Annons

Problem Canon 6D Mll och Tamron SP Dl 90mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

kirre

Aktiv medlem
Har ett gammalt Tamron SP Dl 90mm macro som har fungerat bra på min Canon 6D Mll, men helt plötsligt har bilderna börjat bli underexponerade då jag fotograferar och tittar genom sökaren. Tar jag bilden däremot med live view funktionen så blir de rätt exponerade.

Någon som vet vad det beror på?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fungerar de andra objektiven du har?

Om det gäller alla objektiv kan ljusmätaren ha hoppat ur. Den sitter i uppe i prisman vid sökaren.

Om det bara är Tamron kan det vara bländaren som spökar. Enklast där är att du stegar mellan alla bländarvärden och tittar i objektivet när bländaren drar ihop sig. Använd nedbländningsknappen som sitter på kameran under objektivet.
 

kirre

Aktiv medlem
Fungerar de andra objektiven du har?

Om det gäller alla objektiv kan ljusmätaren ha hoppat ur. Den sitter i uppe i prisman vid sökaren.

Om det bara är Tamron kan det vara bländaren som spökar. Enklast där är att du stegar mellan alla bländarvärden och tittar i objektivet när bländaren drar ihop sig. Använd nedbländningsknappen som sitter på kameran under objektivet.
Tackar för tipset.

Med alla andra objektiv jag har fungerar det perfekt Och när jag stegar och kollar bländaren så kan jag inte se att något är fel, utan bländaren går ihop och öppnar sig som den ska.

Och märkligt att det inte kommer när jag använder live view
 

PMD

Aktiv medlem
Kontrollfråga: har du testat med alla objektiven under exakt samma förhållanden?

Ser det ut som att bländaren bländas ner till korrekt bländare?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tänkte också på kontakterna, men eftersom kameran bländar ner objektiven när TS trycker på nedbländningsknappen så fungerar förmodligan signalöverföringen. Möjligen, kanske, eventuellt att objektivet kan blända ner till felaktigt värde om en kontakt är smutsig, men det verkar lite långsökt.

Bilderna med Tamronobjektivet tycks bli underexponerade vilket snarare skulle kunna förklaras av att objektivet bländar ner för mycket än för lite.

Allt tycks också fungera bra med Live View vilket var anledningen till min fråga i mitt förra inlägg om lika förhållanden vid testning. När man använder sökaren används ljusmätaren som sitter i sökarhuset och den kan luras av ströljus som kommer in genom sökarokularet.
 

kirre

Aktiv medlem
Tack för alla försök till hjälp.

Ja ljusförhållanden har varit lika, då jag testat med olika objektiv och med de andra objektiven blir det "rätt" exponerat.

Kontakterna var det första jag tänkte på och gjorde rent med ISO-Propylalkohol, de såg ju inte smutsiga ut men det är gjort i alla fall.

Det där med ströljus tänkte jag också på så, jag täckte över okularet vid några testbilder men det gjorde ingen verkan.
 

kirre

Aktiv medlem
Ja nu har jag testat objektivet på en ”gammal” EOS 70D som jag har, och jag kände mig nästan glad:geek: när jag såg att resultat blev lika med den kameran. Så jag antar att det inte är kameran det beror på.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du kör i A läge med vidöppen blandare inställd blir det mörka bilder då? Nästa fråga, om du i dagsljus bländar ner till f/16 hur blir exp då (A läge)? Stäng av AutoISO så enbart slutare och blandare bestämmer exp.

Sedan, sätt kameran i M läge och använd den uppmätta exp och kör med de slutar och bländar värden som har angivits.

Om dessa ger felexp mät ljuset med ett annat objektiv och mata in dessa värden i din 6D med Tamronobjektivet monterat.

Då har du testat och det bländar ner överdrivet (aldrig sett det hända), om det är problem med kommunikation som påverkar P läget eller om det lurar ljusmätaren.

Finns något läge med bildtagning utan live view som det funkar helt enkelt?
 

kirre

Aktiv medlem
Tack Fredrik AVT

Nu har jag testat dina tips, så det går runt lite förvirrat i mitt huvud känns det som.

