Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 17-40 4L / 70-200 4L??

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Canon 17-40 4L / 70-200 4L

Jag ska snart köpa dessa 2 objektiv och funderar på om det kan bli problem med dem, jag har läst mycket på forumet på dpreview.com och där säger endel att det är problem med "backfocus" på dessa objektiv och att man måste skicka dem på kalibrering, någon skrev att han hade bytt objektiv 3 gånger osv. Att detta mest gällde just dessa objektiv. Någon som har någon erfarenhet av detta? Vad kostar det att kallibrera ett objektiv efter garantitidens slut? Hur yttrar sig felet, kan man justera något själv? Funderar bara pga. detta att köpa andra objektiv istället, man vill ju inte lägga ut massa pengar på objektiv som inte fungerar..

/Magnus

Det är väl sällan objektiven som orsakar backfocusen. Stora backfokusstormen handlade om tidiga EOS 10D, varav en del fokuserade fel. Just de objektiven du nämner anses annars oftast väldigt bra (gör tex en sökning på forumet). Jag har själv båda och är väldigt nöjd.

mvh

Bent

Kombinationen objektiv-kamera var det som gjorde det. Ett objektiv kunde fungera på en kamera men inte en annan, och detsamma för kameran.

ANNONS
Götaplatsens Foto