Annons

Problem att ladda film i Rolleiflex 2.8F

Produkter
(logga in för att koppla)

Groth

Aktiv medlem
Hej! Nu ger jag snart upp...

Jag har fått låna en Rolleiflex 2.8F av en arbetskamrat som har haft den lega i en fotoväska i en 20-30 år.. Allt var jättetrögt och segt i början men sen fick jag ordning på den.. Den första rullen film jag satte i gjorde jag fel med (över alla tre spolarna i filmfacket, det ska ju under den första)

Sen har jag laddat 3 rullar som gick jätte bra. Frid och fröjd.. men sen kommer det problem.. När jag sätter i filmen, spänner, stänger luckan och ska börja veva så börjar inte räknaren att räkna.. och jag vevar ut hela rullen..
Sen lyckades jag ladda en rulle utan problem igen men sen på rullen 5,6,7 så blir det samma problem.. Jag vevar och vevar..

Nu har jag börjat med att rulla tillbaka en rulle för att öva på och det fungerar ibland och ibland inte.. Vad gör jag för fel?

När jag stänger bakstycket så fälls ju armen nere till höger ned så att räkneverket nollställs men sen händer inget...

SNÄLLA HJÄLP MIG innan jag lämnar tillbaka den kameran och fortsätter att fota digitalt...
 

Danlo

Avslutat medlemskap
SNÄLLA HJÄLP MIG innan jag lämnar tillbaka den kameran och fortsätter att fota digitalt...
OH SHIT! Om jag kunde skulle jag hjälpa dig! Kommer tyvärr inte ihåg hur det fungerar.. :(

GE INTE UPP!

Se sen till att lämna in rullarna på proffslabb (eller framkalla dom själv) och gör STORA kopior, då kommer du få en chock, obs, se till att exponerar korrekt också förstås :)

DVS: Negativ färgfilm ska ALLTID överexponeras 1 steg - iso 100 ska du exponera som iso 50. Iso 400 ska exponeras som iso 200. Då kommer bilderna bli en fröjd för ögat.
 

Groth

Aktiv medlem
Hej och tack för tipsen.. Men jag gör rätt.. tror jag.. har kollat på massa filmer och läst en massa..

Jag tror att det är nått med kameran eller möjligtvis filmen.. För igår kväll så hade jag en slaskrulle som jag laddade utan problem. 7 gånger på rad gick det strålande..

Idag tog jag en av de utvevade rullarna med till jobbet och satt mig i ett mörkt rum och rullade tillbaka den. Men den rackarn kan jag inte ladda...

Provade med slaskrullen igen och den gick utan problem...

SÅ nått verkar vara lite svajigt...
 

Groth

Aktiv medlem
Måste tillägga... När jag har börjat veva igenom rullen.. Om jag öppnar bakstycket.. i detta fall var jag på bild 6 såg jag på papperet.. Men då stannar "veven" och räkneverket startar...
 

Groth

Aktiv medlem
DVS: Negativ färgfilm ska ALLTID överexponeras 1 steg - iso 100 ska du exponera som iso 50. Iso 400 ska exponeras som iso 200. Då kommer bilderna bli en fröjd för ögat.
Gäller det generellt analogfoto eller speciellt 120 film på Rolleiflex?

Just nu kör jag bara med svartvit negativ.. Framkallar i Torsby.. Med gott resultat
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Svartvit film behöver inte överexponeras. Negativ färgfilm ska överexponeras ca 1 steg. Diafilm ska INTE överexponeras.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Skicka kameran till en reparatör och beskriv problemet. Troligtvis handlar det om segt fett i mekanismen för filmavkännaren och/eller räkneverket. Jag hade samma problem med en av mina Rolleis. Rekommenderar Lp-Foto.
 

Danlo

Avslutat medlemskap
Svartvit film behöver inte överexponeras. Negativ färgfilm ska överexponeras ca 1 steg. Diafilm ska INTE överexponeras.
Ja inte till att börja med iaf, sen kanske man vill uppnå en viss effekt med under eller överexponering. Men man ska nog börja med att vänja sig vid att exponera korrekt :)
 

elgenper

Aktiv medlem
Hej och tack för tipsen.. Men jag gör rätt.. tror jag.. har kollat på massa filmer och läst en massa..

Jag tror att det är nått med kameran eller möjligtvis filmen.. För igår kväll så hade jag en slaskrulle som jag laddade utan problem. 7 gånger på rad gick det strålande..

Idag tog jag en av de utvevade rullarna med till jobbet och satt mig i ett mörkt rum och rullade tillbaka den. Men den rackarn kan jag inte ladda...

Provade med slaskrullen igen och den gick utan problem...

SÅ nått verkar vara lite svajigt...
Ja, förutsatt att Du faktiskt trär filmen rätt (och det verkar som Du tagit reda på det), så finns det i princip två saker att misstänka.