När jag kör med största bländare 2,8 i bländarprioritet så blir bilderna mörka, då jag tittar genom okularet och trycker av. Och de blir ljusare om jag använder live view.

När jag nu provat de olika inställningarna som du tipsade om, så verkar det som om det är vid bländarprioritet som det blir mörkare bilder. Och att jag tar bilden utan live view.

För vid M läge och Tv läge så ser de lika exponerade, ut oavsett hur jag tar bilden.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack Fredrik AVT

Nu har jag testat dina tips, så det går runt lite förvirrat i mitt huvud känns det som.

När jag kör med största bländare 2,8 i bländarprioritet så blir bilderna mörka, då jag tittar genom okularet och trycker av. Och de blir ljusare om jag använder live view.

När jag nu provat de olika inställningarna som du tipsade om, så verkar det som om det är vid bländarprioritet som det blir mörkare bilder. Och att jag tar bilden utan live view.

För vid M läge och Tv läge så ser de lika exponerade, ut oavsett hur jag tar bilden.
En fråga: men är du att de blir rätt exp i M och Tv läge?
 

kirre

Aktiv medlem
Ja det tycker jag att de blir, och sedan är det ingen skillnad om de är tagna med live view.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Hmmm. Om exp blir rätt i Tv och i M läge men inte i A läge så är skillnaden att i A läge sköter kameran slutarautomatiken. Jag tolkar det som att vald blandare inte registreras av kameran (kameran tror t ex då du vill ta vid f/8 att du plåtar vid full öppning och väljer därför för kort slutartid medan själva nedbländning i sig funkar). I live view skulle jag gissa att du har den i ställd på förhandsvisning av bild och då är blandaren nedbländat och kameran mäter vid faktisk blandare. Undrar ändå om det är något med kontakterna.

Min gissning blir att om live view ställs om för att inte simulera exp så tror jag att du får underexp om du väljer en mindre bländare för då väljer kameran en slutartid mätt på full öppning medan du valt att blända ner vid tagningstillfället. I det läget bländas inte objektivet ner förrän du tryckt på exp knappen nämligen.

Värt att testa?

Hur som helst blir det ju sak samma - du får köra med M läge eller bländarautomatik (Tv) eller sannolikt funkar även P då det är fel på objektivet tycks det.
 
Senast ändrad:

kirre

Aktiv medlem
Tack igen för hjälpförsök Fredrik AVT, får be om ursäkt att jag inte svarat på tipset tidigare brukar få meddelande vid svar men inte den här gången.

Men hur gör jag för att ställa om live view, så att det inte simulerar exponering som du skriver?
 

kirre

Aktiv medlem
Det blev ingen skillnad när live view ställdes om för att inte simulera exponering, och de ser rätt exponerade ut när jag använder live view.

Nu har jag sett/upptäckt att det skiljer i slutartider på de olika sätten. Och det skiljer ganska mycket på en del bilder, så det är längre tider på de som blir rätt exponerade.

Det där borde jag väl ha sett tidigare kanske 🙄
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Det blev ingen skillnad när live view ställdes om för att inte simulera exponering, och de ser rätt exponerade ut när jag använder live view.

Nu har jag sett/upptäckt att det skiljer i slutartider på de olika sätten. Och det skiljer ganska mycket på en del bilder, så det är längre tider på de som blir rätt exponerade.

Det där borde jag väl ha sett tidigare kanske 🙄
Det är så man lär sig. Case closed.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det blev ingen skillnad när live view ställdes om för att inte simulera exponering, och de ser rätt exponerade ut när jag använder live view.

Nu har jag sett/upptäckt att det skiljer i slutartider på de olika sätten. Och det skiljer ganska mycket på en del bilder, så det är längre tider på de som blir rätt exponerade.

Det där borde jag väl ha sett tidigare kanske 🙄
Menar du att det blir lika fel exponerat då du tar bilder då du anvönt live view med simulering som utan eller menar du att de ser likadana ut i live view men den exponerade bilden blir böttre om du först använt live view med exponeringssimulering?
 
ANNONS