Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Epson stylus Pro 4900

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf Martinz

Aktiv medlem
Startar denna tråd då detta är min andra maskin som börjat krångla ....
Igencloggade nozzlar( i mitt fall PK MK LK ) har kört rengöring av munstycken med både normal och extra utan att förbättra resultatet.
Maskinen är c:a 4 år och kört tester 3-4 gånger per vecka för att undvika just detta problem. Har även läst en del på nätet att 4900:an har problem med igencloggade munstycken. Har även kontaktat Epsons support men där finns mer att önska om man säger så.
Eftersom det inte finns någon garanti kvar så finns det tydligen inte någon service att tillgå och enligt Epson är det då bara att bita i det sura äpplet och kasta den andra maskinen.
Är det flera som känner igen sig så svara gärna på denna tråd, har även börjat fundera på att byta märke till Canon som verkar mera tillförlitlig i uppbyggnaden med mera.
Mikael Martinz

Mikael!
Innan du ger upp och gör dig av med 4900-skrivaren ska du köra flera separata rengöringar av de munstycken som inte fungerar som de ska. När du upplever eller märker att detta inte hjälper eller kommer att hjälpa går det att byta hela skrivarhuvudet, men det kostar nästa lika mycket som skrivaren kostade från början. Med andra ord är det inte speciellt lönsamt. Jag har haft en 4900 som gav upp och den åkte på skroten. Den andra jag köpte har rullat på bra i cirka fem år. Givetvis har jag varit tvungen att köra ganska många rengöringar vilket tyvärr kostar en hel del. Till detta har jag för vana att skriva ut en A4 nästan varje dag för att "motionera" 4900:an. Jämfört med tidigare modeller, till exempel 4880, har 4900 finare munstycken vilket gör att den lätt "cloggar" ingen. En 4880 som jag hade gav jag bort och den rullar fortfarande på.

Precis som du skriver så är Canons motsvarande skrivare (på ett ungefär) mer driftsäkra när det gäller "clogging". På flera av dem behöver man inte heller byta hela skrivarhuvudet om något händer (jag är osäker på vad som gäller för alla modeller). Jag har inte bytt till Canon eftersom jag är beroende av att kunna köra papper på rulle. Men tiden går och jag kan ändra mig när det är dags att byta skrivare i den här storleksklassen. Epsons nyare modeller som ersatt 4900 är bättre på området "clogging" även om de fortfarande inte är lika underhållsfria som Canon-skrivarna (ok, ingen skrivare är helt underhållsfri...).

På nätet finns det tips om att man kan fukta in en trasa (eller något likande) med Ajax eller något annat medel med ammoniak och sedan lägga det i skrivaren för att ammoniakavdunstningen ska se till att stoppen i skrivarens munstycken löses upp. Jag har testat detta med olika lösningar, men aldrig fått det att fungera. Inget jag kan rekommendera. Fast som en sista åtgärd innan trotjänaren körs till återvinningscentralen är det förstås fritt fram att försöka.

Vill du veta mer om Epson- och Canons-skrivare kan jag rekommendera att du kontaktar Hubert ”Hubbe” Wojtyna på Molanders (molanders.se). Han är uppdaterad på dagens modeller.

Hej och tack för ditt utförliga svar….
Alla dessa åtgärder är redan gjorda i förebyggande syfte. Vad skönt att din maskin fungerar som den skall.👍 har fått tag på en firma i Nybro som servar Epson, får lyssna vad det kostar att serva. Att byta skrivarhuvud är inget alternativ precis som du skriver kostar lika mycket som en ny. Tack för tipset om molanders. Har börjat snegla på en Prograf 1000, det trista i detta att jag precis köpt en licens för Epson med Mirage 4. Skriver ut bilderna via Rip är värd varenda krona i fantastisk repeterbarhet i utskriftskvalité. Var finns du någonstans i detta land, bollplank är ju aldrig fel när man får problem.
Vi får se hur denna historia utvecklar sig och om 4900:an vill börja producera bilder igen.
ha en bra kväll
Mikael Martinz👍

Hej och tack för ditt utförliga svar….
Alla dessa åtgärder är redan gjorda i förebyggande syfte. Vad skönt att din maskin fungerar som den skall.👍 har fått tag på en firma i Nybro som servar Epson, får lyssna vad det kostar att serva. Att byta skrivarhuvud är inget alternativ precis som du skriver kostar lika mycket som en ny. Tack för tipset om molanders. Har börjat snegla på en Prograf 1000, det trista i detta att jag precis köpt en licens för Epson med Mirage 4. Skriver ut bilderna via Rip är värd varenda krona i fantastisk repeterbarhet i utskriftskvalité. Var finns du någonstans i detta land, bollplank är ju aldrig fel när man får problem.
Vi får se hur denna historia utvecklar sig och om 4900:an vill börja producera bilder igen.
ha en bra kväll
Mikael Martinz👍

Då du redan gjort det man själv kan göra med wettex och amoniak mm. Så är nog offert för service det som återstår. Om det inte lönar sig att reparera så finns det säkert både fördelar och nackdelar med nya Canon och Epson.
Då du redan har Mirage för Epson samt att utbudet för icc-profiler är bättre för Epson jmf. Med Canon och 4900-9900 serien var kända för att vara extremt cloggiga så har nya Epson skrivare inte samma problem.
Närhet till service är kanske också något att ha med i ekvationen vid val av skrivare. Hoppas det ordnar sig och lycka till!

ANNONS
Götaplatsens Foto