Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

problem med lomo lc-a

Produkter
(logga in för att koppla)

untitled

Ny medlem
jag har en lomo lc-a, och när jag fotograferar med den så blir det bara ca 10-15 bilder, även om jag använder vanlig 24- eller 36-film. tittar man på negativet så är det extra stora "mellanrum" mellan bilderna på vissa ställen, som om slutaren inte har öppnat sig varje gång eller att filmen rullas fram olika långt. vad kan man göra åt det?

Tyvärr är det ett ganska vanligt fel på LC-a att slutaren inte öppnar ibland. Det kan ibland vara oxid på några släpkontakter bakom fronten, annars är det vanligare med smuts på slutarlamellerna på gamla ex.

Ja, det tror jag, fast det bör göras av en som kan hantera finmekaniken bättre än jag. Jag lyckades kvadda min första LC-A helt genom att ta fel spray när jag skulle rengöra den. Annars är det ren bensin som gäller,
Tyvärr är LC-A:erna ruskigt dåligt hopsatta, jag har aldrig sett så usla lödningar och så märkliga komponenter i någonting annat. Men det är väl det som är charmen, man blir ständigt överraskad. ;o)

ANNONS
Götaplatsens Foto