Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Problem med Camera Raw

Produkter
(logga in för att koppla)

Tecklaz

Ny medlem
När jag drar mina RAW-filer från mitt iPhoto-program (Mac) till Photoshop så öppnas de inte alltid i Camera Raw-programmet. Oftast får jag inte upp CR utan de öppnas direkt i Photoshop. Det verkar vara helt godtyckligt vilket de öppnas i. Finns det någon som har en teori om vad detta kan bero på?
/Jenny

Är dom alla i samma format? I defaultläge öppnar Camera Raw endast rawformat, men du kan ändra inställningarna så att också .jpg och TIFF öppnas i CR.
Om du laddar ner bilderna från kamera/minneskort behös ju iofs iPhoto inte, utan du kan tanka dom direkt i Bridge/Photoshop.

När jag drar mina RAW-filer från mitt iPhoto-program (Mac) till Photoshop så öppnas de inte alltid i Camera Raw-programmet.

Det går väl överhuvudtaget inte att öppna en raw-fil direkt i Photoshop, så det är något annat som händer. Om du verkligen får upp filen direkt i photoshop så måste det vara en annan filtyp du öppnar, däremot så kan man ju åtminstone i Bridge välja att öppna Camera Raw fristående, eller att öppna via Photoshop - då ser det kanske ut som om du öppnat en fil direkt i PS men du känner igen reglagen från Camera Raw.

Edit och lite OT: Slog mig nu att det kanske visst går att öppna en raw-fil med aktuella bildinställningar alt standardinställningar från t.ex. Bridge direkt till PS, det borde kunna gå och t.om. vara smidigt ibland? Tror aldrig jag sett funktionen dock. Typ shift+ctrl+alt+åtta-andra-knappar+dubbelklick..? :)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto