Annons

Problem att läsa in ICC-profil på min PC

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Sandberg

Aktiv medlem
Kalibrerade min HP laptop med Spyder(express) igår och kalibreringen blev såklart mkt bra. Men datorn vill inte läsa in profilen vid uppstart. Profilen finns alltså i datorn om jag går in tex i avancerad färginställnig eller "välj profil" men den går inte att välja. Har försökt leta efter nån sorts spärr eller liknande inställning i datorn och försökt att felsöka. Nån som vart med om något liknande och kan ha nån lösnig på mitt problem??

Andreas

Har du HP så kan deras egna drivrutiner jävlas och läser inte in profilen.
Jag har själv en HP där det inte funkar att profilera skärmen utan måste manuellt ställa in färger och gamma..

Samma bekymmer!

Jag har en Sony Vaio med samma bekymmer - men hade inte det i början. Vet inte riktigt när det slutade fungera dock. Den stationära Dell maskinen fungerar klockrent.

Så har någon lösningen på detta problem är jag också tacksam.

Andreas Sandberg skrev:
Men datorn vill inte läsa in profilen vid uppstart. Profilen finns alltså i datorn om jag går in tex i avancerad färginställnig eller "välj profil" men den går inte att välja.
Du säger inte om du kör XP eller Vista... Den senare är känd för att koppla ur profilen i tid och otid.

Som jag förstår dig så startar du datorn utan att Spyderns program startar. Vad händer om du startar Spyderns program (som du använde när du kalibrerade skärmen) manuellt, laddas profilen in i bildskärmskortet då? I så fall lägg en shortcut i autostartmappen och kolla att det fungerar när du startar om datorn.

Försök inte välja profilen via typ Windows bildskärmsfunktion, det fungerar inte, i alla fall inte på en XP-maskin.

Kan vara en förklaring.

På "Vaion" kör jag Vista och på Dell maskinen XP. Kan förklara varför profilen tappas bort på den bärbara således.
Jag får köra Adobe Gamma via autostart tillsvidare. Ett kalibreringsverktyg står högst upp på önskelistan.

Tack för att ni är så snabba på att svara... Jag kör Vista och på en laptop. När jag startar upp datorn så kommer ett meddelande upp från Spyder om att kalibrering är där och så ser man hur de rätta färgerna blinkar till i nån sekund innan de ändras och går tillbaks till de gamla och okalibrerade färgerna. Jag fick hjälp av en kompis med kalibreringen, så jag har inte "spydern" själv, men programmet ligger kvar. Jag har försökt att köra programmet igen och nån gång så lästes profilen in, men inte nu längre. Ska jag ställa in "profilläsaren" på autostart??

Är mitt uppe i annat här hemma just nu, åtekommer när jag har testat de tips jag fått av er hittils... Tack än en gång!

Jag har prövat att sätta colorvision som startprogram men det verkar inte gå och verkställa (när man är inne i hanteraren för startprogram). Det kommer ju som sagt upp en dialogruta som säger att det laddades in korrekt och den rätta profilen laddas in, men sedan går det direkt tillbaks till den gamla profilen. Precis samma sak händer när jag startar colorvision manuellt.

Har en stationär HP med Xp där det fungerar perfekt... Ska man kanske gå in och ändra kompabilitetsläget för colorvision ? Pröva köra det i XP? I 256 färger?

Om jag inte får det att fungera, vad är det bästa man kan göra av situationen?? Antar att det väl inte är någon ide´ att köpa ett nytt program? Men kan man göra en någorlunda kallibrering manuellt annars? Jag har lite papper som beskriver hur man ska gå till väga. Men fungerar det att göra på en laptop utan några "fysiska" kontroller för ex ljusstyrka eller kontrast?

Nu har jag hittat kontrollerna i datorn för färg och kontrastjusteringar för skärmen. La över samma bakgrundsbild som jag har på min stationära dator som är rätt kalibrerad och har utgåt efter den. Nu ser det helt rätt ut när man jämför skärmarna. Det får fungera! Tack för er hjälp allesammans. Imorgon flyttar jag tillbaks till New York, om nån vill kolla in en bra fotoblogg därifrån så kan ni kolla andreassandberg.blogspot.com den kommer bli riktigt bra! Tack än en gång
Andreas

ANNONS
Götaplatsens Foto