mipert
Aktiv medlem
Jag satt i går (efter att ha fått flera förfrågningar om bröllopsfoto) och kollade av om jag borde ändra min prissättning.
Jag blev då lite förvånad över hur brudpar ser på kostnaden för fotografering, det är en tydlig skillnad mellan Stockholm och andra ställen.
På bröllopstorget (heter det väl) går diskussionerna ungefär så här:
I Stockholm är det vanligt med ett pris på runt 5000 kronor för en fotografering av standardform.
Fotografering i en park med cirka tio bilder i storlek 15x15 centimeter.
I Malmö tycker man det är dyrt med ett pris på 2000 kronor för samma jobb, ofta förväntar man sig alla bilder på CD dessutom.
En brud i Västergötland(?) tyckte att 6500 var mycket pengar för en fotografering. Då följde fotografen brudparet under 17 timmar och levererade alla bilder på CD.
Det vill säga, hon tyckte det var mycket pengar men ändå OK, eftersom de fick bilder ”på allt”.
Lite intressant bara, nu när vädret är tråkigt.
Mitt högsta pris är 13000 kronor för ett bröllopsjobb.
Det var ett par från New York som gifte sig i Bohuslän 1992.
Kyrka samt efterföljande fest. 60 bilder 8x10" levererades dagen efter, de tyckte jag var billig som f.n.
Jag blev då lite förvånad över hur brudpar ser på kostnaden för fotografering, det är en tydlig skillnad mellan Stockholm och andra ställen.
På bröllopstorget (heter det väl) går diskussionerna ungefär så här:
I Stockholm är det vanligt med ett pris på runt 5000 kronor för en fotografering av standardform.
Fotografering i en park med cirka tio bilder i storlek 15x15 centimeter.
I Malmö tycker man det är dyrt med ett pris på 2000 kronor för samma jobb, ofta förväntar man sig alla bilder på CD dessutom.
En brud i Västergötland(?) tyckte att 6500 var mycket pengar för en fotografering. Då följde fotografen brudparet under 17 timmar och levererade alla bilder på CD.
Det vill säga, hon tyckte det var mycket pengar men ändå OK, eftersom de fick bilder ”på allt”.
Lite intressant bara, nu när vädret är tråkigt.
Mitt högsta pris är 13000 kronor för ett bröllopsjobb.
Det var ett par från New York som gifte sig i Bohuslän 1992.
Kyrka samt efterföljande fest. 60 bilder 8x10" levererades dagen efter, de tyckte jag var billig som f.n.