Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med bildstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Piabobacka

Aktiv medlem
Jag blev i förrgår ombedd att fota en bild som ska bli till en affish, och det var då viktigt att bilden hade åtminstone måtten 120 x 180 cm för att bli skarp och fin sedan. Vanliga jpg-bilder ur min 7D är precis den storleken (121 x 182 cm), men problemet uppstod när jag nu redigerar den utvalda RAW-bilden.

Problemet är att document size i Photoshop visar att bilden endast är 36 x 54 cm stor, men image size visar som vanligt på 3456 x 5184 px. Jag tittade på en jpg-bild tagen samma dag, och den visar 121 x 182 cm i document size och 3456 x 5184 px i image size. Här blev jag smått förvirrad, är min RAW-bild alltså bara 36 x 54 cm stor i verkligheten (och hur kommer det sig, jag fotade ju så klart i största storleken?) eller är document size något jag inte behöver bry mig om i det här fallet?

Digitala bilder har ingen storlek som mäts i cm, bara i antal pixlar. De cm-siffror du ser är egentligen tagna helt ur luften, då de förutsätter att man skriver ut bilden med en av tillverkaren vald storlek på varje pixel: om du väljer en annan pixelstorlek kommer cm-måtten inte att stämma.

Skulle tro att det som spökar för dig är att en JPG ur kameran är 72PPI och i camera raw tex när du gör i ordning bilden till JPG så kanske du har inställt på 300 eller 240 PPI vilket i slut ändan mig veterligt inte spelar någon roll för PPI blir den samma på bägge bilderna när du lägger den för framkallning.

Okej, tack för svaret! Känner mig lite borta eftersom jag aldrig behövt anpassa en bild till en viss storlek tidigare, och av kunden fick jag bara veta att den "måste" vara si och så stor. Min bild kommer alltså förhoppningsvis att se acceptabel ut i 120 x 180 cm utskrift då?

Det borde den.... har själv inte framkallat så stort, kanske du måste interpolera upp bilden lite, framkallade i 120cm*60cm här om veckan och den vart på 101 PPI allt handlar ju om betraktningsavståndet också.....

beror lite på hur bilden ska användas med andra ord, hur man ska titta på den också så vidare

Du kommer att få en upplösning på bilden som motsvarar den du har på skärmen ungefär (72 dpi), om bilden kommer att se bra ut beror på hur långt ifrån man kollar. Normalt om man skriver ut högupplöst brukar man ligga på 300 dpi ungefär, men då kan man titta både mycket nära och noga.

Så om du tittar på bilden i 100% på skärmen kommer du att få en uppfattning om ungefär hur den kommer att se ut (även om du bara ser en liten del av den på skärmen).

ANNONS
Götaplatsens Foto