 249USD upp till proffsoptik. Den bredden har inte ens Canon idag (ja, det beror ju litre hur man räknar ;-)

Om det har någon betydelse men som Nikonrepresentanten sa till Herr Segerholm när han frågan om det kommer fler VR-objektiv:
"And yeas, you can expect to see VR in many more lenses to come" (video på kamerabild.mkf.se)

Enligt samma nikonkille förefaller det inte längre sannolikt att vi får se VR i huset, tyvärr. Nikon verkar inte tro på det. Men som sagt, förhoppningsvis fler objektiv med VR.
Jag skulle gärna se lite förbättrade motljusegenskaper på gluggen tillsammans med VR. Men ang VR i huset, det verkar som om alla har glömt bort att nikon faktist fortfarande tillverkar och säljer en analog proffsmodell? Skulle dom skippa VR i gluggarna tror jag att de få analogfotografer som finns kvar skulle protestera lite?

Canon brukar sällan springa benen av sig för att förbättra sina objektiv. Det är mest lågprisobjektiven som de gör om för att spara pengar.

Detta rör sig om ett av Canons nyaste objektiv, dessutom ett relativt populärt objektiv. Att man skulle göra om gluggen ser jag som högst osannolikt.

Däremot justerar Canon priserna lite då och då på grund av dollarn och konkurrensen.

Tänker själv köpa ett 17-55/2,8 snart. Så för mig får de gärna sänka priset... :)

johan.morck skrev:

Canon har gjort liknande uttalande. Produktionskostnaderna sjunker och merkostnaden för VR/IS kommer att blir mindre framöver. Det gör i sin tur att fler objektiv kan få den finessen.

Canon Europa kör en stor drive from idag på en massa produkter med kontantåterbetalningar.(kan det heta så på svenska)
Är inte detta en Nikontråd?
Mikael

froderberg skrev:
Canon brukar sällan springa benen av sig för att förbättra sina objektiv. Det är mest lågprisobjektiven som de gör om för att spara pengar.

Detta rör sig om ett av Canons nyaste objektiv, dessutom ett relativt populärt objektiv. Att man skulle göra om gluggen ser jag som högst osannolikt.

Däremot justerar Canon priserna lite då och då på grund av dollarn och konkurrensen.

Tänker själv köpa ett 17-55/2,8 snart. Så för mig får de gärna sänka priset... :)

""ett av Canons nyaste objektiv""

Har Canon börjat göra Nikon objektiv nu också :) ??

johan.morck skrev:

"many more lenses", tja det kan ju betyda 1 miljon st 70-300 VR..
;)

VR i huset funkar ju inte nåt vidare med FF-sensor,
som ju snart finns även i Nikons hus vad jag kan förstå,

Nääää, jag vill inte ha en 17-55 VR. För då måste jag byta min glugg och då har jag inte råd att köpa 70-200 VR som jag förtvivlat försöker finansiera.

/Maverick

17-55'an är ju redan stor och klumpig som den är, och inte blir den väl mindre med VR, nej själv är jag mer än nöjd med den som den är i dagsläget.

Det finns betydligt viktigare uppdateringar för Nikon att göra först, AF-S på alla gluggar tex, speciellt på dom bättre fasta objektiven.

Sen skulle det inte vara fel om dom tog upp produktionen på 28mm/f1.4 igen, men då med AF-S, skulle passa perfekt till både DX och FF, en fin snabb vidvinkel till FF och en efterlängtad snabb normal till DX, jag skulle beställa en direkt.....

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto