Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem att spara i rätt storlek

Produkter
(logga in för att koppla)

klabbarpan

Aktiv medlem
Jag har problem att spara bilder i en viss angiven storlek. Jag utgår från RAW-bilder och ska spara de färdiga JPG-bilderna i storleken 15 x 10 cm. Hur jag än gör så ändrar sig storleken till 18,75 x 12,5 cm. Har inte en susning om vad jag ska göra, tacksam för tips.
 

SilentNajT

Aktiv medlem
Prova detta.

Väl inne i Photoshop gå till -

Bild - bildstorlek

Sen väldigt långt ner på den rutan finns en "kryss ruta" som säger "Bibehåll proportioner"

Se till att den rutan inte är i kryssad och prova att spara sen igen :)
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Prova detta.

Väl inne i Photoshop gå till -

Bild - bildstorlek

Sen väldigt långt ner på den rutan finns en "kryss ruta" som säger "Bibehåll proportioner"

Se till att den rutan inte är i kryssad och prova att spara sen igen :)
Hjälpte inte. Jag sparar bilderna i rätt storlek men när jag öppnar dem igen så är de i fel storlek.
 

Enicar

Aktiv medlem
Även jag blir intresserad av att veta varför du vill spara bilderna i en fysisk storlek. I min värld väljer man fysisk storlek vid utskriftstillfället.

Dessutom tror jag att om du nu vill sätta storleken till 15x10 så skulle jag säga att du bör avmarkera rutan "ändra bildupplösning".
Edit
Ser nu att det kommit fler svar under tiden jag skrev.
Din beställare verkar inte förstå eller menar kanske beställaren att bilderna skall hålla för utskrift i storleken 15x10cm?

Bildfilerna i datorn har väl ingen fysisk storlek? De sparas och visas som pixlar.
Och det beskriver ju Robert O i det han länkar till ovan.

PS och Elements rör till det rätt ofta för användarna med sina bildstorleksangivelser tycker jag
 
Senast ändrad:

erro.se

Aktiv medlem
Läs min länk i andra inlägget.

Fysisk storlek har ingen som helst betydelse för en fil. Det viktiga är antalet pixlar.

Återigen: varför vill du spara till en viss fysisk storlek? Ska du skriva ut i den storleken? Du kan strunta i vad ditt program tycker om fysisk storlek, se bara till att du har så många pixlar kvar so möjligt, d.v.s. förminska inte bilden.
 

Enicar

Aktiv medlem
Jag har dessvärre inte koll på varför de vill ha bilderna i just den storleken.
De vill väl skriva ut dem i 15x10cm har lite för dålig kunskap om digitala bildfiler.
Det enda du behöver göra är att leverera bilfiler som håller rätt proportioner t ex 3000x2000 pixlar.
Sen kan de skriva ut vilken storlek de vill.

Edit
Robert O som har koll på det här hann före :)
 

klabbarpan

Aktiv medlem
Ok, tack tipsen. Jag ska försöka förklara för beställaren att de väljer storlek vid utskrift.
Länken ska jag titta närmare på senare.
Jag ringde en fotokompis om detta tidigare, vi gjorde exakt på samma vis, han satt vid sin dator och sparade en bild i den storleken. Vi kollade varenda tänkbar inställning, hos honom blev det rätt men i min burk blev det fel.
 
ANNONS