Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med liggande "tower" dator ?

Produkter
(logga in för att koppla)

JanneOskar

Aktiv medlem
Håller på att ordna till min datorinstallation och möblerar samtidigt om rummet.

Jag har en dator av "tower" modell. Kan jag ha den liggandes ? Funderar på hur hårddiskar och DVD/CD-enheten fixar det. Nån som har erfarenhet ?

/Janne

PS
Gallup: Vilka är nöjd med sin nuvarande datorinstallation (vad gäller sladdragning till kringutrustning odyl) ?
DS

Jag har aldrig varit med om att hårddiskar krånglat beroende av orientering, men kolla CD/DVD-enheten så att det finns ngn form av "knopp" som hindrar skivan från att trilla bort om du har den på högkant. Finns det inte är det nog kört eftersom du inte kommer att få in skivor, eller i värsta fall få in men inte ut.
Dessutom är det förmodligen ventilationshål i sidan på lådan som det kan vara olyckligt att täcka över.
Per

Som ovan skrev...samt se till att lägga lådan på rätt sida, moderkortet i datorn ska ligga ned mot bordet, inte hänga i "taket". Enklast är att kolla att alla kontakter (USB, tangentbord osv.)bak på datorn är ned mot underlaget.

OK tack för svaren.

Min DVD/CD-enhet (NEC 3520) har inte "centrumlåsning" när man stoppar in skivan. Däremot har den flärpar som håller skivan på plats då den laddas i stående läge. Så, det verkar funka att köra med liggande låda.

hejsan. det ska inte vara snågot som hels problem med att lägga en tower på sidan. Så länge deu inte har den helt uppochned (vilket ju är helt onödigt) så hamnar inte hårddiskarna uppochner och då är det lungt. 99% av alla cd-läsare och brännare har pluppar som håller kvar skivan eftersom det är ganska vanligt att man har dom i liggande läge.

Äldre hårddiskar(7-10 år kanske?) kan ha problem med att monteras stående, dock är det numera ett utdött problem.

Annars är det bara att lyssna på föregående skribenter. Nya ventialtionshål kanske kan behövas om du har mycket varma grejer i burken.

Ang. sladddragning. Nja, nöjd och nöjd. Vid datorerna (3 st för närvarande) är det garnnystan som gällerm dock en aning dolt. I övriga hushållet är det findragning som gäller=)

Har chassit fläktar så ska inte kylningen bli något problem heller. Om datorn är kraftfull och chassit _inte_ har aktiv kylning kan du få små värmeproblem eftersom chassina är designade med tanken att värme stiger och kan ledas ut genom lufthål eller nätaggregatet.

Några mindre uppenbara saker som kan vara bra att tänka på också är damm. I ett stående chassi lägger sig nästan allt damm på golvet i chassit, vilket i det här fallet blir moderkortet, så du kommer nog få mer damm på elektroniken jämfört med om chassit stog upp.

Om chassit är av aluminium eller mjuk plåt så kan det vara bra att lägga hela chassit på en plan yta, alltså så att chassit vilar på chassistommen och inte bara på "väggarna". Det skulle dock se väldigt oestetiskt ut så detta blir nog inget problem. :)

Utöver det så kommer jag inte på några speciella problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto