Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Canon Ef 100 mm f/2,8 IS USM Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Viesco

Medlem
Jag upplever väldiga problem med mitt Canon Ef 100mm f/2,8 IS USM Macro :( Hade väldigt stora förväntningar då jag var så otroligt nöjd med mitt Canon Ef 100mm f/2,8 USM Macro som jag hade. Glad i hågen uppgraderade jag till ett IS & V I L K E N besvikelse....

Vill kolla runt lite då recensionerna varit överväldigande ang detta objektiv.

Mitt har V Ä L D I G T segt AF, och 03-05 m m AF & STAB hittar den inte fokus alls..
& sedan upplever jag att den tappar fokus om jag låst AF och komponerar om bilden..

Ni som har detta objektiv hur upplever ni det?? Har jag fått ett "måndagsexemplar"..

Fotar m en Canon EOS 50D
 

LeffeHP

Aktiv medlem
Jag känner inte alls igen det du beskriver. Jag har använt det objektivet en hel del på min 5D mkII och har inte haft dessa problem.
Du borde nog skicka in det för kontroll/reparation.

Lycka till!
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag känner inte igen det där heller och jag använder mitt objketiv mycket. Visst - det finns objketiv som är rappare i AF, men det är väl inte rättvist att jämföra ett macroobjketiv på en 5D mkII med ett 70-200 f/4L USM på en 40D heller...

Troligen har du fått ett dåligt exemplar eller så är det något knas med ditt hus.
 

SilentNajT

Aktiv medlem
Använder samma kombination med 100 IS L USM och en 50D och måste säga att ja tyvärr inte känner igen mig, mitt träffar rätt även i djupaste och mörkaste skogarna..
 

Ogg

Aktiv medlem
Kan bara stämma in i skaran med mycket nöjda ägare av detta objektiv.

jag har mitt på en 60D och även det fungerar ypperligt med AF & stabilisering på både långa och korta avstånd.

Eftersom du ägt 100mm utan IS innan så är du ju van vid det korta skärpedjup som kan luras när man fokuserar om. Jag antar att du inte har AI Servo påslaget?
Om den tappar fokus när man komponerar om är det ju helt klart oroväckande.

Jag skulle lämna in det.
 

Viesco

Medlem
Eftersom du ägt 100mm utan IS innan så är du ju van vid det korta skärpedjup som kan luras när man fokuserar om. Jag antar att du inte har AI Servo påslaget?


Jag skulle lämna in det.
Kan ju säga att det blev en väsentlig skillnad med AI servo men den är fortfarande väldigt trött i AF & hittar inte riktigt skärpan med AF.
 
ANNONS