Annons

Problem med färger mellan olika program

Produkter
(logga in för att koppla)

andreostergard

Aktiv medlem
Har problem att bilderna ser olika ut när jag öppnar och jobbar med dem samt efter att jag har sparat dem.

Bilderna ser korrekta ut, som de gör från kameran när de ligger i Bridge men när de öppnas i PS så tappar de en massa färg, se bifogad bild.
Sen när jag öppnar dem med "överblicka" så ser bilderna ut som jag vill att de ska efter redigering (något mörkare pga ljusskillnaden i PS).

Vad kan problemet va och hur löser jag det? har försökt titta på färgprofiler i PS men förstår mig inte riktigt på det samt att jag ser att det finns RGB & Apple profil. Öppnar jag bilderna på någon annan dator ser de ut som de skall, dvs inte som i PS.

Hjälp! :S

Bilagor

• Bild 1(2).jpg
    Bild 1(2).jpg
    14.3 KB · Visningar: 152
Det låter som att du har fel färghanteringsprincip i PS. Om du plåtar i Adobe RGB och sen kastar bort + tilldelar sRGB blir det himlans fel i PS. :)

Om du går in i färginställningar i PS, väljer inställning: "Prepress Europa 2" så har du ett bra utgångsläge. Jag är lite osäker på hur Bridge hanterar profiler, men jag har inte varit med om att den gör "fel" med profilerna när jag jobbar. Tror alltså felet ligger i dina PS-inställningar.

Det finns en hel del viktigt att lära sig om färghantering om man ska få bra resultat på vebben/utskrift etc. Jag önskar jag kunde klistra in lite bra länkar, men jag har inga just nu. Hoppas du kan hitta här på forumet.

ANNONS
Götaplatsens Foto