Dels kan det mycket väl vara allmän kärvning i mekanismen, som Patric misstänker. Men det kan också vara filmtypen: Vad som talar om för kameran att själva filmen börjar, det är den plötsliga ökningen i tjocklek från bara papperet till papper + film + tejpen som håller början på filmen.

Sen den avlägsna dag som den här finmekaniken konstruerades, har filmerna blivit tunnare, och troligen tejpen också. Då kan det hända att det helt enkelt inte blir någon indikering.

Jag minns att på min gamla fina enögda Rollei SL 66 (den hade lösa filmmagasin med den här funktionen i varje) hände det här titt som tätt. Där kunde man justera med ett par små skruvar under magasinet (pilligt och känsligt) så det fungerade med den film man använde.

Ingen av mina tvåögda har råkat ut för detta (och inte ser jag var man skulle kunna justera heller), men mekanismen är likartad, så det är nog fullt möjligt.

Vad det än är: Werner på LP-foto fixar det säkert. Det börjar bli väldigt ont om folk som kan Rollei; det fanns en på Artillerigatan, och ännu längre tillbaks en på Kungsholms Strand. Men båda är borta.
 

Groth

Aktiv medlem
Ja, förutsatt att Du faktiskt trär filmen rätt (och det verkar som Du tagit reda på det), så finns det i princip två saker att misstänka.

Dels kan det mycket väl vara allmän kärvning i mekanismen, som Patric misstänker. Men det kan också vara filmtypen: Vad som talar om för kameran att själva filmen börjar, det är den plötsliga ökningen i tjocklek från bara papperet till papper + film + tejpen som håller början på filmen.

Sen den avlägsna dag som den här finmekaniken konstruerades, har filmerna blivit tunnare, och troligen tejpen också. Då kan det hända att det helt enkelt inte blir någon indikering.

Jag minns att på min gamla fina enögda Rollei SL 66 (den hade lösa filmmagasin med den här funktionen i varje) hände det här titt som tätt. Där kunde man justera med ett par små skruvar under magasinet (pilligt och känsligt) så det fungerade med den film man använde.

Ingen av mina tvåögda har råkat ut för detta (och inte ser jag var man skulle kunna justera heller), men mekanismen är likartad, så det är nog fullt möjligt.

Vad det än är: Werner på LP-foto fixar det säkert. Det börjar bli väldigt ont om folk som kan Rollei; det fanns en på Artillerigatan, och ännu längre tillbaks en på Kungsholms Strand. Men båda är borta.
Hej!

Tack.. Det verkar som du är nått på spåret här.. Sökte lite mer om för tunn film och just rolleiflexen och där fick man ett tips att man kunde (MacGuiver lösning) sätta en tejp på den övre rullen där filmavkänningen är.. och nu verkar det fungera... Mellanrummet blev mindre och den lilla förändringen i filmens tjocklek räckte...

Jag får försöka få tag på en sprängskiss på hur det fungerar och se om nån av skruvarna är till för att ställa tjockleken...
 

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag har haft samma problem med min Rolleiflex. Efter ett tag kunde jag konstatera att problemet berodde på att knappen/spaken som nollställer räkneverket (finns på kamerans undersida på min Rolleiflex automat) inte trycktes ner när bakstycket stängdes.
 

Groth

Aktiv medlem
Jag har haft samma problem med min Rolleiflex. Efter ett tag kunde jag konstatera att problemet berodde på att knappen/spaken som nollställer räkneverket (finns på kamerans undersida på min Rolleiflex automat) inte trycktes ner när bakstycket stängdes.
hej och tack.. I mitt fall så verkar det som den fungerar.. det nollställs varje gång jag stänger luckan...
 

Groth

Aktiv medlem
Nu har jag Testat lite mer och läst en massa saker på nätet.

Det verkar som det är filmen som är för tunn. Den känner inte av när filmen startar därför vevar jag ut rullen..
Jag satt på en bit maskeringstejp på spolen och då tog det skruv.. MEN då kom det i osync så jag fick bara 7 bilder istället för 12.. Jag fick veva mer än vad som behövdes och det blev stora mellanrum..

Alltså måste man serva kameran så att den känner av filmen... Det kostar massa 1000lappar som jag inte känner att jag har... Är det någon som vet om man kan ställa detta själv? eller är det bara bita i det sura äpplet och skicka iväg skiten till nån som kan?

mvh

Krister
 

L A Granis

Aktiv medlem
Det börjar bli väldigt ont om folk som kan Rollei; det fanns en på Artillerigatan, och ännu längre tillbaks en på Kungsholms Strand. Men båda är borta.
Ja. Honom minns jag. Min SLX jag haft i 20+ år servade jag där nån gång. Och köpte en ny "ack" för tio år sedan sådär. Men i förra veckan "tog den slut". Acken blev jättevarm (och i o m det också laddaren) utan att den blev fulladdad trots att timmarna gick, så nu får kameran bli bokhylleprydnad :-( Men jag kommer att leta en ny mellanformatskamera så sakteliga. För bra för att vara utan :)
 
ANNONS