Annons

Problem med genomskinlighet!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurrzoony

Aktiv medlem
Jag vill alltså göra allt vitt/grått (cementen) till helt genomskinligt och bucklorna som är lite mörkare vill jag ha kvar, sen spara bilden som png eller något liknande för att sedan kunna använda den som ett mönster, jag hoppas ni förstår ungefär vad jag menar.

Det problemet har jag haft länge, men jag fattar heller inte hur sjutton man ska göra. Jag har försökt med massor av saker utan att få fram resultatet jag vill ha. Det skulle vara jätte bra om man kunde ändra området det genomskinliga ytan skulle vara inom, så man kan välja hur mycket det ska bli/gå över mot den gråare nyansen..

Skit va svårt det är att förklara men om man har en bild som är färgad från svar -> grå -> vit så kanske man vill att tex det vita ska vara helt genomskinligt och lite av det gråa men inte det svarta, hur sjutton gör man det?

Snälla om nån vet skriv för jag får snart spader på detta!

//Gustav

"Photoshop CS3" använder jag men hur gör jag det då?

menar du att jag ska gå in i Layer>New Adjustment Layer>Gradient map.. för det har jag testat utan rätt resultat..

Då ska vi se... Om du går in i "kanaler" (channels på eng) jämte lagren, ctrl-klickar på RGB-lagret, så får du en markering där vitt är helt markerat och svart omarkerat.
Du vill ha tvärtom. Invertera markeringen.
Gå tillbaka till lagren, skapa ett nytt lager. Fyll det med svart färg (din markering fortfarande aktiverad). Det svarta blir nu helt fyllt, det vita (som är omarkerat), transparent. Avmarkera, ctrl-d. Skapa ett nytt lager under, fyll med vitt. Du borde nu se en svartvit bild av det du hade från början.

Hjälpte det nåt?

Om du bara vill spara sprickorna i ett cementblock, så prova olika värden för magic wand. Antingen på de stora enfärgade områdena och sen invertera markeringen eller radera området.

Annars kan du bara markera sprickorna och kopiera till en ny bild. Är det en miljon sprickor, så kanske det är lättare att välja de gråa fälten. Lägg till nya markeringa allteftersom du märker vilka värden som väljer lagom mycket. Blir det för mycket, undo, ändra värde och klicka igen.

Glöm inte att du kan blanda olika metoder för att göra markeringar. Börja kanske med Color Range, gå ner till Magic Wand, sen till Polygonal Lasso osv. Du kan också spara markeringar som alpha channel och ladda in dom senare.

Jag funderar på ytterligare en metod som kan vara användbar en bit på vägen.

Jag har enbart den svenska versionen av PS CS3 så jag vet inte vad de engelska namnen är men på svenska skulle jag testa med att använda mig av "Blandningsalternativ" som finns i undermenyn "lagerstil" under "lagermenyn".
Går du in där får du upp en ruta med några olika inställningar. Längst ner hittar du två reglage under titeln "Blanda om". Dra i det övre av de två reglagen för att skapa genomskinlighet i det aktuella lagret. För mer finlir kan du håla in Alt. när du drar i reglaget, då delas reglaget och du kan dra tillbaka den bakre halvan.

Tack så mycket för svaren!
Nu tror jag att jag börjar få kläm på detta.
Jag kör Select > Color Range.. Sen väljer jag med pipetten (färgprovtagnings verktyget) vilket färg jag vill ta bort och sedan ställer jag in hur mycket som ska tas bort från det, det fungerade utmärkt och då är det ju bara att använda quic mask verktyget för att fixa till det som behöver rättas till. Sen trycker man på quick mask verktyget igen och får en markering och även använda lassot en del för små justeringar.

Tack så mycket för tipsen! Om nån annan har något smartare sätt så berätta gärna!

Använd pluspipetten för att lägga till markeringar. Med andra verktyg så håller man bara ner shift, tryck alt för att ta bort från en markering (PC).

Jag funderar på ytterligare en metod som kan vara användbar en bit på vägen.

Jag har enbart den svenska versionen av PS CS3 så jag vet inte vad de engelska namnen är men på svenska skulle jag testa med att använda mig av "Blandningsalternativ" som finns i undermenyn "lagerstil" under "lagermenyn".
Går du in där får du upp en ruta med några olika inställningar. Längst ner hittar du två reglage under titeln "Blanda om". Dra i det övre av de två reglagen för att skapa genomskinlighet i det aktuella lagret. För mer finlir kan du håla in Alt. när du drar i reglaget, då delas reglaget och du kan dra tillbaka den bakre halvan.

Din ide funkade nästan ännu bättre just för detta jobb! speciellt om man höll inne Alt så dom delades!

ANNONS
Götaplatsens Foto