Annons

problem med A2-utskrifter Epson 3800

Produkter
(logga in för att koppla)

nalleg

Aktiv medlem
Använder papper: Epson Glossy papper (photo quality väldigt tunnt). Det blir vita ränder på utskrifterna. Detssutom knäpper det vid utskrifterna Ett problem jag inte haft med A4-utskrifter. Kan nån ge ett tips om vad som är fel är jag tacksam. (Gjort två utskrifter med samma resultat

MVH
Björn G

Jag kanske bort tillägga att utskriftskvaliten i övrigt är väldigt bra så det har inget med färgstyrning etc att göra

/Björn

Det låter som om du antingen valt en för låg upplösning på utskriften, typ 360 dpi eller "Draft Mode". Kan också vara insatta nozzlar, har du provat att göra en "Nozzle Check"?

Hej!

Tack för hjälpen. jag körde alignment head. Då det blev det något bättre (nozzle head körde jag inte för så länge sen) . Hela felet måste knytas såvitt jag kan förstå till skrivaren. Det ser ut som ett antal färgade horisontella vita mönster (ca 5 cm breda) Utanför dessa är utskriftskvaliten jättebra.
Papperet är som jag skrev tunt och sladdrigt,(jag kan inte hitta gramvikten)

Kan det ha med papperet att göra eftersom jag inte får motsvarande problem vid utskrift i A4-format på ungefär dubbelt så tjockt papper.?

MVH
Björn

Låter märkligt, jag har kört vanligt kopieringspapper utan problem, så jag kan inte tänka mig att det är pappret. Kan du av misstag ha höjt skrivarhuvudet? Det finns en sådan inställning som kan påverka (även om jag har svårt att tro att det är problemet..). Heter - typ - Flatten Gap eller ngt liknande. Ställ ner den till lägsta läget och prova.

Jag har inte ändrat skrivarhuvudet och varför ser det ok ut på A4-format. Det gäller även med vanligt papper. Beträffande det vita bandet-Det ser ut som räffelmönster

MVh
Björn

Låter ju mer som att det inte rastrerar rätt. Är bilden tillräckligt stor för att köra ut på A2?

Jag kör ju själv inte ut mer än A3+ men jag har sett bilder där det inte har rastrerat rätt och det blir ett rätt tydligt rutmönster över hela bilden.

Mvh
Maverick

hej det har inget med rastreringen att göra. Epson drar automatiskt upp (interpolerar( bilden.

Jag bifogar frågor och svar från DP-review (lite utförligare.

"Hi!

Grateful for any help!

Printed for the first time A2-format (glossy paper) and got pizza wheels marks -specially broad at the end of printing. (automatic feed)

The A2-paper quite thin 145 gram . With latter paper no problems. (apporox 300 gram)

Have made head alignments and checked for clogged printerheads but i did not help

I´ve tried to change the thickness of paper and paper feed adjustment in paper config effect-but no effect

Conclusion: the printer cant-handle this paper?-seems ridiculuos since it is EPSON paper . On the other hand-why not any pizza wheels on the thicker paper.

What to do:? I do not want to remove the wheels or start frontloading.

Regards,

Bjoern G

Which Epson glossy--you didn't say? Only the Premium Glossy is listed as compatible with the Ultrachrome inks--so I would assume K3 also. The other Epson glossies are listed for compatibility with other inks. Not all Epson papers work well with K3 inks. BTW--you didn't mention what the other paper you are using is---I'm assuming it is not the same glossy paper in a different size.

http://www.epson.com/... .../0/000/035/905/Ink_PprCompChrt_14505R5.pdf

I don't print on Epson glossy, but have tried Hawks Mt. Sharpwing glossy--no problem, and the quite glossy Harman (though thicker I'm sure) prints without a problem. Usually this happens because the ink isn't drying quickly enough as it goes through the printer--or the platen needs to be wider, but you tried that. I'd check the paper and make sure you are using the Premium Glossy. What media type are you using? The media type for PGPP allows for proper drying time for that particular paper--but quite possibly not enough for other glossy papers.

Diane

--
Diane B
http://www.pbase.com/picnic/galleries

HI!

The name of the paper is photo quality glossy paper. 145 gram I suppose, according to your link it´sn not compatbile wit 3800. I have not yet tried to "widen" as you recommended. Mabye that is a problem too. The printer makes a terrible noise during print- I can almost hear the cog-wheels making their marks. That is not so wiht the other paper (a premium glossy paper- but not Epson.

Eget tillägg: Att papperet inte är kompatibelt tror jag nu inte på. Mönstret på skrivararen kommer från "kugghjulen" och har inget att göra med dålig torkning av färgerna
Regards,
Bjoern G

Pizza wheel marks are a known issue with this printer in general when using glossy, luster, or semigloss (or fiber-based) papers -- any paper to be used with the Photo Black ink -- when using the Auto Sheet Feed or the Rear Feed.

See here:

http://people.csail.mit.edu/... .../faq.html#pizza_wheels_workaround

Even with thick papers you should see the marks, if you hold the prints at an appropriate angle ...

--
Eric Chan
http://people.csail.mit.edu/ericchan/photos/
http://people.csail.mit.edu/ericchan/dp/Epson3800/index.html

Jsg är tvärsäker på att mönstret inte syns på A4-formatet = Scandinavian Photo Paper som är ungefär dubbelt så tjockt.

Är slutsatsen att man inte kan köra tunnar papper än ungefär 300 g för då får man Pizza-wheels?

MVH
Björn

Kan du visa en bild på märkena? Jag undrar vilken riktning märkena ligger i.

Pizzahjulsmärken är små hack som ligger längs med utskriftsriktningen, de bör inte vara vita, utan snarare se ut som om man pickat med en nål i en lång rad. De brukar bara synas i sneda vinklar, inte direkt framifrån.

Är det exakt samma bild du försöker skriva ut i A2 som A4? Interpolerar du upp den i photoshop före utskrift, eller låter du skrivardrivrutinen interpolera upp bilden?

Tack för svaren-Det var fel papper trots allt

Jag vill tacka för att ni engagerat er!
Gick till sist in på Epsons hemsida och såg då att papperet inte är kompatibelt med skrivaren!!. Så går det när man går in på Scandinavian Photo i STLM och ber om ettA2-papper till 3800. Professionalismen är hög där eller hur?.
Anledningen till att jag trodde att det var pizza-wheels var att de vita banden var liksom räfflade. Om det nu är så,som en skrev att bläcket inte hinner torka när man kör på fel papper varför är då kvalitén perfekt utanför de vita banden som dessutom uppträder på ungefär samma ställen från gång till gång?. Beträffande olika format: Det var samma bild som interpolerats upp av skrivardrivrutinen. jag gjorde så eftersom orignalet var nästa A2 från 5d
(ca 70 MB Tiff)

Jag har snurrat runt rätt mycket på nätet med anledning av detta och en intressant sak jag upptäckte var att kostnader för bläckpatroner/papper är oförskämt dyra i Sverige.
det är lönt att storköpa utomlands!!

MVH
Björn

Har du möjlighet att visa en närbild på felet? Om bläcket inte torkat borde det bli utsmetnings-problem där det passerar rullar eller annat som går mot pappret. Områden som inte vidrörs kommer att ha bra kvalitet. Dessutom bör märkena sträcka sig längs med papprets matningsriktning.

Mikael

jag fotar gärna av det men jag vet inte hur man laddar ner bilder. Har aldrig gjort det här.Sen är jag bara grundmedlem. Det är kanske bara de betalande medlemmarna som kan ladda ner bilder?

Björn

Problemet är löst!

Köpte annat A2-papper och nu är utskrifterna bra. Felet var alltså att det inte går att köra Epson 145-grampapper i skrivaren genom autofeeden. Om det skall göras måste man mecka med inställningar och förmodligen frontfeeda den för att undvika pizza-wheels.
Återförsäljaren skall få veta att han lever!

MVH
Björn G

ANNONS
Götaplatsens Foto