Annons

prisvärt allround objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

clark o

Ny medlem
Jag skulle vara tacksam om någon kunde hjälpa mig att välja objektiv. Jag skall köpa en digtal systemkamera. Valet står mellan nikons D80 och petax k10. (väntar på att det skall komma några kloka recensioner på k10)

Har en ganska tight budget, kan endast lägga 2000:- på en objektiv. Med tanke på att jag kommer foto under väldigt blandade förhållanden (inomhus och utomhus) så är jag på jakt efter ett allround objektiv som klarar de mesta för dom pengarna.

Helt enkelt vilket är det mest prisvärda allround objektivet?

Tack skall ni ha!

Tack för rådet. Men jag resonerar så att jag hellre köper en D80/k10 för att någon gång senare ha råd att köpa ett bättre objektiv. Är nikons/pentax kit objektiv något att ha?

Jag har pentax 18-55 kitobjektiv och ja, det är väldigt prisvärt. Men sen så är det ju inte så dyrt heller. Rent optiskt är jag väldigt nöjd med det, sen att känslan i det är plastig och billig som få får man väl stå ut med.
Största nackdelen är egentligen den dåliga ljusstyrkan.

Pentax kommer ju med en 16-50/2,8 till k10 snart och det kan nopg vara ett bättre alternativ, fast då lär inte dina 2000 räcka så långt.

Köper du en Nikon är ett naturligt val en beg Nikon 18-70/3,5-4,5. Mycket bra optik som du inte behöver ge mer än 2000kr för. Naturligtvis ska optiken då vara i nyskick för dom pengarna. Det dräller av dom på marknaden för att det är ett sk kit-optik. Men den är inte mindre bra för det.

/K

Du får ju inte bra bilder med ett dåligt objektiv oavsätt vilket kamerahus du sätter det på, så bildkvalitetsmässigt så får du bättre resultat med ett billigare hus och ett bättre objektiv än tvärt om.

Så den enda lösningen är väl att försöka få tag i ett begagnat objektiv och det enda jag kan komma på som är bra och som du med lite tur kan hitta för runt 2000:- är Nikons 18-70, men det klarar inte dina krav, det gör ingen glugg för dom pengarna.

kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto