Annons

Problem med Canonkamera (vore tacksam för svar :))

Produkter
(logga in för att koppla)

JuniorFotografen

Aktiv medlem
Min älskade Canon EOS 450D slutade helt plötsligt att fungera korrekt idag. När man sätter på den så är den igång, man kan fokusera och sånt. Men skärmen är helt svart och hur många gånger man än trycker av så tar den inte kort. Inget Servicenummer hos Canon har öppet just nu och min lokala fotobutik har stängt, så jag frågar er på fotosidan, har ni någon aning vad som kan vara fel på min Canon? Vore jättetacksam för svar då jag ska fotografera imorrn :/
Hoppas att ni kan hjälpa mig!
/Emma

Jag har tyvärr ingen aning om vad det kan vara, men jag skulle till att börja med plockat ur batteriet några minuter. Byt minneskort och sätt tillbaka batteriet och prova igen.

Har den råkat ut för något? Fukt, tappad eller något liknande?

Det kan ha varit imorse när jag var ute, men det var ju inte ens minus så jag vet inte :eek:
Jag testade att byta minneskort, det funkade tyvärr inte :/ Och jag laddade om batteriet och satte i det, men den är becksvart...

I brist på bättre ideer: Byt objektiv eller om du inte har något annat så ta loss och sätt tillbaks det du har väldigt försiktigt. Känn efter om det är något som verkar konstigt när du tar loss det.
En annan ide: Koppla in till datorn och se om du kan ta bilder med programvaran där?

Jag har heller ingen aning och har inte hittat något genom att Googla på felet, men prova att:
- ta loss objektivet och kolla in i kameran, ser du en nedfälld spegel som är i ungefär 45 grader? Syns inte spegel, dvs. om den är uppfälld... det är den ju inte eftersom du kan fokusera med kameran kom jag på... hmm. Kan den ha kärvat fast?
- ta ur stora batteriet
- ta ur det lilla batteriet, som jag tror att din kamera också har

Sätt ihop igen. Funkar det inte nu skulle jag lägga kameran på hyllan till butiken öppnat och gå tillbaka med kameran för översyn.

Saker jag gjort:
Klickat på Meny knappen
Bytt objektiv
Bytt minneskort
Laddat om batteriet
Kollat spegeln
Klickat på dom flesta knappar för att se om någonting händer

Tyvärr har jag gjort allt detta utan resultat... men tack för era förslag :) Får nog vänta tills dom öppnar...

Fick precis samma fel med min 40D för en vecka sen. Grejen var också att den stått på ett stativ inomhus och ville bara inte ta kort dagen efter. Åkte till butiken och dom hade aldrig sett det tidigare heller. Nu är den inskickad för garantiaärende iaf. Sjukt tråkigt.

Fick precis samma fel med min 40D för en vecka sen. Grejen var också att den stått på ett stativ inomhus och ville bara inte ta kort dagen efter. Åkte till butiken och dom hade aldrig sett det tidigare heller. Nu är den inskickad för garantiaärende iaf. Sjukt tråkigt.

Då är det nog det som hänt med min kamera :/ Jaja, jag lämnar in den och får se vad som händer, tur att det finns garanti...

Hämtade min kamera idag och fungerade fint. Dock så står det på lappen att service verkstan inte hittat nåt fel. Butiken jag lämnade in den hos testade också med samma resultat. Nåt fel som Canon vill mörka? Ska försöka å nån kontakt där och se om man kan få ett bättre svar.

ANNONS
Götaplatsens Foto