Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med import av bilder i LR

Produkter
(logga in för att koppla)

Fesse

Aktiv medlem
Jag har efter mycket velande bestämt mig för att helt gå över till LR från iPhoto.
Så igår gjorde jag en import i LR av mitt iPhoto-bibliotek. Nu är det bara så att det blev för mycket bilder i LR, det gjorde nämligen kopior av en väldigt många bilder. Sen är det även så att det verkar som att LR har gjort Thumbnails av alla bilder och dessa ligger i några datum i Juli 2008. Varför har blir det såhär och kan jag göra nått åt det. Hur ska jag göra för att slippa leta reda på alla kopior och radera dom?

Jag har gjort en säkerhetskopia på Iphotobiblioteket så jag skulle ju kunna radera allt i LR och börja om.
Sen undrar jag om man kan radera fler bilder samtidigt i LR. Lyckas inte med det utan jag måste ta en i taget vilket tar en väldigt tid eftersom det är 30000 det handlar om.

Förstår inte riktigt allt du skriver, men det verkar inte som om du fått till importen rätt. Om du har importerar hela iPhoto-mappen så har du också fått med iPhotos tumnaglar och modifierade filer. Därav alla kopiorna.

Föreslår att du börjar om från början med en ny LR katalog. Importera bara mappen Originals i iPhotomappen.

Precis, gör så. Iphoto gör dessutom kopior när du redigerar originalen, det blir en extra kopia.

För att radera flera bilder samtidigt måste du vara i "Library" läge och i "Grid View". Markera bilderna i det stora fönstret. Då går det att radera flera samtidigt.

Om man är ny på LR så är det ju bra att börja med en ganska enkel import på nåt tiotal bilder eller så, för att få en uppfattning om vad som händer. Att ta alla 30000 på en gång verkar lite häftigt.

Om man är ny på LR så är det ju bra att börja med en ganska enkel import på nåt tiotal bilder eller så, för att få en uppfattning om vad som händer. Att ta alla 30000 på en gång verkar lite häftigt.

Jag rekommendrear att du exporterar ut alla dina bilder ur Iphoto och väljer orginalformat. sedan importerar du dina exporterade bilder till LR.
I importdialogrutan kan du tex välja att få bilderna sorterade i mappar per datum, glöm inte att välja destination för dom bilder du impoterar (varför inte till en speglad HD).

Lycka till
Nikolaj

Sen undrar jag om man kan radera fler bilder samtidigt i LR.

Det finns flera sätt. En metod som jag själv gillar är att gå igenom bilderna i Library modulen. Tryck på "X" så markeras bilden som "rejected". Om du har caps lock på så får du dessutom automatiskt hopp till nästa bild.

När du markerat de bilder du vill radera så kan du från menyn välja "Delete rejected photos" och får upp en dialogruta som låter dig radera alla bilderna.

jag gjorde en "ostart" igår och nu verkar det faktiskt som att det blev bättre. Vad jag kan se har jag inte dubletter av massa bilder i alla fall och det är ju bra.
Tack för hjälpen i alla fall...

ANNONS
Götaplatsens Foto