Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med 30D och raw

Produkter
(logga in för att koppla)

herodes

Aktiv medlem
När jag vill fota med helautomatik kan jag ej välja RAW i bildkvalitet.
Väljer jag "P" kan jag fota i Raw format.

Ska det verkligen vara så???

Kalle_B skrev:
Läs manualen, brukar kunna svara på saker ang kameran.

Men det låter inte helt fel.

Jasså, "bas zonens metoder", man kan fråga sig varför man inte kan få Raw vid dessa.

Vet någon anledningen till detta?
Har svårt att förstå.

Dessa Zoner är ju "Automatik" Zoner då görs allt med Jpeg.

Canon har väl tänkte att det är mest nybörjare som använder dessa och vill då inte försvåra för dom med att köra Jpeg kanske?

Varför fota i helautomatik då? Det är ju som att köra Porsche Cayman med endats 1'ans växel... ;)

Programauotmatik är väl iofs ganska likt Autoläget men försök fota i Av/Tv lägena för då lär man sig mer om slutartid/bländare och dess samband...

Eftersom jag uteslutadne fotograferar i M och knappt öppnat instruktionsboken så har jag aldrig reflekterat över problematiken.

rent spontant känns det som om dom som fotograferar helt automatiskt kanske inte är intresserade av RAW.

Vill du inte släppa automatiken så föreslår jag TV AV

nja, kör ej med automatik, utan blev lite undrande nör jag råkade ta några bilder av "misstag" och det bara blev jpegar.

Automatik tycker jag inte om då kommer blixten upp ibland. Vill man som jag hålla på med PTA assembler och göra panoramabilder funkar inte
auto t ex.

Jag är nöjd med svaren, Canon har gjort sitt val även om man tycker att det inte borde ha varit svårt att koda för raw för alla inställningar.

Använbara lägen på en Canonkamera är A,T, och M, samt P i nödfall. All lägen som består av gröna rutor, blomster och andra liknande symboler är lägen jag inte har en susning om vad de gör på kameran. Kanske ett försäljningsargument, som ska få kameran att kännas enkel för förstagångsanvändaren, som inte ser nyttan av att förstå vad som styr hur en bild blir som vill ha den. Besvikelsen lär bli stor när dessa lägen används och kameran är skit i alla fall.

Alla autoprogrammen tror jag kör i jpeg format. Men helauto läget kan du inte ställa in nåt alls, läget brevid (P?) kan du ändra iso tal i alla fall vet jag. Kör oftast AV läge förrutom då jag kör m blixt då blir det nästan bäst m P om jag inte har tid att fippla på M-läget.

A-DEP är också rätt användbart i vissa lägen. Då ställer kameran in skärpan och väljer en bländare så att så stor del av bilden som möjligt blir skarp. Bra t.ex. när man fotograferar männsikor i grupp. Enda inställningen då kameran fokuserar med hjälp av ett varierande antal fokuseringspunkter: I de andra lägena kan man bara ställa in att kameran skall använda antingen bara en punkt eller alla.
Mvh,
Ulf

ANNONS
Götaplatsens Foto