Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med manuellt fokus på NEX-7 och Sigma 30/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

Pickop

Medlem
Fick min Nex-7 i veckan och har börjat notera att kontrollen för manuellt fokus strular.

När jag fotar så gillar jag att sköta fokus manuellt, för detta använder jag AF/MF control knappen (har testat både toggle och hold). Detta fungerar dock inte alltid. Jag kan ta några bilder där manuellt fokus funkar och så plötsligt slutar det fungera, objektivet svarar inte när jag vrider fokusringen.

För att få det att fungera igen så måste jag testa olika saker och jag har inte hittat något som alltid fungerar ännu. Ibland funkar det att starta om kameran, ibland inte. Ibland funkar det att ändra inställningar, ibland inte. Ibland funkar det att byta fotoläge, ibland inte.

Har någon hört talas om likande problem? eller haft samma problem?

All hjälp är mycket uppskattad!

Är en Nex-7 med Sigma 30/2.8. Jag har inte tillgång till några andra objektiv.

//Pär

Testa att trycka fram en passande overlay till Live View med "DISP" på navigationsratten, där du kan se AF/MF, så att du ser hur kameran verkligen står. Alla overlayer visar inte AF/MF. Testa sedan att vrida fokusringen. Med Sonys kitobjektiv, så räcker det sedan med att vrida denna för att man ska gå in i focus aid/förstoringsläget.

Jag har ställt min kamera så att jag har DMF (Direct Manual Focus) istället. Det tycker jag är en lysande kompromiss. Då låser AF vid halvt nedtryckt avtryckare och vrider man då på fokusringen så är man direkt i MF-läge. Har du peakingen på så går den igång i processen också. Detta kör jag med E-mountobjektiv.

Med manuella objektiv behöver man inte bry sig annat än om bländarringen. Man är ju alltid i MF läge automatiskt. Däremot så måste man slå på focus aid manuellt genom att trycka på focus- längst ned på baksidan av huset och sedan på mittknappen på navigationshjulet för att förstora.

Personligen gillar jag kontrollen man nu har med MF och peakingen efter alla år innan med massa AF-strul. Med MF vet jag att det alltid blir bra och jag är lite trött på den slumptalsgenerator som AF är ofta speciellt med struliga motiv. Det är ju exv. inte så lätt att få skärpan rätt på djur genom grenverk med AF. Det är mycket enklare med MF. MF med peaking är mer exakt än det mesta och dessutom betydligt snabbare än MF utan eller med äldre typer av hjälpmedel.

Jag vet inte om Sigmas objektiv beter sig annorlunda än kitobjektivet men jag föreslår att du testar noga med kitet och sedan jämför med Sigman. Det kan ju vara så att Sigman faktiskt avviker i funktion mot Sonys objektiv. Gör det det så är det mycket bra info för oss andra att få så jag ser fram emot resultatet av ditt testande..

DMF och objektiv som ger sömlös övergång till MF med peaking och focus aid är bara så fantastiskt bra ergonomi att man aldrig vill ha något annat om det bara står att få. Jag undrar jag om jag kommer köpa lite nya objektiv bara av det skälet men annars kör jag väldigt mycket mer manuellt än innan jag köpte min NEX 7 och det finns ju mängder av fina gamla manuella objektiv som ofta går att få för väldigt lite pengar.

DMF var en riktigt härlig funktion. Tack för tipset! Har precis börjat pilla på kameran så jag har inte koll på alla fuktioner ännu.

Jag har tyvvär inte kit-objektivet utan köpte endast hus + sigman. Gillar att fota med riktigt kort skärpedjup vilket gör att jag försöker välja objektiv från F2.8 och bättre, kit-objektiven är ju som bäst 3,5.

Återkommer om jag får tag på ett annat objektiv.

//Pär

Jag har min NEX-7 inställd för manuell fokusering, men att jag kan aktivera AF med AF/MF-knappen med tummen. På det viset har jag alltid peaking så att jag ser var fokus ligger, och jag kan alltid justera manuellt.

Mina inställningar fungerar utmärkt med Sigma 19 och 30 mm (och Sony 50 mm samt kitzoom).

Jag har min NEX-7 inställd för manuell fokusering, men att jag kan aktivera AF med AF/MF-knappen med tummen. På det viset har jag alltid peaking så att jag ser var fokus ligger, och jag kan alltid justera manuellt.

Mina inställningar fungerar utmärkt med Sigma 19 och 30 mm (och Sony 50 mm samt kitzoom).

Har du testat DMF?
Du har automatiskt MF då utan att behöva trycka på några knappar men det funkar med DMF också om man vill koppla ur det och istället köra bara MF.

DMF har dock fördelen att det är mycket snabbare. Halvt nedtryck och du är i fokus. Vill du finlira - go ahead och vrid på fokusringen. Vad är bättre?

Jag kommer ihåg att jag träffade en kille på gamla KM D7D-tiden på fotomässan och han hade ingen aning om att hans kamera hade DMF (i D7D funkade det även med gamla Minolta AF-objektiv genom att den kameran hade en elektromekanisk koppling för i och urkoppling av funktionen).

Alla E-mountobjektiv borde funka med DMF.

ANNONS
Götaplatsens Foto